Materiały na dzień 10 kwietnia
„Bajka o pisankach” Agnieszki Galicy
Zniosła Kura cztery Jajka. – Ko-ko-ko – zagdakała zadowolona – leżcie tu cichutko, to nikt was nie znajdzie – i poszła szukać ziarenek na podwórku.
Ale Jajka, jak to Jajka, myślały, że są mądrzejsze od kury, i zamiast leżeć cichutko, turlały się i postukiwały skorupkami, aż usłyszał je Kot.
− Miau – powiedział, przyglądając się Jajkom – cztery świeżutkie Jajka, będzie z was pyszna jajecznica, miau!
− Nie, nie, nie! – trzęsły się ze strachu Jajka – nie chcemy skończyć na patelnie
− Ale co robić, co robić? – postukiwały się skorupkami.
− Ja uciekam – zawołało pierwsze Jajko i poturlało się przed siebie – nie dam się usmażyć!
A po chwili wróciło, wesoło podśpiewując: Jestem czerwone w czarne kropeczki, nikt nie zrobi jajecznicy z takiej biedroneczki.
− Co się stało, co się stało? – dopytywały się pozostałe Jajka.
− Pomalował mnie pędzelek kolorową farbą i teraz nie jestem już zwyczajnym Jajkiem, tylko wielkanocną pisanką.
− Drugie Jajko nie zastanawiało się długo, poturlało się tak szybko, jak umiało, by po chwili wrócić i zaśpiewać grubym głosem: To nie jajko tylko tygrys, nie rusz mnie, bo będę gryzł.
I rzeczywiście, Jajko wyglądało jak pisankowy tygrys w żółto-czarne paski.
I ja też i ja też – wołało trzecie Jajko, turlając się wesoło.
− Ciekawe, co ono wymyśli? – zastanawiały się Jajko – Biedronka, Jajko – Tygrys i Jajko –
Jako? I wtedy właśnie wróciło trzecie, całe zieloniutkie, śmiejąc się i popiskując. Jestem żabka, każdy to wie, czy ktoś zieloną żabkę zje? – Nie!
− Jajko – Biedronka, Jajko – Tygrys i Jajko – Żabka były z siebie bardzo zadowolone.
Tylko czwarte leżało i trzęsło się ze strachu.
− Pośpiesz się – mówiły kolorowe Pisanki do czwartego Jajka – bo będzie za późno. I właśnie wtedy nadszedł Kot.
− Czy ja dobrze widzę? Zostało tylko jedno Jajko? – mruczał niezadowolony – trudno, zrobię
jajecznicę tylko z jednego Jajka – i pomaszerował do kuchni po patelnię.
Czwarte Jajko trzęsło się ze strachu tak bardzo, że aż zaczęła pękać na nim skorupka.
− Ojej, ojej, ratunku! – wołały przestraszone Pisanki – teraz już na pewno zrobi z ciebie jajecznicę.|
− Trach, trach, trach – pękała skorupka na czwartym Jajku, aż pękła na drobne kawałki i… wyszedł z niej malutki, puszysty, żółty kurczaczek.
Otrzepał piórka, pokręcił główką i wytrzeszczył czarne oczka, przyglądając się kolorowym pisankom. Po chwili podreptał w kierunku cukrowego Baranka, popiskując cichutko:
Wielkanocna bajka – wyklułem się z jajka.
Już cukrowy Baranek czeka na mnie od rana.
A w świątecznym koszyku jest pisanek bez liku.
Proponowana rozmowa z dzieckiem na temat opowiadania: Ile jajek zniosła kura? Dlaczego jajka uciekły? Co się przydarzyło każdemu jajku?
„Nie tylko pisanki” – praca z KZ s. 61. Proszę przygotować napisy: drapanka, kraszanka, pisanka, oklejanka, nalepianka. Dziecko odczytuje napisy. Dziecko powtarza nazwy, dzieląc je na sylaby. Rodzic prosi o policzenie sylab w każdej nazwie. Następnie dziecko opowiada o skojarzeniach, które nasuwają mu się z tymi nazwami.
Przykładowe pytania dla dziecka: Jak myślisz, czy można z tych nazw odczytać, w jaki sposób zostały udekorowane jajka? Czy potrafisz je rozpoznać na ilustracji w Księdze Zabaw? Rodzic porządkuje wypowiedzi dziecka w taki sposób, by podkreślić, że drapanki powstają poprzez skrobanie wzoru szpilką na barwionym jajku, kraszanki – są barwione na czerwono, pisanki – tworzymy poprzez malowanie woskiem i farbowanie jaj, oklejanki – przyklejamy sitowie, płatki kwiatów, a nalepianki – oklejane papierem. Tradycyjne pisanki można spotkać w wielu regionach Polski. Rozmowa na temat ilustracji z Księgi Zabaw. Tradycje wielkanocne - pisanki
„Nasze pisanki” – zabawa plastyczna. Rodzic według własnej inwencji i możliwości przygotowuje przedmioty potrzebne do ozdabiania jajek wybraną technika, np.:
kolorowanie mazakami, oklejanie włóczką, oklejanie kolorową bibułą, ozdabianie plasteliną, barwniki. Dziecko ozdabia ugotowane na twardo jaja. Przykładowe zdobienie jajek: https://www.youtube.com/watch?v=0sv6FB0VbMY
„Kto zbierze najwięcej pisanek do koszyczka” – zabawa ruchowa. Podczas słuchani piosenki wielkanocnej:"Pisanki - jajka malowane".
Dziecko spaceruje, zbierając piłeczki pingpongowe symbolizujące jajka i wkłada je do koszyczka. Podczas przerwy w muzyce dziecko staje na palcach i podnosi wysoko ręce. Po zakończeniu zabawy dziecko liczy, ile zebrało piłeczek. Dzieci mogą liczyć piłeczki z wykorzystaniem słownictwa języka angielskiego.
„Pisanki” – zabawa matematyczna. Rodzic z pomocą dziecka przygotowuje wycięte z papieru pisanki i koszyczki. Pisanki są różnej wielkości i koloru. Jeden kolor może mieć kilka odcieni. Zaprasza dziecko do wspólnej zabawy. Zadaniem dziecka jest dobranie pisanek wg dowolnego kryterium i włożenie ich do koszyczka. Rodzic prosi dziecko o wyjaśnienie, dlaczego dokonało takiego wyboru. Następnie dziecko układa na serwetkach pisanki z jednego zbioru od największej do najmniejszej. Porównuje liczbę pisanek w zbiorach.
Praca z KP3.43a – rozwiązywanie sudoku obrazkowego, wycinanie jajek po śladzie, nożyczki, klej
Praca z KP3.43b – wykreślanie niepasujących napisów lub obrazków, czytanie wyrazów.