Materiały na 26.03.2020r.
Propozycje do wykorzystania.
ŚLIMAK, ŚLIMAK POKAŻ ROGI
Opowiadanie Gość w przedszkolu B. Froma
Przyroda na dobre obudziła się już do życia. Pani Ania idąc parkową aleją do pracy podziwiała kwitnące kwiaty i drzewa. Spoglądała na soczystą młodą trawę, na której krople porannej rosy odbijały promienie słońca. Nagle przystanęła. Środkiem alejki wędrował ślimak winniczek.
- Wspaniały okaz - pochyliła się i zaczęła przyglądać się powolnym ślimaczym ruchom.
- Zabiorę cię do przedszkola. Zrobię niespodziankę dzieciom. - Delikatnie położyła ślimaka na tekturze, którą wyciągnęła z torebki. Narwała świeżej trawy i kilka liści mleczy. W przedszkolu jeszcze nie było nikogo.
- Tutaj będzie ci wygodnie - ślimak został umieszczony w kąciku przyrody. Tymczasem dzieci powoli schodziły się do sali.
- Ślimak Tutaj - z zaciekawieniem spoglądały na ślimaka. Ten chyba był bardzo głodny, gdyż przez cały czas zajadał liście mleczy.
- On chce nam powiedzieć, że ten mlecz jest bardzo smaczny - stwierdził Adaś.
- Pokazuje nam swoje rogi. O! Rusza nimi na wszystkie strony!
- Jaką ma chropowatą skórę i piękną muszlę - zachwycał się Tomek.
- Patrzy na nas i wcale się nie boi.
Rzeczywiście. Ślimak, którego stopa mocno przylegała do tacki cały czas zajadał. Wyraźnie nie przeszkadzało mu towarzystwo dzieci. Gryzł powoli liść, jego czułki zakończone oczami śmiesznie przekrzywiały się w różne strony bacznie wszystko obserwując.
Po śniadaniu rozpoczęło się zajęcie.
- Mamy dzisiaj gościa, zatem porozmawiajmy o nim - pani Ania przeniosła tackę ze ślimakiem na stolik. Gość jednak postanowił odpocząć. A może miał już dosyć gwaru i stojących nad nim dzieci. Ukrył się w swojej muszli.
- To jego dom - tłumaczyła pani Ania. - Kiedy odpoczywa chowa się do niej, jest wtedy bezpieczny. Muszla jest bardzo twarda i dobrze go chroni.
- Proszę pani, ale ta muszla jest chyba pusta. Ślimaka wcale nie widać - martwiły się dzieci.
- Nieprawda. On się po prostu dobrze schował.
- Myślę, że się bardzo najadł i postanowił nieco odpocząć. Mam pomysł. Zaniesiemy go do ogrodu. Tam jest jego miejsce.
W ogrodzie zakwitły stokrotki, a bujna trawa utworzyła miękki, pachnący dywan. Pani ułożyła delikatnie ślimaka w cieniu, pod krzakiem głogu. Po chwili ślimak wyszedł ze swego domku i wraz z nim zniknął w trawie.
Omówienie treści opowiadania.
„Ślimaki” – pokazanie dziecku zdjęcia ślimaków z muszlami.
Pytanie: Co to za zwierzę? Gdzie można je spotkać? Kiedy?
Następnie pokazanie zdjęcia ślimaków bez muszli.
Pytanie: czym różni się ślimak z muszlą od tego bez muszli.
Dlaczego w książkach rysuje się muszlę ślimakaz kominem? Czy ślimaki naprawdę mogą
jeść ser, kapustę itp.? Czym żywią się ślimaki?
„Rysujemy ślimaki” – instrukcja narysowania ślimaka, zgodnie z którą dziecko rysuje.
Na podstawie rysunku można przedstawić budowę ślimaka. Wytłumaczyć, do czego służy muszla.
„Ślimak z gazety” – praca plastyczna. Propozycja
„Masaż ślimaków”– zabawa relaksacyjna. Wspólnie z rodzicem, bądź rodzeństwem. Jedno rysuje drugiemu na plecach muszlę ślimaka, kreśląc ją wielokrotnie.
„Ślimak, ślimak, pokaż rogi” – zabawa językowa. Wypowiadanie zdania: "Ślimak, ślimak, pokaż rogi" na różne sposoby – wolno, szybko, głośno, cicho, z zadowoleniem, ze smutkiem, ze złością itd.