Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Materiały na 6.04.2020r.

Propozycje do wykorzystania

WIELKANOC ZA PASEM

„Zajączki, pisanki, kurczęta, baranki” – poszukiwanie w domu ukrytych przedmiotów kojarzących się z Wielkanocą. R. chowa w domu przedmioty lub zdjęcia kojarzące się z Wielkanocą (jajka, kurczę, baranek, palma wielkanocna, bukszpan itp.). Dziecko chodzi po domu i szuka ukrytych przedmiotów. Przynosi je na środek dywanu i mówi z czym się kojarzą.

 

 „Wielkanoc kojarzy mi się z...” – kończenie zdania.

 

 „Moje święta” – rozmowa na temat Wielkanocy inspirowana doświadczeniami dziecka. R. zadaje pytania: Z kim spędza święta? Jak się przygotowuje do Wielkanocy? Jakie zna potrawyzwiązane z tymi świętami? Co lubi  w Wielkanocy? Czego nie lubi?

 

 „Palmy wielkanocne” – omawianie wyglądu palm oraz tradycji ludowych związanych z ich święceniem. R. przekazuje dziecku ciekawostki:

– Niedziela Palmowa została ustanowiona na pamiątkę wjazdu Pana Jezusa na osiołku do Jerozolimy. Na powitanie ludzie machali gałązkami z drzewa palmowego.

– Niedziela Palmowa była nazywana „Kwietną” lub „Wierzbową”, bo w Polsce gałązki palmowe zastępowano gałązkami wierzby, przystrajano je kwiatami, bukszpanem, wstążkami.

– Największe palmy w Polsce wykonuje się na Kurpiach we wsi Łyse (mają kilka metrów wysokości).

– Palmy mają chronić ludzi i domy przed chorobami i złem (tradycyjnie trzyma się je w domu do następnego roku).

– Poświęconą palmą dotykano kiedyś domowników, a w szczególności dzieci, aby były posłuszne i zdrowe.

Pokaz różnych palm na zdjęciach (żywych i papierowych) – omówienie przez dziecko różnic i podobieństw między nimi.

 

Wspólne wykonanie palmy z krepiny – praca plastyczna. Propozycja krok po kroku.

 

Wiersz Bożeny Formy Wielkanoc.

Rozmowa z dzieckiem na temat wielkanocnych zwyczajów wymienionych w wierszu.

 

Święta za pasem, do pracy się bierzemy,

mazurki i baby smaczne upieczemy.

Pisanki, kraszanki razem dziś robimy,

wszystkie kolorowe, bardzo się cieszymy.

Upiekliśmy z ciasta, baranka, zajączka,

z posianej rzeżuchy będzie piękna łączka.

W glinianym wazonie bazie i żonkile,

a na nich z papieru kurczątka przemiłe.

 

Wysłuchanie piosenki, zabawa inspirowana piosenką "Bajkowe pisanki" muz. Magdalena Mielnicka-Sypko, sł. Urszula Piotrowska

 

Do zajączka przyszła kurka:

– Ko, ko, ko, ko – zagdakała.

– Z koszem jajek na pisanki

Mama-kwoka mnie przysłała.

Zając podparł się pod boki:

– A to ci dopiero jajka!

Namaluję na nich tęczę

i na każdym będzie bajka.

 

Ref.: Bajkowe pisanki, bajkowe.

Rozdamy je z dobrym słowem,

Świątecznym życzeniem,

Wiosennym marzeniem.

Bajkowe pisanki, bajkowe,

Wesołą wiodą rozmowę,

że wiosna za oknem,

że w dyngus ktoś zmoknie.

 

Rośnie żytko jak na drożdżach

I zieleni się rzeżucha,

Pisankowych opowieści

Zając słucha, kurka słucha.

Z bukiecikiem srebrnych bazi

W gości wybrał się baranek,

A dla niego mała kurka

Kosz bajkowych ma pisanek.

 

Ref.: Bajkowe pisanki, bajkowe…

 

Po wysłuchaniu piosenki dziecko opowiada, o czym była, następnie może wybrać postać lub czynność, którą będzie prezentować (np. skakanie zajączka, kurka/gdakanie, baranek/beczenie, malowanie pisanek, rosnąca rzeżucha, oblewanie na dyngusa).

 

„Pisanki w koszykach” – zabawa ruchowa.

Dziecko porusza się z koszyczkiem po dywanie w rytm muzyki. Na dywanie leżą porozkładane przedmioty imitujące jajka (bądź plastikowe jajka). Na pauzę w muzyce R. wymienia liczbę, a dziecko wkłada do koszyczka odpowiednią liczbę pisanek.

 

„Taniec na jajkach” – zabawa taneczna.

Dziecko samo bądź w parze, tańczy przy muzyce na dużym jajku wyciętym z papieru, uważając, aby nie zejść na podłogę.

 

Kodowanie, dla chętnych - Pisanka duża, Pisanka mała

 

 „Muzyczne pisanki” – ilustracja poznanej piosenki Bajkowe pisanki z wykorzystaniem wyciętych jajek z białego kartonu. Dziecko może stworzyć ilustrację piosenki przedstawiając kolejne zdarzenia na kolejnych jajkach.

 

„Kartki dla rodziny” – praca plastyczna z wykorzystaniem kółek, tworzenie kartek dla rodziny. Dziecko na kolorowych kartkach odrysowuje małe talerzyki, nakrętki (kółka różnej wielkości). Wycina je i nacina w jednym miejscu do połowy (promień koła). Zgina skrzydełka kurek. Dorysowuje nóżki, dzioby i oczy.

 

Dla dzieci, które posiadają książki z przedszkola

Praca z książką, karta pracy:

str. 34a, cz.3 - ćwiczenie logicznego myślenia, doskonalenie zdolności grafomotorycznych i percepcji wzrokowej.