Materiały do pracy na dzień 09.04.2021r.
Temat dnia : „Jakie to zboże?”
„Rośliny zbożowe” – rozpoznawanie roślin zbożowych, okopowych, oleistych i włóknistych –
klasyfikacja, opisywanie, logiczne myślenie, czytanie globalne.
Rodzic przynosi zdjęcia lub naturalne okazy roślin zbożowych (np. żyto, pszenica, owies, kukurydza, jęczmień), roślin okopowych (buraki, ziemniaki, marchew, rzepa), oleistych (słonecznik, len, rzepak) i włóknistych (len, konopie).
Rodzic prosi dziecko, by podzieliło rośliny na grupy. Dziecko próbuje scharakteryzować rośliny należące do jednej grupy. Rodzic pyta, czym różnią się od siebie rośliny zbożowe (kwiaty zbóż i owoce mogą tworzyć kłos, kolbę lub więch). Dziecko zastanawia się nad nazwą „rośliny okopowe” (okopuje się je podczas sadzenia, a następnie wykopuje z ziemi).
Rodzic odtwarza filmik o roslinach uprawnych. Na koniec Rodzic wprowadza wyrazy globalne do czytania: oleiste [.docx, 10.35 kB],włókniste, okopowe, [.docx, 10.30 kB]zbożowe.
Zabawa ruchowa – R. układa okazy roślin na stole. Przy włączonej dowolnej muzyce dziecko biega po dywanie. Gdy muzyka cichnie, szuka okazu, który pasuje do napisu wskazanego przez rodzica. Zabawę należy powtórzyć kilka razy.
„Jak powstaje popcorn?” – poszerzanie wiedzy dzieci dotyczącej kukurydzy i jej wykorzystania.
R. przynosi popcorn. Zadaje dziecku pytania: Kiedy najczęściej jesz popcorn? Z czego się go wytwarza?
W jaki sposób robi się popcorn? Czy popcorn może być tylko słony?
Jak inaczej wykorzystuje się kukurydzę? (zjadanie całych kolb, kukurydza konserwowa, mąka kukurydziana).
Można wspólnie z dzieckiem zrobić popcorn.
„Kukurydza” [.jpg, 39.78 kB] – praca plastyczna. Dzieci rysują kolbę kukurydzy żółtym flamastrem.
Zielonym flamastrem dorysowują liście. Maczają paluszek w żółtej farbie, robią odciski, tworząc miejsce na ziarna kukurydzy.
Wypełniają żółte pola prawdziwymi ziarnami kukurydzy. ( potrzebne kartki, flamastry, żółta farba, ziarna kukurydzy ).
Zabawa ruchowa „Noszenie wody” – Rodzic pomaga włożyć kij od szczotki za plecami, między łopatki.
Dzieci naśladują pracę rolnika, który nosi wodę ze studni. Sylwetka wyprostowana, patrzymy przed siebie.
Wspinamy się na palce i opadamy na całe stopy. Idziemy na piętach i na palcach.
Rolnik sam w dolinie [.mp3, 1.93 MB]– śpiewamy piosenkę.
Rolnik sam w dolinie muz. i sł. tradycyjne
Rolnik sam w dolinie, rolnik sam w dolinie.
Hejże, hejże, hejże ha, rolnik sam w dolinie.
Rolnik bierze żonę, rolnik bierze żonę,
Hejże, hejże, hejże ha, rolnik bierze żonę. (×2)
Żona bierze dziecko, żona bierze dziecko.
Hejże, hejże, hejże ha, żona bierze dziecko. (×2)
Dziecko bierze nianię, dziecko bierze nianię.
Hejże, hejże, hejże ha, dziecko bierze nianię. (×2)
Niania bierze kotka, niania bierze kotka.
Hejże, hejże, hejże ha, niania bierze kotka. (×2)
Kotek bierze myszkę, kotek bierze myszkę.
Hejże, hejże, hejże ha, kotek bierze myszkę. (×2)
Myszka bierze serek, myszka bierze serek.
Hejże, hejże, hejże ha, myszka bierze serek (×2)
Ser zostaje w kole, bo nie umiał w szkole.
Tabliczki mnożenia ani podzielenia. (×2)
Zabawa manipulacyjna – oddzielenie ziaren kukurydzy od ziaren fasoli.
Gra zręcznościowa „Kukurydziany mistrz”- w grę może grać dziecko z mamą, tatą , rodzeństwem lub dziadkami.
Na dywanie układamy pętle ze sznurka lub włóczki. W środku koła ustawiamy kubek.
Ustawiamy się w odległości ustalonej wspólnie z graczami od koła i rzucamy kukurydzą lub fasolą do celu czyli kubka.
Wygrywa osoba ,której ziarno kukurydzy jest najbliżej kubka. Mistrzem zostaje osoba ,która trafi do kubka.
Jeśli gra się podoba i chcemy bawić się dłużej, można wprowadzić punktację. Miłej zabawy!
„Kukurydziane mozaiki” – zabawa plastyczna. Rodzic zabarwia kolorowymi barwnikami w płynie ziarna kukurydzy.
Dzieci przyklejają kolorowe ziarenka kukurydzy do kartki i tworzą kukurydziane mozaiki.
Karty pracy:
5 - latki Karta pracy - utrwalenie cyfry 8
6 - latki :Karta pracy - utrwalenie cyfry 8 ,
Praca w KP 3.26 – historyjka obrazkowa „Od ziarenka do ciastka”.