Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Materiały na 13.05.2020r.

Propozycje do wykorzystania

MUZYKA KLASYCZNA

Koncert – wysłuchanie opowiadania Agnieszki Frączek.

Koncert -Agnieszka Frączek

W środę z samego rana do przedszkola przyjechali muzycy. I przywieźli ze sobą przeróżne instrumenty – jedne wielkie, inne malutkie, a wszystkie błyszczące i rozśpiewane. Dzieci przyglądały się im z ogromnym zainteresowaniem. Pan dyrygent, do którego wszyscy zwracali się „maestro”, opowiadał po kolei o każdym z instrumentów, a muzycy wydobywali z nich czarodziejskie dźwięki. Mnóstwo przy tym było niespodzianek! Najpierw się okazało, że ta trąba, pozwijana jak ślimak w muszelce, to wcale nie trąba, ale waltornia, a ta druga, długa jak wąż, to… to puzon! – Niemożliwe – nie chciał wierzyć Staś. – Jak to puzon? Przecież puzon powinien być długi i pyzaty, a ten jest długi i chudy! Po trąbach nie– trąbach przyszła kolei na klarnet, skrzypce (które wcale nie skrzypią). A wreszcie na basetlę, która w ogóle nie jest podobna do basseta. I bałałajkę, która niestety nie ma nic wspólnego z bajką… Ale nie szkodzi – to spotkanie i tak było ciekawsze od najciekawszej bajki. A po południu dzieci postanowiły dać własny koncert.

 Po wysłuchaniu opowiadania dziecko odpowiada na pytania: Czy był to taki koncert, o jakim rozmawialiśmy wczoraj? (Rodzic  prezentuje ilustrację z Karty Pracy nr4.str 16b) Czym się różnią te dwa koncerty? Jak nazywała się osoba, która dowodziła całym koncertem? Jakie instrumenty były wymienione w opowiadaniu? Do czego chłopiec porównywał waltornię? Jaki instrument przypominał mu węża? Czy Tobie jakieś instrumenty coś przypominają? R. powinien wyjaśnić dziecku niezrozumiałe słowa – ponownie czytać opowiadanie, a dziecko mówi, gdy nie rozumie znaczenia danego słowa, R. wyjaśnia na bieżąco pojęcia. Ważne, by było to nie w trakcie pierwszego czytania, gdyż dziecko  nie skupia uwagi na fabule i ogólnym zrozumieniu sensu.

„Żywe instrumenty” – zabawa plastyczna rozwijająca wyobraźnię. R. pokazuje  dziecku konturowe rysunki różnych instrumentów (trójkąt, marakasy,bębenek). Dziecko zastanawia się, co mu przypomina dany instrument, a następnie dorysowuje do niego takie elementy, by rodzic mógł odgadnąć, z czym mu się skojarzył. Po skończonej pracy następują prezentacja i odgadywanie.

„Orkiestra” – swobodne wypowiedzi dziecka na podstawie własnych doświadczeń. R. zadaje pytania: Co postanowiły dzieci na koniec opowiadania wysłuchanego na początku ? Czym jest orkiestra? Kto gra w orkiestrze? Kto oprócz muzyków jest potrzebny w orkiestrze? Jak myślisz, na czym mogły grać dzieci w swojej orkiestrze?

Przedszkolna orkiestra – wysłuchanie wiersza Agnieszki Frączek.

Przedszkolna orkiestra  -Agnieszka Frączek

By zagrać z prawdziwą orkiestrą,

 nie trzeba być żadnym maestro,

 wystarczy fantazji ćwierć deka.

 Słuchacze już biegną z daleka!

 Bo Antek w parapet uderza

i rocka grać na nim zamierza.

 Jaś stuka zażarcie w żeberka,

aż grzejnik wywija oberka,

Staś biurko przerobił na bęben

 i bębni w nie, nucąc kolędę,

 a Krzysiek na nerwach gra tryle…

Przedszkolna orkiestra. I tyle.

Rodzic zadaje dziecku pytania: Na czym grały dzieci w swojej orkiestrze? Jaką muzykę grały? Czy taka muzyka może się podobać?

„Nasza orkiestra” – zabawy muzyczne z wykorzystaniem dowolnych przedmiotów. Dziecko i rodzic wybierają dowolne przedmioty w domu i próbują na nich zagrać. R. nie wskazuje, kiedy mają zacząć i skończyć, pozwala dziecku na pełną improwizację. Gdy dziecko skończy koncert, R. zadaje pytania: Jak podobała Ci się nasza muzyka? Czy słyszałeś moją muzykę? Co można zrobić, żeby koncert naszej orkiestry był lepszy? Kto może pomóc orkiestrze? Po co są dyrygent i zasady?

 „Dyrygent” – zabawa muzyczna, ćwiczenie reagowania na polecenia. Najpierw R., a następnie  dziecko wciela się w dyrygenta. Rolę batuty może odgrywać dowolny przedmiot, np. długi klocek czy patyk. Dziecko zajmują miejsce  przy swoich „instrumentach” z poprzedniej zabawy. Dziecko może grać  jedynie , gdy dyrygent wskaże. Dyrygent pokazuje też, jak należy grać: cicho / głośno, szybko / wolno itd. Dyrygent zaczyna i kończy koncert. R. zadaje dziecku pytania: Czy teraz koncert brzmiał lepiej? Jak się sprawował dyrygent? Kto był lepszym dyrygentem i dlaczego?

Jestem muzykantem” – zabawa tradycyjna, naśladowcza.

Jestem muzykantem, konszabelantem.  (dziecko wskazuje siebie)

My – muzykanci, konszabelanci.  (rozkłada ręce, wskazuje rodzica)

Ja umiem grać, my umiemy grać:  (wskazuje siebie, a potem rodzica)

A na czym?

A na flecie, fiju fiju…

A na flecie, fiju fiju…

 A na flecie, fiju fiju…

A na flecie bęc.  (naśladuje granie na flecie)

 Jestem muzykantem, konszabelantem.  (dziecko wskazuje siebie)

My – muzykanci, konszabelanci.  (rozkłada ręce, wskazując rodzica)

Ja umiem grać, my umiemy grać:  (wskazuje siebie, a potem rodzica)

 A na czym?

A na bębnie bumtarara, bumtarara…

 A na bębnie bumtarara, bumtarara…

A na bębnie bumtarara, bumtarara…

 A na bębnie bęc.  (naśladuje grę na bębnie)

 Jestem muzykantem, konszabelantem.  (dziecko wskazuje siebie)

My – muzykanci, konszabelanci.  (rozkłada ręce, wskazując rodzica)

Ja umiem grać, my umiemy grać:  (wskazuje siebie, a potem rodzica)

A na czym?

 A na trąbce trutututu, trutututu…

A na trąbce trutututu, trutututu…

A na trąbce trutututu, trutututu…

 A na trąbce bęc.  (naśladuje grę na trąbce)

Jestem muzykantem, konszabelantem.  (dziecko wskazuje siebie)

My – muzykanci, konszabelanci.  (rozkłada ręce, wskazując rodzica)

Ja umiem grać, my umiemy grać:  (wskazuje siebie, a potem rodzica)

 A na czym?

A na skrzypcach… (I tak dalej wg pomysłu dziecka).

 Praca z Kartą Pracy nr 4.str. 16b – zabawa matematyczna doskonaląca przeliczanie i spostrzeganie.

 Praca z Kartą Pracy nr 4.str. 16a – doskonalenie zdolności grafomotorycznych, ćwiczenie słuchowe. R. włącza nagranie, a dziecko zaznacza na karcie kolejność wysłuchanych dźwięków.