MATERIAŁY z dnia 05.06.2020
MATERIAŁY Z DNIA 05.06.2020r. - NASZE ZABAWY
TANIEC ZYGZAK - Rozwiń Skrzydła Wingee
„ZABAWY DZIECI Z RÓŻNYCH STRON ŚWIATA” – rozmawiamy z dzieckiem na temat ich ulubionych zajęć, zabaw oraz zabaw dzieci innych narodowości. Niektóre zabawy znane są również w Polsce, ale pod innymi nazwami. Prosimy dzieci, aby spróbowały odgadnąć ich nazwy. Następnie przeprowadzamy z dziećmi kilka zabaw pochodzących z różnych stron świata. Wskazujemy kraje na mapie i przyczepiamy w odpowiednie miejsca ich flagi.
1. „RZEKA SŁÓW” – ZABAWA Z INDII (AZJA).Rodzic ustala zakres słów, np. zwierzęta, rośliny. Podaje pierwsze słowo, a dzieci dodają kolejne. Każde słowo musi zaczynać się głoską, którą kończyło się poprzednie, np. tygrys – smok. Kto w ciągu 10 sekund nie poda wyrazu, odpada z gry. Także w Polsce dzieci często grają w tę grę i nazywają ją „Podaj słowo”.
2. „RYBAK” – ZABAWA Z NIEMIEC. Przed rozegraniem pierwszej rundy należy wybrać spośród dzieci „rybaka”. „Rybak” stoi przed dziećmi, które siedzą na krzesłach. Mają dłonie wystawione przed siebie – to ryby. Rybak wodzi jedną ręką wolno pod dłońmi uczestników, wygłaszając tekst: Łowiłem ryby przez noc całą, ale złowiłem ich bardzo mało. Po ostatnim wyrazie próbuje znienacka klepnąć w dłoń któreś z dzieci. Aby uniknąć złapania, musi ono błyskawicznie odsunąć rękę. Jeśli rybakowi nie uda się schwytać ryby, musi próbować ponownie. Jeśli mu się powiedzie – następuje zmiana ról.
3. „CIEPŁO – ZIMNO” – ZABAWA Z LIBERII (AFRYKA). Jedna osoba chowa jakiś przedmiot i daje wskazówki pozostałym – w wersji polskiej słowami: „ciepło”, jeśli dana osoba zbliża się do przedmiotu, lub „zimno”, jeśli się od niego oddala; w wersji z Liberii miejsce ukrycia przedmiotu sygnalizuje się nie słowami, ale klaskaniem z różnym natężeniem, w zależności od odległości kryjówki.
4. „OJCIEC SZYMON KAŻE” – ZABAWA Z PANAMY (AMERYKA ŚRODKOWA). Na środku koła stoi ojciec Szymon i pokazuje wymyślone przez siebie figury, które reszta uczestników musi wykonać. Potem ojciec Szymon wybiera zmiennika. W polskich przedszkolach dzieci bawią się w tę zabawę, ale pod nazwą „Jeż”. Można zaproponować, by zabawa była prowadzona w języku angielskim, a dzieci podawały nazwy czynności do pokazywania przez grupę (Szymon każe – Simon says, jedz – eat, skacz – jump, pij – drink, tańcz – dance, czytaj – read).
5. „SKAKANIE W WORKACH” – ZABAWA DZIECI KOLUMBIJSKICH PLANTATORÓW KAWY, którzy mają pod dostatkiem parcianych worków na ziarenka kawy. Dzieci zostają podzielone na 2 lub 3 zespoły i ustawione w szeregach. Każda drużyna dostaje duży worek (może być to specjalnie uszyty worek 50 cm x 70 cm lub worek na ziemniaki). Dzieci kolejno skaczą w workach do celu i wracają do szeregu, przekazując worek następnemu koledze. Wygrywa drużyna, której wszyscy uczestnicy jako pierwsi poradzą sobie z tym zadaniem. Utrudnieniem może być skakanie w kapeluszu – plantatorzy noszą białe lub słomkowe kapelusze. Jeśli dziecko zgubi kapelusz, musi założyć go na głowę, zanim zacznie kontynuować skoki.
6. „RANGOLI” – ZABAWA Z PAKISTANU. Rodzic rysuje kredą lub patykiem dowolny kształt lub wzór, łatwy do wypełniania. Może to być duży kwiat, fantazyjny domek czy mandala. Zadaniem dzieci jest „pokolorowanie” obrazu: trawą, kamyczkami, płatkami kwiatów, listkami itp.
7. „RAZ, DWA, TRZY – BABA JAGA PATRZY” – ZABAWA Z GRECJI. Jedno z dzieci to Baba Jaga. Stoi tyłem do pozostałych i woła: Raz, dwa trzy, Baba Jaga patrzy. W tym czasie dzieci szybko biegną w stronę Baby Jagi. Na słowo: patrzy Baba Jaga się odwraca. Kto nie zdołał się
zatrzymać w bezruchu, wraca na start, kto zaś pierwszy dotknie Baby Jagi, ten zajmuje jej miejsce.
MUZYCZNE STOP
PRACA PLASTYCZNA- „ENCHOQUE” (CZYT. ENCZIOKE).
Potrzebne materiały: papierowy lub plastikowy kubeczek, kawałek cienkiego sznurka, folia aluminiowa.
Wykonanie zabawki pochodzącej z Boliwii. Wyjaśnienie :Boliwia leży w Ameryce Południowej, jest ponad trzy razy większa niż Polska, mieszkają tam Indianie. Można pokazać ten kraj na mapie. Następnie proponuje dzieciom wykonanie enchoque. Oryginalne enchoque składa się z drewnianego kijka i drewnianej kuli połączonych sznurkiem. W kuli jest wydrążony otwór. Gracz trzyma kijek i stara się, podrzucając kulkę w powietrze, nadziać ją na patyk.
Enchoque można zrobić z papierowego lub plastikowego kubeczka, kawałka cienkiego sznurka i folii aluminiowej (ew. z orzechem włoskim w środku). Dzieci odcinają ok. 50–60 cm sznurka, końcówkę kładą na kawałku folii aluminiowej, a następnie zgniatają folię tak, by powstała kulka, a sznurek trzymał się w środku. Rodzic robi grubą igłą lub szpikulcem otwór w dnie kubeczka, przewleka nitkę i zawiązuje supeł.
„MEMORY WYRAZOWO-OBRAZKOWE” – ĆWICZENIE SPOSTRZEGAWCZOŚCI I PAMIĘCI. Dziecko przygotowuje kartoniki, które będą wykorzystane we wspólnej zabawie. Na przygotowanych kwadratach wykonują oddzielnie : rysunki zabawek (np. klocki) oraz piszą ich nazwy lub proszą o pomoc rodzica. Następnie zgromadzone kartoniki rozkładają na dywanie. Siadają w kręgu, przyglądają się przez krótką chwilę obrazkom i ich podpisom. Następnie kartoniki zostają odwrócone. Uczestnicy zabawy kolejno odsłaniają po dwa kartoniki, próbując odnaleźć parę: obrazek i podpis. Wygrywa dziecko, które zbierze największą liczbę par.
TANIEC - ZUMBA KIDS (EASY DANCE) - I LIKE TO MOVE IT
PRACA Z KP4.33A – pisanie wyrazów po śladzie, łączenie zdjęcia z podpisem, kolorowanie. odnalezienie w książkach i albumach informacji na temat zabaw dzieci z różnych krajów.
PRACA Z KP4.33B –układanie wyrazów z rozsypanki literowej, łączenie wyrazów z obrazkami.