Materiały na 6.04.2020r.
Propozycje do wykorzystania
WIELKANOC ZA PASEM
„Zajączki, pisanki, kurczęta, baranki” – poszukiwanie w domu ukrytych przedmiotów kojarzących się z Wielkanocą. R. chowa w domu przedmioty lub zdjęcia kojarzące się z Wielkanocą (jajka, kurczę, baranek, palma wielkanocna, bukszpan itp.). Dziecko chodzi po domu i szuka ukrytych przedmiotów. Przynosi je na środek dywanu i mówi z czym się kojarzą.
„Wielkanoc kojarzy mi się z...” – kończenie zdania.
„Moje święta” – rozmowa na temat Wielkanocy inspirowana doświadczeniami dziecka. R. zadaje pytania: Z kim spędza święta? Jak się przygotowuje do Wielkanocy? Jakie zna potrawyzwiązane z tymi świętami? Co lubi w Wielkanocy? Czego nie lubi?
„Palmy wielkanocne” – omawianie wyglądu palm oraz tradycji ludowych związanych z ich święceniem. R. przekazuje dziecku ciekawostki:
– Niedziela Palmowa została ustanowiona na pamiątkę wjazdu Pana Jezusa na osiołku do Jerozolimy. Na powitanie ludzie machali gałązkami z drzewa palmowego.
– Niedziela Palmowa była nazywana „Kwietną” lub „Wierzbową”, bo w Polsce gałązki palmowe zastępowano gałązkami wierzby, przystrajano je kwiatami, bukszpanem, wstążkami.
– Największe palmy w Polsce wykonuje się na Kurpiach we wsi Łyse (mają kilka metrów wysokości).
– Palmy mają chronić ludzi i domy przed chorobami i złem (tradycyjnie trzyma się je w domu do następnego roku).
– Poświęconą palmą dotykano kiedyś domowników, a w szczególności dzieci, aby były posłuszne i zdrowe.
Pokaz różnych palm na zdjęciach (żywych i papierowych) – omówienie przez dziecko różnic i podobieństw między nimi.
Wspólne wykonanie palmy z krepiny – praca plastyczna. Propozycja krok po kroku.
Wiersz Bożeny Formy Wielkanoc.
Rozmowa z dzieckiem na temat wielkanocnych zwyczajów wymienionych w wierszu.
Święta za pasem, do pracy się bierzemy,
mazurki i baby smaczne upieczemy.
Pisanki, kraszanki razem dziś robimy,
wszystkie kolorowe, bardzo się cieszymy.
Upiekliśmy z ciasta, baranka, zajączka,
z posianej rzeżuchy będzie piękna łączka.
W glinianym wazonie bazie i żonkile,
a na nich z papieru kurczątka przemiłe.
Wysłuchanie piosenki, zabawa inspirowana piosenką "Bajkowe pisanki" [.mp3, 3.37 MB] muz. Magdalena Mielnicka-Sypko, sł. Urszula Piotrowska
Do zajączka przyszła kurka:
– Ko, ko, ko, ko – zagdakała.
– Z koszem jajek na pisanki
Mama-kwoka mnie przysłała.
Zając podparł się pod boki:
– A to ci dopiero jajka!
Namaluję na nich tęczę
i na każdym będzie bajka.
Ref.: Bajkowe pisanki, bajkowe.
Rozdamy je z dobrym słowem,
Świątecznym życzeniem,
Wiosennym marzeniem.
Bajkowe pisanki, bajkowe,
Wesołą wiodą rozmowę,
że wiosna za oknem,
że w dyngus ktoś zmoknie.
Rośnie żytko jak na drożdżach
I zieleni się rzeżucha,
Pisankowych opowieści
Zając słucha, kurka słucha.
Z bukiecikiem srebrnych bazi
W gości wybrał się baranek,
A dla niego mała kurka
Kosz bajkowych ma pisanek.
Ref.: Bajkowe pisanki, bajkowe…
Po wysłuchaniu piosenki dziecko opowiada, o czym była, następnie może wybrać postać lub czynność, którą będzie prezentować (np. skakanie zajączka, kurka/gdakanie, baranek/beczenie, malowanie pisanek, rosnąca rzeżucha, oblewanie na dyngusa).
„Pisanki w koszykach” – zabawa ruchowa.
Dziecko porusza się z koszyczkiem po dywanie w rytm muzyki [.mp3, 2.90 MB]. Na dywanie leżą porozkładane przedmioty imitujące jajka (bądź plastikowe jajka). Na pauzę w muzyce R. wymienia liczbę, a dziecko wkłada do koszyczka odpowiednią liczbę pisanek.
„Taniec na jajkach” – zabawa taneczna.
Dziecko samo bądź w parze, tańczy przy muzyce na dużym jajku wyciętym z papieru, uważając, aby nie zejść na podłogę.
Kodowanie, dla chętnych - Pisanka duża [.pdf, 1.54 MB], Pisanka mała [.pdf, 1.54 MB]
„Muzyczne pisanki” – ilustracja poznanej piosenki Bajkowe pisanki z wykorzystaniem wyciętych jajek z białego kartonu. Dziecko może stworzyć ilustrację piosenki przedstawiając kolejne zdarzenia na kolejnych jajkach.
„Kartki dla rodziny” – praca plastyczna z wykorzystaniem kółek, tworzenie kartek dla rodziny. Dziecko na kolorowych kartkach odrysowuje małe talerzyki, nakrętki (kółka różnej wielkości). Wycina je i nacina w jednym miejscu do połowy (promień koła). Zgina skrzydełka kurek. Dorysowuje nóżki, dzioby i oczy.
Dla dzieci, które posiadają książki z przedszkola
Praca z książką, karta pracy:
str. 34a, cz.3 - ćwiczenie logicznego myślenia, doskonalenie zdolności grafomotorycznych i percepcji wzrokowej.