MATERIAŁY z dnia 09.06.2020
MATERIAŁY z dnia 09.06.2020r. - Z WIZYTĄ W ZOO
PIOSENKA - IDZIEMY DO ZOO – słuchanie
„PORZĄDKUJEMY ZOO”– Rodzic podaje nazwę wybranego zwierzęcia zamieszkującego zoo: małpa, zebra, wilk, lis, antylopa, hipopotam, papuga.
Dziecko dzieli nazwę na sylaby, wyodrębnia głoskę na początku i końcu wyrazu, układa nazwę korzystając z liter Alfabetu/ lub samodzielnie pisze na kartce.
„MAPA ŚWIATA” – rozmowa kierowana. Rodzic prezentuje dzieciom mapę świata, wskazuje kontynenty i podaje ich nazwy. Prezentuje fotografie zwierząt zamieszkujących różne kontynenty. Wspólnie z dziećmi odszukuje na mapie Afrykę.
MAPA ŚWIATA dla dzieci.
Prezentuje fotografie zwierząt afrykańskich. Zwraca uwagę na ich wygląd, sposób poruszania się, budowę.. Opowiada o najbardziej niebezpiecznych zwierzętach, które nazwano „Wielką Piątką Afryki”: lew, słoń afrykański, nosorożec czarny, lampart, bawół afrykański.
LEW – łapy zakończone ostrymi pazurami, silne szczęki doskonałe do powalania i zabijania nawet bardzo dużych zwierząt, groźnie wyglądająca grzywa, która zwiększa przewagę samca broniącego terytorium stada, stanowi naturalną ochronę głowy i szyi podczas walki.
lew
SŁOŃ AFRYKAŃSKI– duże uszy wykorzystywane do chłodzenia, długa trąba zakończona dwoma palczastymi wyrostkami służąca do oddychania, wąchania, picia, kąpieli, zbierania pożywienia i zrywania gałęzi z wyższych partii drzew, ciosy służące do obrony, miękka i delikatna spodnia strona stóp, dzięki czemu słoń może poruszać się bezszelestnie. Po kąpieli słonie obsypują wilgotną skórę piaskiem, a powstała w ten sposób warstwa kurzu i błota pomaga im chronić się przed słońcem i owadami.
słoń afrykański
NOSOROŻEC CZARNY – żywi się zróżnicowanym pokarmem roślinnym, ma szerokie i płaskie zęby trzonowe służące mu do rozcierania liści. Róg wykorzystuje do obrony. Gruba skóra stanowi ochronny pancerz a tarzanie się w błocie pomaga utrzymać niską temperaturę ciała i chroni przed pasożytami. Nosorożec biega bardzo szybko.
nosorożec czarny
LAMPART – dzięki ubarwieniu jest prawie niewidoczny wśród traw lub liści drzew. Ma szerokie łapy z ostrymi pazurami. Cechują go niebywała zwinność i siła – lamparty potrafią się wspinać, wciągnąć na drzewa ofiary trzy razy cięższe od siebie. Lampart potrafi świetnie pływać i wykonywać siedmiometrowe skoki.
lampart
BAWÓŁ AFRYKAŃSKI jest roślinożercą o ogromnej wadze (zwykle od 500 do 900 kg). Osadzone na dużej głowie potężne, ostre rogi służą do obrony i ataku. Bawoły mają silne kończyny, które są zakończone dwoma palcami pokrytymi racicami).
bawół afrykański
Pytanie:
Dlaczego zwierzęta z Wielkiej Piątki Afryki uważa się za najniebezpieczniejsze zwierzęta świata?
Dzieci zgłaszają swoje pomysły i wymieniają poglądy. (Te zwierzęta są znane z waleczności, zwłaszcza gdy bronią młodych lub zostaną zranione).
„BILETY DO ZOO” – ZABAWA MATEMATYCZNA. Potrzebna materiały: nominały monet i banknotów . Wybierzcie odpowiednie monety i ułóżcie je.
Adam chce kupić bilet do zoo dla siebie i dla taty. Bilet dla dorosłego kosztuje 6 zł, dla dziecka – 4 zł. Jakimi monetami może zapłacić za swój bilet?
Adam zaprosił do zoo Adę. Ile zapłacą za bilety?
Ada idzie do zoo z mamą. Ile zapłacą za bilety?
MASAŻ „ ZOO” do fragmentu wiersza Bolesława Kołodziejskiego.
Dziecko w parze z rodzicem. Dziecko leży na brzuchu, rodzic wykonuje masaż jego pleców. Potem następuje zmiana ról.
„ZOO”- Bolesław Kołodziejski
Tu w zoo zawsze jest wesoło, (masujemy plecy otwartymi dłońmi)
tutaj małpki skaczą wkoło, (wykonujemy ruchy naśladujące skoki po okręgu)
tutaj ciężko chodzą słonie, (naciskamy płaskimi dłońmi)
biegną zebry niczym konie, (lekko stukamy pięściami)
żółwie wolno ścieżką człapią, (powoli, lekko przykładamy płaskie dłonie)
w wodzie złote rybki chlapią. (…) (muskamy raz jedną, raz drugą ręką)
„PLAN ZOO” – WYKONANIE PLANU ZOO.
Materiały plastyczne: sylwety zwierząt z zoo, szary papier, kredki.
Dzieci rysują na szarym papierze wybiegi dla zwierząt, basen hipopotama, ptaszarnie, małpiarnie itd. Wklejają sylwety zwierząt.
PRACA Z KP4.35A – czytanie wyrażeń, dopasowywanie ich do ilustracji zwierząt.
PRACA Z KP4.35B – podawanie nazw zwierząt, podpisywanie ilustracji po śladzie, ćwiczenia artykulacyjne.
PRACA Z KP4.38A – kącik grafomotoryczny, pisanie nazw zwierząt po śladzie.