Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Materiały na 24.04.2020r.

Propozycje do wykorzystania

CO JA MOGĘ ZROBIĆ DLA ZIEMI?

 

„Kto i co może chorować?”– Rodzic zadaje pytanie, a dziecko wymienia swoje propozycje. Wysłuchuje wiersza Joanny Papuzińskiej Chora rzeka.

 „Chora rzeka” - Joanna Papuzińska

Śniła się kotkowi rzeka,

Wielka rzeka, pełna mleka…

Tutaj płynie biała rzeka.

Ale to jest chora rzeka.

Jak tu pusto!? Drzewo uschło…

 Cicho tak –

ani ptak,

 ani ważka, ani komar, ani bąk,

 ani gad, ani płaz, ani ślimak,

ani żadna wodna roślina,

 ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,

nikt już nie żyje tutaj,

bo rzeka jest zatruta.

 Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”.

 Mętny opar nad wodą się bieli.

 Chora rzeka

 nie rzeka

 tylko czeka, czeka, czeka…

 Rozmowa na temat wiersza. R. zadaje pytania: Co się śniło kotkowi? Jak wyglądał świat w wierszu? Dlaczego tak było? Dlaczego rzeka była „chora”? Jak myślisz, co spowodowało, że rzeka „zachorowała”? (Na podstawie obrazka dziecko może poznać inne źródła zanieczyszczeń).Czy wodę można uzdrowić?

 „Oczyszczalnia ścieków” – doświadczenie. Rodzic wykonuje wraz z dzieckiem doświadczenie, jeśli z jakiegoś powodu nie może go wykonać odtwarza filmik z doświadczeniem.

Rodzic przygotowuje dziecku  przezroczysty kubek oraz różne materiały: piasek, kamienie, ścinki papieru, okruszki, liście, trawa, fusy herbaty i kawy, papierki po cukierkach, brokat, sól itd. Dziecko wlewa z dzbanka / kranu wodę do kubeczka, a następnie dodaje wybrane przez siebie substancje i miesza. Rodzic pyta, czy  woda jest czysta? Czy chciałyby taką wypić? Pyta, jak można ją oczyścić? Pokazuje piasek, żwir, kamyki oraz gazę / ścierkę i pyta, co z tych rzeczy może pomóc w oczyszczeniu wody? Dziecko zapewne zaproponuje gazę / ścierkę – wtedy rodzic przelewa część swojej brudnej wody przez gazę i prezentuje efekt. Następnie proponuje zbudowanie oczyszczalni z pozostałych rzeczy (kamieni, żwiru i piasku). Wręcza dziecku: – lejek lub uciętą plastikową butelkę, – gazę lub ściereczkę, – gumkę recepturkę, – piasek, drobne kamyki, żwir, – słoik / kubek. Na koniec lejka / butelki dziecko zakładają gazę / ściereczkę i mocuje za pomocą gumki. Wsypuje piasek, następnie żwir i kamyki (warstwy bez mieszania). Umieszcza lejek / butelkę nad słoikiem / kubkiem i wlewa swoją zanieczyszczoną wodę. Obserwuje, co się stanie. Rodzic wyjaśnia, że kamienie zatrzymały duże śmieci, takie jak kamyczki, papierki po cukierkach, liście; żwir – nieco większe, jak trawa, fusy, okruszki, a piasek te najmniejsze – brokat i sól. Uprzedza jednak, że choć woda stała się czystsza, nie jest taka jak na samym początku i nie wolno jej pić.

 „Do czego potrzebna jest woda?”–  Dziecko wymienia pomysły. W razie potrzeby rodzic podpowiada. Jeśli chcecie się dowiedzieć do czego jest jeszcze potrzebna woda ,to posłuchajcie „Piosenki o zdrowej wodzie”.

 „Ile wody?”– zajęcia matematyczne. Rodzic pyta dziecko, jak można policzyć wodę? Dziecko podają swoje pomysły. Rodzic pyta, ile wody dziecko zużywają w ciągu dnia? Ile w ciągu tygodnia? Jak to można policzyć?

 „Mycie zębów” – doświadczenie. Rodzic proponuje dziecku mycie zębów podstawiając pod kran miskę i  nie zakręcając wody. Kolejnym razem podczas mycia zębów dziecko tylko moczy szczoteczkę i zakręca wodę. Nalewa jej sobie trochę do kubka, płucze zęby i wypluwa wodę do przygotowanej miski. Następnie dziecko mierzy na różne sposoby (wymyślone wcześniej), np. kubkami, miarkami litrowymi, butelkami, ile wody zużyło. Porównuje zużycie wody w obu przypadkach. Rodzic pyta: Za którym razem zużył więcej wody? Czy ta woda była potrzebna? Czy można jej jeszcze użyć? Do czego?

 Podsumowanie: Należy zastanowić się czy zawsze potrzebujemy tyle wody ile zużywamy, czy możemy ograniczyć jej użycie. Wodę należy oszczędzać, bo nie zawsze można ją ponownie użyć do picia, a wody pitnej na świecie jest niewiele, większość wody jest w oceanach i morzach, a ona jest słona i nie nadaje się do picia.

„Rozpoznaj odgłosy wody?”-zabawa słuchowa. Dziecko odgaduje odgłosy wody.(padającego deszczu,kapiącej wody, szumu morza,strumyka górskiego)

„Jak przedszkolaki mogą ograniczyć zużycie wody?”– rodzic zachęca dziecko do podawania własnych pomysłów.

„Policz ”-zadanie matematyczne doskonalące umiejętność liczenia.

„Wiosenny deszczyk”- praca plastyczna techniką mokre w mokrym. Wacikiem moczymy kartkę papieru ,a potem malujemy deszczyk rozcieńczoną farbą.