Materiały na 16.06.2020r.
Propozycje do wykorzystania
BURZA
Piosenka na powitanie „Rączki klaszczą”
„Burza” – praca z tekstem. R. odtwarza wiersz Jacka Paciorka pod tym samym tytułem, a następnie omawia go z dziećmi.
„Burza”- Jan Paciorek – film z ilustracją wiersza
R. zadaje dziecku pytania: O jakim zjawisku atmosferycznym była mowa w wierszu? Co zrobiła Pani Burza? Jakie inne zjawiska jej towarzyszyły? Co się stało, gdy się zmęczyła? Kto przepędził burzę? Czy wiecie, jak powstaje burza?
„Jak powstaje burza” – eksperyment. Na szklance R. umieszcza kawałek blaszki (np. denko od puszki). Nadmuchuje balon i energicznie pociera go kawałkiem wełnianej szmatki. Kładzie balon na blaszce i zbliża do niej palec. R. pyta dzieci, co się stało? W wyniku pocierania balonika wytworzyły się ładunki elektryczne i przeskoczyła iskra (jak błyskawica). R. pyta dzieci, czy dziecko zna jakieś zjawisko charakterystyczne dla lata, w którym także pojawiają się iskry (błyskawice)? Można to również zobaczyćna filmie „Burza- eksperyment”
„Burza w kubeczku” – praca plastyczna. Dziecko dostaje papierowy kubeczek, na którym rysuje markerem pioruny. Środek kubka (we wnętrzu) dziecko smaruje klejem i przykleja paski bibuły w różnych kolorach kojarzących się mu z burzową pogodą. Kubek stawia do góry nogami, a na jego odwróconym denku przykleja watę (symbolizującą chmurę).
„Gdy idzie burza, to…” – technika niedokończonych zdań, dyskusja na temat tego, jak zachowywać się w czasie burzy. R. rozpoczyna zdanie: Gdy idzie burza, to…, a dziecko je kończy. Może odnosić się zarówno do własnych uczuć, doświadczeń, jak i wiedzy dotyczącej omawianego zjawiska. R. pyta: Jak się zachowywać, gdy zbliża się burza? Gdzie można się schronić? (w sklepie, w samochodzie). Czego nie można robić? (stać w wodzie, chować się pod drzewem). Jak zachowywać się w czasie burzy w domu? (pozamykać okna, wyłączyć urządzenia elektryczne, bo uderzenie pioruna może spowodować porażenie).
Praca z Kartą Pracy nr 4.str. 33 b – utrwalenie właściwych zachowań w czasie burzy, ćwiczenie logicznego myślenia, poszerzanie wiedzy ogólnej. R. pyta dzieci: Co można zaobserwować na niebie po burzy w słoneczny dzień? (tęcza)
„Wędrująca woda, czyli jak powstają kolory” – przygotowanie eksperymentu. Przygotowanie eksperymentu, którego wyniki będą omawiane w kolejnym dniu. R. prosi dziecko o umieszczenie obok siebie siedmiu kubków. Do kubków wlewa wodę, a pomiędzy nimi umieszcza zwinięte papierowe ręczniki, które zanurza w wodzie. Do pierwszego kubka wsypuje czerwony barwnik spożywczy, do trzeciego – żółty, do piątego – niebieski, do siódmego – fioletowy. (potrzebne będą: kubki, woda, papierowe ręczniki, barwniki spożywcze (czerwony, żółty, niebieski, fioletowy) .
„Burzowe emocje” – oglądanie filmu, dyskusja. Dziecko z R. oglądają film prezentujący burzę . Następnie R. zadaje pytania: Jakie uczucia wywołuje burza? Z jakimi uczuciami kojarzy Ci się burza? Czy burzy trzeba się obawiać? Jak należy się zachować podczas burzy, gdy jesteśmy na dworze? Co się dzieje, gdy skończy się burza? Jakie zjawisko pogodowe często się po niej pojawia latem? Jak się czujemy, gdy patrzymy na tęczę?
„Jak poradzić sobie z lękiem przed burzą?”- dziecko ogląda filmik „Strach przed burzą”. Po obejrzeniu filmu R. pyta dziecko : Czego bał się Beniu?. Jak poradzili sobie z lękiem przed burzą bohaterzy filmu?. Czy Ty masz inny sposób na strach przed burzą? Jaki?
„Pochmurne niebo” – zabawa na podwórku lub w domu. R. wiesza lub rozkłada na ziemi duże arkusze papieru. Zabezpiecza ubranie dziecku. Dziecko maluje farbami ciemne chmury burzowe. Następnie pryska na nie wodą z rozpylaczy (deszcz) i domalowuje pioruny.
„Deszczyk pada” – zabawa ruchowa przy piosence.Dziecko wg własnego pomysłu ilustruje ruchem piosenkę.