Materiały na 22.04.2020r.
Propozycje do wykorzystania
ŚMIECI
„Co to?” – zagadka z wykorzystaniem Karty Pracy nr 4. str. 3a, znaczek recyklingu do rysowania po śladzie. Rodzic pyta dziecko: Czy wie, co oznacza ten rysunek? (Uwaga! Jeśli dziecko nie wie, rodzic. na razie nie wyjaśnia, tylko przechodzi do kolejnego zadania).
„Recykling” – Dziecko próbuje odgadnąć, co znaczy słowo „recykling”. Rodzic w razie potrzeby wyjaśnia, że jest to zmniejszenie zużycia surowców naturalnych oraz ilości odpadów, przetwarzanie odpadów na coś, co można ponownie wykorzystać.
Rady na odpady - bajka edukacyjna.
„Co z tym zrobić?” – szukanie nowych zastosowań dla śmieci. R. pokazuje różne przedmioty: plastikowe i szklane butelki, gazety, rysunki dzieci z makulatury, kartony, opakowania po różnych produktach, sznurki, zepsute zabawki itp. (ważne by powstała sterta śmieci). Tłumaczy przy tym, że te rzeczy nie zmieściły się w koszu, bo jest ich tak dużo. Pyta dziecko: Co z tym zrobić?, a ono podaje swoje propozycje. R. pyta, jak można ponownie wykorzystać te przedmioty. Jeśli dziecko znajduje zastosowanie dla któregoś przedmiotu, R. odkłada go do osobnego kartonu, dzięki czemu zmniejsza się liczba rzeczy do wyrzucenia. R. zwraca na to uwagę dziecka. Wyjaśnia, że z wielu rzeczy można stworzyć coś nowego, zamiast wyrzucać je do kosza. Wiele przedmiotów można również przetworzyć. R. pokazuje produkty wytworzone z przetworzonego plastiku, np. z butelek (grzebień, wieszak, reklamówki), z papieru (papier toaletowy, wytłaczanki od jajek).
„Ze starego coś nowego” – praca z Kartą Pracy nr 4.str. 3 b, ćw. 1, zabawa dydaktyczna utrwalająca zasady segregacji śmieci, poszerzanie wiedzy proekologicznej, doskonalenie koordynacji wzrokowo–ruchowej i zdolności grafomotorycznych, budowanie wypowiedzi.
„Kolorowe kosze” – przypomnienie wiadomości na temat segregacji śmieci. R. zadaje dziecku pytanie: Dlaczego kosze mają różne kolory?, a ono próbuje na nie odpowiedzieć. Wspólnie przypominają kolory koszy.
„Kosze” – utrwalenie wiadomości na temat segregowania śmieci z wykorzystaniem Karty Pracy nr 4. str.4a
„Czy dobrze?” – praca z Kartą Pracy nr 4.str. 4b, ćw. 1, zabawa dydaktyczna utrwalająca zasady segregacji śmieci. R. mówi dziecku, że do zwykłych koszy nie wyrzuca się: baterii, leków, żarówek, opon, AGD i RTV. Są dla nich przeznaczone specjalne punkty zbiórki.
„Jak długo?” – zwrócenie uwagi na problem długiego rozkładania się niektórych śmieci. Dziecko próbuje odpowiedzieć na pytanie: Co się dzieje ze śmieciami, które nie trafiają do odpowiednich pojemników? Rodzic. opowiada o wysypiskach śmieci, smogu i dymie ze spalanych śmieci, śmieciach rozrzuconych po łąkach, lasach, przy drodze. Wyjaśnia, że wiele śmieci rozkłada się bardzo długo. Opowiada o butelkach znalezionych w ziemi albo na dnie morza, które mogą mieć setki lat. R. pokazuje kartkę papieru, kawałek metalu oraz plastiku – pyta dziecko: Której z tych rzeczy nie zniszczą: deszcz, mróz, śnieg, woda, słońce? Które mogłyby najdłużej leżeć na dworze? (najkrócej papier, następnie metal – rdza, najdłużej plastik). R. pokazuje różne przedmioty, np. pogięty rysunek, ogryzek jabłka, reklamówkę, puszkę, plastikową butelkę, słoik, papierek po cukierku, gazetę, skórkę od banana, chusteczkę higieniczną. Podnosi po dwa i prosi, by dziecko odpowiedziało na pytanie: Co dłużej?. Dziecko ma wybrać ten, który rozkłada się dłużej. R. zwraca uwagę dziecku, że część przedmiotów potrzebuje bardzo dużo czasu, aby zniknąć, a niektóre nie rozłożą się nigdy.
Jak długo rozkładają się poszczególne grupy śmieci? – ciekawostki dla dzieci.
pogięty rysunek (papier) – 1–6 miesięcy
ogryzek jabłka (bio) 1–5 miesięcy
reklamówka (plastik) – nawet 400 lat
puszka (metal) – 50 lat
plastikowa butelka (plastik) – 400–450 lat
słoik (szkło) – nigdy
papierek po cukierku (plastik) – 400 lat
gazeta (papier) – 6 tygodni
skórka od banana (bio) – rok
chusteczka higieniczna (papier) – 2–4 tygodnie
„Co dłużej?” – praca z Kartą Pracy nr 4.str4b, ćw. 2 – określanie, które odpady rozkładają się dłużej.
„Eko i nieeko” – zabawa ruchowa.
Rodzic odczytuje zdania, a dziecko ocenia, które z prezentowanych sytuacji są „eko”, a które nie. Gdy usłyszy zdanie, które zakwalifikuje jako opis sytuacji „eko”, mówi: To jest bardzo eko ,jednocześnie skacze, klaszcze i cieszy się. Gdy oceni, że dana sytuacja nie jest „eko”, mówi: To nie eko jednocześnie tupie nogą i podpiera się rękami pod boki okazując swe oburzenie i złość. Przykładowe zdania: – Zosia wrzuciła pustą puszkę do kosza na szkło. – Paweł na spacerze posprzątał po swoim psie. – Ktoś wyrzucił śmieci do lasu. – Pani wykorzystała ponownie wcześniej używane kartki. – Kasia nie dokręciła kranu i wciąż kapie z niego woda. – Dawid podczas zakupów zamiast plastikowych reklamówek używa toreb z materiału. – Tata zaniósł stary telewizor do punktu odbioru elektrośmieci. – Karol rozpakował lizak i rzucił papierek na ziemię. – Asia podczas spaceru po górach zbierała śmieci na szlaku, by go oczyścić. – Mama z Jankiem zbudowali z niepotrzebnych opakowań zamek dla rycerzy i księżniczek.
"Duszki,duszki" [.mp3, 2.24 MB]- przypomnienie piosenki.
„Coś z niczego” –proponujemy konstruowanie zabawki z surowców wtórnych wg własnych pomysłów (pudełek, butelek, kartonów, opakowań, sznurków itd.). Życzymy niezwykłych pomysłów i wspaniałej zabawy!. (Jeśli macie ochotę , pokazać swe prace- prześlijcie zdjęcie na adres e-mail przedszkola).