Materiały na dzień 13.04.2021r.
Temat na dzień 13.04.2021r. „ Jak długo będzie bić zielone serce?”
Zabawa „Gra w zielone” – Dziecko maszeruje, podskakuje bądź biega w zależności od rytmu podawanego przez rodzica. Podczas przerwy w akompaniamencie rodzic podaje nazwę ustalonego z dzieckiem koloru, np. zielony, wówczas dziecko musi odszukać podany kolor w domu i go dotknąć. Gdy rodzic poda inny kolor niż umówiony, dziecko stoi w bezruchu. Zabawa jest powtarzana kilka razy
„Ziemię mamy tylko jedną” – praca z wierszem Gabrieli Skrzypczak. Rozmowa z dzieckiem dotycząca treści wiersza, zwrócenie uwagi na pojęcie ochrony środowiska oraz poznanie właściwości drzew, jako niezbędnego elementu w życiu człowieka.
„Ziemię mamy tylko jedną”
Ziemię mamy tylko jedną
Więc szanujmy Ją,
Bo cóż z nami stanie się,
Gdy zniszczymy własny dom.
Giną ptaki i zwierzęta,
Giną drzewa w lesie,
Nic nie robiąc, wciąż czekamy
Co nam los przyniesie?
Dość lenistwa – ruszmy razem
I działać zacznijmy,
Żeby żyć móc na tej Ziemi
Więzy zacieśnijmy.
Chrońmy lasy, chrońmy wodę,
Dbajmy o przyrodę,
Uczmy kochać las i łąkę
Pokolenia młode.
Rozmowa dotycząca treści wiersza: Rodzic pyta dziecko, co możemy zrobić, aby nasza ziemia żyła jeszcze miliony lat? Rodzic mówi, że dobrym sposobem na pomaganie ziemi jest sadzenie drzew, które pochłaniają dwutlenek węgla (wszystkie zanieczyszczenia, dymy, spaliny), a wydalają z siebie tlen, który jest ludziom niezbędny do życia.
„Odgłosy lasu” – zabawa słuchowa. Dziecko leży na plecach na dywanie. Rodzic odtwarza odgłosy lasu, np. szum drzew, stukanie dzięcioła, świergot ptaków, kroki i chrumkanie dzika, bzyczenie komarów. Dziecko w skupieniu wsłuchuje się w odgłosy. Po wysłuchaniu opowiada, co słyszało i próbuje nazywać słyszane głosy: Odgłosy lasu
Proponowana piosenka do wysłuchania: Duszki,duszki leśne [.mp3, 2.24 MB]
„Przyroda wokół nas” – zabawa dydaktyczna. Rodzic zadaje pytania: Co to jest przyroda?; Czy jest ona potrzebna człowiekowi?. Rodzic prezentuje różne czasopisma i książki przyrodnicze. Następnie wprowadza dwa pojęcia: flora i fauna. Wyjaśnia je i popiera przykładami.(flora – rośliny; fauna – zwierzęta).
Praca w Zeszycie grafomotorycznym str. 45 - „Mandala ekologiczna” – kolorowanie rysunku według własnych pomysłów dzieci, rysowanie szlaczka po śladzie bez odrywania ręki.
„Sadzimy las” – zabawa dydaktyczna matematyczna dla dzieci starszych oraz chętnych:
Potrzebne są liczmany( np. patyczki, nakrętki), które dziecko ma ułożyć na kartce i policzyć. Może również podpisać zadanie za pomocą cyfr i znaków.
Rodzic podaje treść zadania, np.:
– W lesie zasadzono 5 sosen i 3 świerki. Ile razem zasadzono drzew? (5 i 3 = 8)
– W parku koło przedszkola zasadzono 3 dęby, 3 kasztanowce i 2 buki. Ile razem zasadzono drzew?
(3 i 3 i 2 = 8)
– Na skwerze obok parku zasadzono 3 klony, 4 lipy i 1 dąb. Ile razem zasadzono drzew? (3 i 4 i 1 = 8)
Praca z książką dla dzieci starszych – Książka część 3 str.27 – dodawanie w zakresie 8; podpisywanie działań.
Proponowana bajka ekologiczna do obejrzenia: Szanujmy las