MATERIAŁY z dnia 03.06.2020
MATERIAŁY z dnia 03.06.2020r. –NASZE PRAWA I OBOWIĄZKI
PSZCZOLKA MAJA - TANIEC MAI
„Kłębek przyjaźni” – zabawa integrująca. Dziecko rzuca kłębek włóczki rodzicowi, rozpoczynając zdanie: Moim marzeniem jest... Rodzic rzucając kłębek w kierunku dziecka mówi o swoich upodobaniach, rozpoczynając zdanie: Najbardziej lubię… Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
Prawa dziecka prezentacja
PIOSENKA O PRAWACH DZIECKA – wysłuchanie piosenki o prawach dzieci na całym świecie. Prosimy , aby dziecko podczas słuchania postarało się zapamiętać, o jakich prawach dziecka śpiewają dzieci w piosence.
PIOSENKA O PRAWACH DZIECKA SŁ. I MUZ. JERZY KOBYLSKI
1.Mam prawo żyć,
Mam prawo być sobą,
Czuć się bezpiecznie, wolną być osobą.
Mam prawo kochać i kochanym być,
Nie można mnie krzywdzić, poniżać i bić.
Mogę się śmiać,
Może się dziać pięknie,
Pragnę być zdrowy, rosnąć w swoim tempie.
Mam prawo wybrać sam przyjaciół swych,
Nie można mnie zmuszać do uczynków złych.
Ref.: Dziecka prawa poważna sprawa,
Dziecka prawa to nie zabawa.
2.Mam prawo śnić, mam prawo być inny,
Mogę być słabszy, lecz nie czuć się winny.
Mam prawo śpiewać głośno, kiedy chcę,
Mam prawo płakać cicho, gdy mi źle.
Ref.: Dziecka prawa poważna sprawa,
Dziecka prawa to nie zabawa.
„PRAWDA – NIEPRAWDA” – ZABAWA ĆWICZĄCA LOGICZNE MYŚLENIE. Rodzic wypowiada różne zdania. Jeśli zdaniem dziecka zdanie jest prawdziwe - klaszczą, jeśli nieprawdziwe – tupią nogami.
Przykładowe zdania:
– Nikt nie może mnie zmuszać do robienia złych rzeczy.
– Mogę zmusić kolegę, żeby grał ze mną w piłkę.
– Nikt nie może czytać moich listów bez pozwolenia.
– Mogę bawić się tylko z kolegami, których wybierze (imię dziecka).
– Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi.
– Mam prawo do tajemnic i własnego zdania.
– Mogę bawić się tylko z koleżankami, które wybierze (imię dziecka).
– Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić i bić.
„NASZE PRAWA” – ZABAWA PLASTYCZNA. Zadaniem dziecka jest stworzenie plakatu, który będzie pokazywał, jakie prawa dzieci są dla nich najważniejsze. Mogą rysować, pisać, wyklejać i ozdabiać dowolnie plakat.
Podpisy np. Prawo do zabawy, Prawo do nauki, Prawo do życia w rodzinie, Prawo do życia bez przemocy, Prawo do wyrażania swoich uczuć, Prawo do odpoczynku.
„PRAWA I OBOWIĄZKI” –Dziecko przygląda się ilustracjom na KZ s. 74, opowiada jakie prawa dziecka ilustrują te zdjęcia. Następnie omawiają zdjęcia na s. 75. Dzieci łączą zdjęcia w pary przedstawiające prawa i obowiązki
PRACA Z KP4.29A – dopasowywanie treści przeczytanej przez rodzica do obrazka:
1. prawo do wychowania w rodzinie,
2. prawo do ochrony przed przemocą,
3. prawo do zabawy i wypoczynku,
4. prawo do wyrażania własnych poglądów,
5. prawo do opieki zdrowotnej,
6. prawo do edukacji.
PRACA Z KP4.29B – odczytywanie krótkich zdań, łączenie ich z odpowiednimi obrazkami, rysowanie swoich obowiązków w domu i podczas zajęć.