Materiały na dzień 9 kwietnia
Rozwiązywanie przez dzieci zagadek związanych z symboliką ŚWIĄT WIELKANOCNYCH:
Ma długie uszy i pięknie skacze,
lubi marchewkę oraz sałatę. (zając)
Na stole stoi kosz,
a w nim leżą białe, żółte, nakrapiane,
na Wielkanoc malowane. (pisanki)
Świecimy je na tydzień przed Wielkanocą.
Są barwne, kolorowe zrobione
z gałązek wierzby, bazi
lub sztucznych kwiatów.(palma wielkanocna)
Żółciutkie kuleczki za kurką się toczą.
Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą (kurczątka)
Ma mięciutką wełnę i złociste różki,
a w Wielkanoc siedzi na łące z rzeżuszki. (baranek)
Na wierzchu skorupka, w środku żółto-białe,
można z nich zrobić pisanki wspaniałe. (jajka)
Wiklinowy i pleciony na święconkę
Przeznaczony. (koszyk)
RODZIC CZYTA DZIECKU WIERSZ. Potem rozmawiają na temat wiersza:
„Wielkanocny stół” Ewa Skarżyńska
Nasz stół wielkanocny haftowany w kwiaty
W borówkowej zieleni listeczków skrzydlatych .
Lukrowana baba rozpycha się na nim,
a przy babie – mazurek w owoce przybrany.
Palmy – pachną jak łąka w samym środku lata
Siada mama przy stole, a przy mamie tata. I my.
Wiosna na nas zza firanek zerka,
a pstrokate pisanki chcą tańczyć oberka.
Wpuścimy wiosnę.
Niech słońcem zabłyśnie nad stołem
w wielkanocne świętowanie jak wiosna wesołe.
Jakie elementy dekoracyjne znajdują się na stole?
Kto usiądzie przy stole?
Czego brakuje na stole, a powinno się znaleźć zgodnie z tradycją wielkanocną?
Rodzic wspólnie z dzieckiem przypomina symbolikę niektórych produktów znajdujących się na stole.
Pisanka – symbol życia.
Baranek – symbol zmartwychwstania Chrystusa.
Chorągiewka – znak zwycięstwa.
Palmy – nawiązują do wjazdu Chrystusa do Jerozolimy i powitania go przez mieszkańców miasta. Świąteczne palmy miały zapewnić dobre plony, chronić przed pożarami i chorobami.
Bazie – spożywano, gdyż wierzono, że chroni to przed bólem i dodaje sił. Są symbolem budzącej się wiosny.
Chrzan – zdrowie
„WIELKANOCNE OBLICZENIA” – ZABAWA MATEMATYCZNA.
Rodzic czyta treść zadania, dzieci obliczają za pomocą liczmanów (np. nakrętki po napojach, kredki,sztućce) . Chętne dzieci mogą zapisywać działania.
- W pewnym domu do świątecznego śniadania zasiadły następujące osoby: mama, tata, ciocia Basia z wujkiem Piotrem i dwiema córeczkami, babcia Frania i mały Michaś. Ile osób siadło do świątecznego śniadania?
- Kasia ozdabiała świąteczny mazurek. Przygotowała 10 migdałów. Po chwili przyszedł Maciek i zjadł 2 migdały. Ile migdałów zostało Kasi do ozdobienia mazurka?
- Na stole leżało osiem jajek. Mama zjadła jedno, a tata dwa. Ile jajek zostało na stole?
- Zuzia robiła wielkanocną palmę. Przyczepiła na niej 3 czerwone kwiaty, 2 żółte kwiaty i 4 fioletowe. Niestety, klej był zbyt słaby i 2 kwiaty się odczepiły. Ile kwiatów zostało na palmie?
„ZASTAWIANIE WIELKANOCNEGO STOŁU”.
Dzieci mają do dyspozycji: obrus, serwetki, talerze, sztućce, filiżanki lub szklanki, koszyczek, kwiaty,bazie, oraz kartoniki z podpisanymi ilustracjami przedstawiającymi potrawy i ozdoby (nie tylko wielkanocne). Dzieci wybierają te obrazki, na których widnieją przedmioty i produkty niezbędne na świątecznym stole. Po zakończeniu pracy opowiadają, jak wygląda ich wielkanocny stół. Korzystając z własnych doświadczeń, wypowiadają się na temat ulubionych potraw świątecznych.
Praca z KP3.42a – rysowanie pisanek po ośladzie, naklejanie sztućców obok talerzy.
Praca z KP3.42b – kolorowanie ilustracji zgodnie z kodem, pisanie po śladzie wyraz
Masaż relaksacyjny" - w parach (rodzic i dziecko ) - masaż wykonuje najpierw dziecko rodzicowi, potem rodzic dziecku.
- tędy płynie rzeczka - ruch falisty od głowy do bioder
- idzie pani na szpileczkach - stukanie palcem wzdłuż kręgosłupa
- tu przybyły konie - pata-taj - stukanie piąstkami wzdłuż kręgosłupa
- tędy przeszły słonie - klepanie dłońmi ułożonymi w kształt łódeczek
- a tu idzie szczypaweczka - szczypanie od krzyża do głowy
- zaświeciły dwa słoneczka - masaż spiralny wzdłuż kręgosłupa
- spadł drobniutki deszczyk - lekkie pukanie palcami
- czy przeszedł Cię dreszczyk? - lekkie szczypanie od dołu kręgosłupa, aż do szyi.