Materiały na dzień 24 kwietnia
Temat: Biblioteka
„Ruchome napisy” – plastyczna zabawa ruchowa. Rodzic przygotowuje litery w taki sposób, by dziecko mogło z nich ułożyć napisy: bajka i biblioteka. Oprócz liter potrzebnych do ułożenia wyrazów należy dołożyć jeszcze inne litery. Dziecko prezentuje napisy bajka i biblioteka i próbuje je przeczytać sylabami. Rodzic rozkłada na dywanie wiele liter, również te, które są potrzebne do ułożenia wyrazów: bajka i biblioteka. Włącza piosenkę, przy której dziecko tańczy w dowolny sposób. Kiedy zatrzyma muzykę, dziecko musi znaleźć literę, która jest potrzebna do ułożenia wyrazu, i trzymać ją w ręku. Liter można szukać tylko w czasie, gdy nie gra muzyka. Gdy ponownie ją włącza, znowu dziecko tańczy przy piosence Witajcie w naszej bajce: https://www.youtube.com/watch?v=ayIf2itL6e0
„Jak się czujesz, gdy…?” – zabawa dydaktyczna. Rodzic prosi dziecko o przygotowanie Wyprawka s.47. Dziecko wypycha kształt głowy dziewczynki i chłopca oraz wąskie paski z rysunkami oczu i ust.
Rodzic: Za chwilę poproszę, abyś wymyślił jedno zdanie opisujące pewną sytuację z Twojego życia i opowiedział je w formie pytania, np. Jak się czujesz, gdy mama całuje cię na dobranoc? Dziecko, za pomocą pasków z rysunkami oczu i ust, pokazuje na papierowych twarzach, jak się wtedy czuje. Ja zacznę: Pokaż, jak się czujesz, gdy uderzysz się w kolano. Dziecko przesuwa pasek, pokazując różnorodną mimikę. Zabawę można utrudnić – wprowadzić drugą sylwetę i podsuwać dziecku zdania w rodzaju: Jedna postać jest wesoła, bo dostała na urodziny wymarzony prezent (dziecko układa paski w odpowiedni sposób), jak się czuje druga postać?
- „Podajemy sylaby” – zabawa językowa w parach. Rodzic wypowiada dowolną sylabę, np. baj-. Dziecko dodaje sylabę tak, by stworzyć słowo. Rodzic. może ukierunkować zabawę w taki sposób, by dziecko wymyślało jedynie tytuły baśni, imiona bohaterów itp. Na początku należy ustalić, że zabawa trwa np. trzy minuty lub pięć minut i nastawić klepsydrę albo minutnik. Po upływie tego czasu, zabawa się kończy.
- „Zagadki – rymowanki” Rodzic :Za chwilę powiem kilka zagadek. Odpowiedź na nie powinna rymować się z zagadką. Wszystkie zagadki dotyczą baśni, bajek i legend, które znacie..
W Krakowie mieszka wawelski smok, co zieje ogniem przez cały… (rok)
Krasnoludek jest malutki, tak jak wszystkie… (krasnoludki).
Kto z krasnalami w tym domku mieszka? To jest na pewno Królewna (Śnieżka).
Kto był dobry dla Kopciuszka? Chrzestna matka, czyli (wróżka).
Czerwony Kapturek do babci wędrował, lecz wilk się zaczaił, za drzewem się (schował).
Groźna Baba Jaga domek ma z piernika. Kto ją spotka w lesie, niechaj prędko (zmyka).
Gdy kot buty dostał, Janek księciem (został).
Rzecz to znana, całkiem pewna, że Pinokio powstał z (drewna).
Praca z KP4.8b – czytanie zdań wyrazowo-obrazkowych, pisanie wyrazów po śladzie.
Praca z KP4.9a – umieszczanie nalepek z literami, odczytywanie hasła.
Praca z KP4.9b – kreślenie drogi w labiryncie, przeliczanie książek, porównywanie liczb.
Praca z KP4.10b – kącik grafomotoryczny, kolorowanie pól zgodnie z zauważoną regułą, kolorowanie według wzoru.