Materiały na dzień 29 marca
Temat: Ludzie z jaskiń
Obejrzyjcie prezentację multimedialną - W czasach człowieka pierwotnego [.pptx, 6.73 MB]
Rysunki z jaskiń” – Rodzic pokazuje dziecku pojedynczo 4−5 zdjęć rysunków naskalnych z jaskiń, np. Lascaux, Niaux, Magura i rozpoczyna rozmowę: Te rysunki są bardzo stare, nadal znajdują się na ścianach jaskiń, w których zostały odkryte. Jak myślisz, jakie materiały zostały użyte do namalowania tych rysunków? Po co zostały namalowane? Czy to jest pismo? Jak nazwalibyśmy takie pismo? Czy znasz inne rodzaje pisma obrazkowego?
https://pl.wikipedia.org/wiki/Lascaux_(Akwitania)#/media/Plik:Lascaux2.jpg
https://pl.wikipedia.org/wiki/Lascaux_(Akwitania)#/media/Plik:Lascaux_painting.jpg
https://pl.wikipedia.org/wiki/Jaskinia_Niaux#/media/Plik:Niaux,_bisons.JPG
https://pl.wikipedia.org/wiki/Altamira_(jaskinia)#/media/Plik:AltamiraBison.jpg
http://navtur.pl/place/show/1719,jaskinia-magura
„Tworzymy własne pismo obrazkowe” – twórcza praca plastyczna. Zastanówcie się wspólnie z dziećmi nad tym, po co nam właściwie pismo (pismo służy do komunikowania się i utrwalania informacji). Proście dzieci, aby ułożyły własne pismo obrazkowe w taki sposób, by można było za jego pomocą spisać historię z przedszkola (z domu). Symbole i obrazki dzieci muszą wymyślić same, nie powinny korzystać z liter alfabetu. Do wykonania pracy potrzebne będą różne składniki w małych naczyniach: starta kreda, starte przyprawy, woda, olej, krem do twarzy, sok z buraków itp. Dzieci samodzielnie łączą składniki i tworzą farbę, następnie malują palcami symbole na arkuszach szarego papieru. Po zakończeniu pracy rodzice próbują odgadnąć, jaką historię opisały dzieci.
„Zrób to co ja” – zabawa słuchowo-ruchowa. Rodzic zaprasza do zabawy: Dzisiaj zagramy na instrumentach, które zawsze nosimy ze sobą. Będziemy wydobywać dźwięki z naszych dłoni, stóp, kolan, łokci i innych części ciała. Ja zagram kilka dźwięków w taki sposób. Patrz i słuchaj uważnie, bo poproszę o powtórzenie tego rytmu. Rodzic prezentuje rytm: klaśnięcie, tupnięcie dwiema nogami, klaśnięcie – dziecko powtarza. Rodzic podaje następne rytmy, np.: tupnięcie, uderzenie dłońmi o podłogę, tupnięcie; uderzenie dłońmi o podłogę, tupnięcie, tupnięcie, uderzenie dłońmi o podłogę; tupnięcie, tupnięcie, klaśnięcie, tupnięcie. N. dostosowuje poziom trudności do możliwości grupy. Chętne dzieci mogą kolejno proponować wymyślony przez siebie rytmy.