Materiały z dnia 13.05.2020
Materiały na dzień 13.05.2020 "MUZYKA WOKÓŁ NAS"
„Jaki to instrument?” – Rodzic zaprasza dzieci do zabawy słuchowej: Przygotuj, proszę, swoje uszy do słuchania. Za chwilę włączę nagranie dźwięków kilku instrumentów. Twoim zadaniem jest odgadnąć, jaki instrument słyszysz. Rodzic odtwarza nagranie dźwięków instrumentów. Jeśli dziecko ma trudność ze znalezieniem odpowiedzi, Rodzic może je naprowadzać poprzez opisywanie wyglądu instrumentów.
„Czy rozpoznasz instrumenty?” – Rodzic wyjaśnia dzieciom reguły zabawy: Za chwilę usłyszysz pewien utwór w języku angielskim. Słowa nie są istotne, nie powinny cię rozpraszać, więc nie musisz się na nich skupiać. Postaraj się, słuchając, spróbować wyróżnić i zapamiętać, co wykorzystano w tym utworze. Po wysłuchaniu utworu porozmawiamy o tym, co zapamiętałeś. Dziecko w ciszy słucha fragmentu Still w wykonaniu zespołu AudioFeels. Po wysłuchaniu utworu rodzic prosi dziecko, aby opowiedziało, które instrumenty udało mu się zidentyfikować (gitara, perkusja, instrumenty smyczkowe). Rodzic podsumowuje zabawę: Mam dla Ciebie pewną wiadomość. Świetnie poradziłeś sobie z wysłuchaniem i podaniem nazw instrumentów występujących w tej piosence. Ale czy wiesz, że tak naprawdę w tej piosence nikt nie grał na żadnym instrumencie? Wszystkie dźwięki zostały wyśpiewane przez osoby z zespołu. Brzmiały jak prawdziwe instrumenty, prawda? Czy ty też tak potrafisz? Spróbujmy naśladować dźwięk gitary, perkusji itp.
„Orkiestra kuchenna” – dziecko trzyma w dłoniach drewnianą łyżkę i, pokrywki od garnków, garnki i metalowe kubki, próbuje grać na tych improwizowanych instrumentach. Następnie Rodzic wystukuje na bębenku bądź garnku prosty rytm. Dziecko powtarza go na swoich instrumentach. Rodzic może także dyrygować dziecku, gdy podniesie ręce wysoko dziecko gra głośno, jeśli je opuści – gra cicho, delikatnie.
„Malowanie muzyki” – Rodzic rozdaje dzieciom kartki formatu A3, farby, pędzle i kubki na wodę. Włącza utwór Still (kilka razy) i prosi dziecko o zastanowienie się, jaki kolor kojarzy mu się z tą muzyką, czy linie, które obrazowałyby ten utwór, byłyby łagodne czy ostre itp. Dzieci słuchają utworu i malują muzykę.
Praca z KP4.18a – łączenie liniami ilustracji z napisem wyrażającym dźwięk.
Praca z KP4.18b – odtwarzanie rytmów narysowanych w zadaniu.
Comedians galop – zabawa muzyczna do utworu Dmitrija Kabalevskiego. Dziecko gra na swoich instrumentach w tempie utworu, rodzic jest dyrygentem.
|