Materiały na 30.03.2021r.
Materiały na 30.03.2021r.
JAJKO WIELKANOCNE
Propozycje do wykorzystania
Muzyczna zabawa na powitanie „Kreślimy kółeczka”
Przygotowujemy kolorowe kartoniki dla dziecka –( 3 niebieskie i 2 czerwone)
„Wprowadzenie liter j, J
Zagadka dla dziecka
„W kurzych gniazdach, w kurniku znajdziesz ich bez liku. Kiedy je mama ugotuje cienką skorupkę z nich zdejmuje”.( jajko – słowo to będzie wyrazem podstawowym do wprowadzenia nowej litery).
Dziecko:
- wydziela pierwszą głoskę, by utożsamić ją później z wprowadzaną literą w wyrazie „jajko”,
- wypowiada kolejne sylaby połączone z klaskaniem- liczenie sylab, (2)
- wypowiada kolejne głoski,
- liczy głoski w wyrazie podstawowym (5)
- określa położenie głoski odpowiadającej wprowadzanej literze,(1,3)
- podaje przykłady wyrazów z taką samą głoską na początku słowa jak w wyrazie podstawowym,
- określa rodzaj głoski odpowiadającej wprowadzanej literze (spółgłoska), (samogłoski wypowiadamy i wyśpiewujemy długo, spółgłoski zaś krótko),
- buduje strukturę dźwiękową wyrazu „jajko” z wykorzystaniem kartoników (niebieskich i czerwonych). Głoska j-niebieski, a- czerwony, j- niebieski, k-niebieski, o- czerwony.
- liczy samogłoski i spółgłoski,
-pokaz nowej litery [.jpg, 49.99 kB]drukowanej wielkiej i małej J, j, analiza pokazanej liter, jej podobieństw i różnic.
Praca z Kartą Pracy nr 3. str. 42-43 – prezentacja liter wielkiej i małej, wskazywanie miejsca głoski „j” w wyrazach, układanie wyrazów z sylab, ćwiczenia w czytaniu, kreślenie linii w labiryncie, odszukiwanie liter j, J wśród innych.
Praca z Czytanie i Pisanie str. 55- graficzne odtwarzanie kształtów, pisanie liter j, J i równoważników zdań po śladzie
Kura czy jajo ? - słuchanie piosenki, która zachęci dziecko do wypowiedzi na temat „Co było pierwsze jajko czy kura?
„Jajko” – masażyk. Dziecko siedzi przed rodzicem. Razem recytują wierszyk, a rodzic rysuje po plecach dziecka .Potem następuje zmiana. Zabawę powtarzamy kilka razy.
Jajko-Beata Gawrońska
Idzie jajko pod górę, Kroczymy palcami po plecach z dołu do góry.
Zawadziło o chmurę. Delikatnie łapiemy opuszkami palców jego uszy.
Na dół się stoczyło, Po obu stronach pleców rysujemy pętelki z góry na dół.
Całe się rozbiło. Obiema rękami rysujemy koła na dole pleców.
„Jajko mądrzejsze od kury” – doświadczenia.
Do doświadczeń potrzebujemy- surowe jajko, woda, sól, jajko z octu, latarka, 3 szklane butelki, zapałki, szklanki, dwa jajka różnej świeżości.
– „Jajko w occie” – wypowiedzi na temat wyglądu i cech jajka z octu (z dnia poprzedniego) i zwykłego, prześwietlanie obu jajek latarką.
– „Jajko w butelce” – obserwacja. Na szyjkach 3 szklanych butelek z otworem nieco mniejszym od najszerszego obwodu jajka stawiamy surowe jajko w twardej skorupce, jajko z octu i jajko ugotowane na twardo i obrane. R. zadaje pytanie: Co się stanie, gdy do butelki wrzucimy zapalone zapałki? Dziecko stawia tezę. R. wrzuca do kolejnych butelek zapalone zapałki, a dziecko stawia na szyjce jajko – na jednej surowe, na drugiej to z octu. Dziecko obserwuje wynik.
W butelce w wyniku spalania tlenu wytworzyło się podciśnienie, które wciąga jajko z octu. Uwaga! Surowe jajko może się rozbić.
– „Uczymy jajko pływać” – działanie dziecka Potrzebne będą jajka o różnym stopniu świeżości.
Dziecko ma szklankę napełnioną wodą do 3/4 wysokości. Wkłada do niej jajko i sprawdza, jak ono zachowuje się w wodzie.
Jajko świeże zatonie – nie ma w nim powietrza; jajko nieświeże będzie się unosiło tuż pod powierzchnią – w środku ma dużo powietrza.
„Kartka świąteczna – wesoły kurczak”-zabawa plastyczno- techniczna.
„Zajęcia kulinarne z wykorzystaniem jajka” – propozycje na stół wielkanocny:
„Grzybek z jajka i pomidora” [.jpg, 65.69 kB]– potrzebujemy jajko gotowane , pomidor, majonez.
„Kurczak z jajka” [.jpg, 47.45 kB]- potrzebujemy jajko gotowane, marchewka.
Dla zainteresowanych Rodziców „Jaja-wartości odżywcze i zastosowanie kulinarne”
Miłej zabawy!