Zajęcia ogólodostępne
W przedszkolu organizowane są różnorodne rodzaje zajęć, które stymulują dynamiczny i wielostronny rozwój osobowości dziecka, umożliwiają mu poznawanie otaczającego je świata oraz rozwijanie umiejętności poprzez działanie, doświadczanie i zabawę
Zajęcia z zakresu rozwijania mowy i myślenia dziecka
obejmują m.in.: usprawnianie aparatu mowy, naukę prawidłowej wymowy, naukę prawidłowego oddychania, połykania, żucia i gryzienia, pracę nad rozumieniem pojęć, pracę nad wzbogacaniem słownictwa, poszerzenie wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości, rozwijanie mowy ekspresywnej, wdrażanie do budowania dłuższych, ciekawszych i poprawnych wypowiedzi, kształcenie słuchu fonematycznego (przygotowanie do nauki czytania i pisania), stymulowanie mowy i myślenia (rozwijanie logicznego myślenia, koncentracji, uwagi, pamięci).
Zajęcia z zakresu kształtowania pojęć matematycznych odbywają się poprzez:
- zabawy matematyczne: tematyczne, badawcze, konstrukcyjne, manipulacyjne organizowane przez nauczyciela lub podejmowane z inicjatywy dzieci,
- zajęcia kierowane przez nauczyciela z całą grupą lub z małym zespołem dzieci
Zajęcia z zakresu wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym
dzieci zgłębiają tajniki świata, przeprowadzają eksperymenty, doświadczenia, poszukują odpowiedzi na nurtujące ich pytania, uczą się wyciągania wniosków, kształtują swoją umiejętność przewidywania oraz umiejętność planowania i cierpliwość.
Formy kształtowania pojęć przyrodniczych:spacery i wycieczki – obserwacja,
- zabawy o tematyce przyrodniczej: dydaktyczne, tematyczne, badawcze, konstrukcyjne, manipulacyjne, ruchowe,
- prace praktyczne podejmowane w naturalnym środowisku przyrodniczym lub kąciku przyrody,
- udział w różnych akcjach związanych z ochroną środowiska.
Zajęcia z zakresu kształtowania gotowości do nauki pisania i czytania obejmują m.in.:
- doskonalenie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej oraz orientacji przestrzennej,
- wyrabianie wrażliwości i pamięci słuchowej,
- rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej
Nauka języka obcego - j. angielski
dzieci wprowadzane są w świat języka angielskiego w naturalny sposób, podczas zajęć wspomagana jest wrodzona łatwość naśladowania wymowy i odkrywania reguł językowych, dzieci poznają słowa i zwroty, rymowanki i piosenki w języku angielskim dzięki formom zabawowym, podczas których świetnie się bawią.
Zajęcia są zgodne z podstawą programową, są dostosowane pod względem metod i treści do możliwości dziecka w wieku przedszkolnym.
Zajęcia ruchowe
W ramach rozwoju aktywności ruchowej dzieci nauczyciele prowadzą: ćwiczenia gimnastyczne, ćwiczenia poranne, zabawy ruchowe, ćwiczenia oddechowe.Dzieci uczestniczą w zabawach i ćwiczeniach kształtujących postawę, orientacyjno – porządkowych, zabawach i ćwiczeniach z elementami równowagi, na czworakach, bieżnych, z elementami rzutu, celowania, toczenia, noszenia, z elementami wspinania się, z elementami skoku i podskoku. W przedszkolu są także systematycznie prowadzone zabawy i ćwiczenia gimnastyczne według twórczych metod aktywności ruchowej (np. Ruch rozwijający W. Sherborne, Gimnastyka twórcza R. Labana, Gimnastyka A. i M, Kniessów, Opowieść ruchowa J. C. Thulin). Zajęcia gimnastyczne są także łączone z muzyką i nietypowymi przyborami
Zajęcia umuzykalniające
mają na celu rozwój szeroko pojętej wrażliwości muzycznej, poprzez słuchanie muzyki, ruch przy muzyce, śpiew z akompaniamentem, poznawanie i grę na instrumentach perkusyjnych
Zajęcia taneczne
podczas zajęć dzieci uczą się różnych układów tanecznych, synchronizacji ruchów; uwrażliwiają się na muzykę, kształtowane jest ich poczucie rytmu oraz umiejętność zapamiętywania i kojarzenia
Zajęcia artystyczno - teatralne
podczas zajęć dzieci poznają różne rodzaje teatru i dowiadują się, na czym polega gra aktorska oraz jakie są formy teatralne, uczą się wyrażać słowem sytuacje, pokazywania ciałem i mimiką uczuć, stanów, emocji, wdrażają się do współpracy i wystąpień publicznych
Zajęcia plastyczno – konstrukcyjne
Zajęcia przewidują poznanie i wykorzystanie różnych technik plastycznych, , tworzenie kompozycji płaskich i przestrzennych. W trakcie zajęć dzieci będą między innymi: malować farbami plakatowymi i akwarelowymi na przykład z użyciem pędzelków, patyczków czy piórek, malować na szkle, rysować kredkami świecowymi, ołówkowymi oraz pastelami, modelować i lepić z gliny, plasteliny, modeliny, masy solnej i masy papierowej, układać kompozycje z wykorzystaniem włóczek, guzików oraz różnych materiałów przyrodniczych.
Podczas zajęć plastycznych dzieci poznają różne techniki plastyczne, także tych niekonwencjonalnych, poznają różne rodzaje sztuki, rozwijają wyobraźnię i kreatywność, kształtują zdolności manualne, poprzez sztukę odkrywają świat matematycznych fascynacji
Zajęcia sensoplastyczne
urozmaicenie zajęć plastycznych poprzez zastosowanie niecodziennych technik plastycznych z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku. Zajęcia opierają się na wykorzystywaniu wszelkich produktów spożywczych: mąka, groch, ryż, kisiel, owoce, warzywa, barwniki spożywcze, itp. Plastyka sensoryczna to mnogość faktur, tekstur oraz cała paleta ekologicznych barw. Zajęcia mają na celu wyrabianie własnej ekspresji, usprawnienie manualne, ćwiczenie koordynacji wzrokowo - ruchowej, wpływają na rozwój myślenia i kreatywność dziecka
Zajęcia kulinarne
na zajęciach dzieci mają okazję przygotowywać różne nieskomplikowane potrawy, uczą się zasad zdrowego żywienia i higieny spożywania posiłków; przy okazji próbują chętniej nowych potraw i uczą się przestrzegania zasad bezpieczeństwa;
Zajęcia z programowania i kodowania
dzieci wprowadzane są w świat nowych technologii, wdrażane są do stosowania, odczytywania i tworzenia prostych układów kodowych; podczas zajęć uczą się rozwiązywania zagadek logiczno-matematycznych i podstaw programowania
Spotkania z ciekawymi gośćmi
cykliczna forma spotkań i wycieczek umożliwiająca dzieciom poznawanie ludzi o różnych zawodach, pasjach, talentach, którzy opowiadają o swoim warsztacie pracy, opowiadają o ciekawostkach, inspirują do twórczych działań, dzieci mają możliwość stawiania pytań oraz prezentowania gościom własnych umiejętności i pomysłów
Spotkania ze sztuką
koncerty muzyczne, wyjścia do muzeów, teatru, spotkania z artystami itp.
Wyjazdy edukacyjne
zajęcia "w terenie" związane z poznawaniem naszego miasta oraz środowiska społeczno - przyrodniczego za pośrednictwem różnego rodzaju instytucji . Są to min. spotkania muzealne, spektakle teatralne, doświadczenia eksperymentalne, warsztaty plastyczno- techniczne, i inne
Zajęcia z preorientacji zawodowej
Celem zajęć jest wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami najbliższymi ich otoczeniu, kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci oraz stymulowanie ich pro-zawodowych marzeń. W realizację zajęć nauczycielki włączają otoczenie społeczno - gospodarcze, w szczególności rodziców oraz przedstawicieli zakładów pracy i pracodawców, a także instytucji działających na rynku pracy. Organizują wycieczki oraz spotkania z przestawicielami różnych zawodów, a także spotkania z pasjonatami.
Elementy savoir-vivre'u
Zajęcia z zakresu edukacji kulturalno-społecznej, poświęcone zasadom savoir vivre w różnych sytuacjach. Ich głównym celem jest kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach, w tym w szczególności:
- uwrażliwienie na takie wartości jak: dobro, prawda, uczciwość, życzliwość, wyrozumiałość,
- dostrzeganie i rozumienie potrzeb innych,
- kulturalne zwracanie się do innych, używanie zwrotów grzecznościowych,
- wzrost poczucia własnej wartości, wiary we własne siły, możliwości i umiejętności,
- wyrażanie swoich uczuć i potrzeb, a także dostrzeganie ich u innych,
- prawidłowe i kulturalne zachowywanie się przy stole i w miejscach publicznych, kościele