Materiały na 22.05.2020r
Propozycje do wykorzystania
Piosenka na powitanie- Przywitajmy się wesoło
WCZUWAMY SIĘ W EMOCJE INNYCH
„Co czuł bohater?” – określanie odczuć bohaterów bajek i innych historii znanych dzieciom. R. wybiera kilku bohaterów z różnych bajek, baśni i legend znanych dziecku, przypomina sytuacje, w których znalazł się dany bohater, i pyta, co mógł wtedy czuć. Wcześniej w czterech rogach pokoju umieszcza kartki z nazwami emocji lub symbolizującymi je emotikonami. R. pyta np.: Co czuły trzy świnki, gdy wilk dmuchał na ich domek? Co czuli mieszkańcy Krakowa, gdy pozbyli się smoka? Co czuli Jaś i Małgosia, gdy zobaczyli w lesie chatkę z piernika? Co czuli, gdy uwięziła ich Baba Jaga? Co czuły misie, gdy zauważyły, że ktoś zjadł ich owsiankę i połamał krzesła? itd. Dziecko w odpowiedzi idzie w dany róg pokoju.
„Diagram” – doskonalenie umiejętności głoskowania. R. rysuje na kartce diagram. Dzieci odgadują hasła, głoskują je, a R. wpisuje wyrazy w okienka diagramu.
- Uczucia: smutek, radość, gniew, strach, zaskoczenie, wstyd to inaczej… 2. Emocja przeciwna do radości to… 3. Gdy coś nas boli, jest nam smutno, to może się pojawić…, czyli łzy. 4. Odczuwamy ją, gdy np. wygramy jakąś grę. 5. Mówi się, że ma wielkie oczy. 6. Pojawia się na naszej twarzy, gdy jesteśmy weseli. 7. Może być emocją pozytywną lub negatywną. Czujemy je np. wtedy, gdy z przedszkola odbiera nas niespodziewanie babcia zamiast mamy.
E M O C J E
S M U T E K
P Ł A C Z
R A D O Ś Ć
S T R A C H
U Ś M I E C H
Z A S K O C Z E N I E
„Empatia” – wyjaśnienie pojęcia. Dziecko wspólnie z rodzicem odczytuje pionowe hasło. Próbują wyjaśnić, co to słowo oznacza. W razie problemu R. wyjaśnia, że jest to umiejętność zauważenia, rozpoznania i współodczuwania emocji drugiej osoby, np. jest nam smutno, bo komuś przydarzyło się coś smutnego.
„Jak mogę pomóc?” – zabawa dydaktyczna, rozbudzanie empatii. R. mówi: Co można powiedzieć osobie, która….?. Zadaje to pytanie dziecku, wymyślając różne sytuacje i stany emocjonalne, np.: …zgubiła ulubioną lalkę. …płacze, bo tęskni za mamą. …boi się wystąpić w przedstawieniu. …złości się, bo nie udał jej się rysunek. …wstydzi się, bo ubrudziła sobie ubranie.
„Album emocji” – jako podsumowanie tygodnia dzieci wykonują album z wykorzystaniem gazet. Dziecko dostaje dwie kartki A4. Składa je na pół wzdłuż szerszej krawędzi. Na pierwszej stronie dziecko podpisuje się swoim imieniem (mogą również napisać / przekopiować tytuł „Album”, „Emocje” lub „Album emocji”). Na kolejnych stronach dziecko przykleja twarze wydarte z gazet i przerabia je tak (dorysowując, kolorując), by przedstawiały podstawowe emocje.
„Komiks” – praca z Kartą Pracy nr 4. str. 21 b, ćwiczenia w czytaniu.
„Ile jest wyrazów w zdaniu?” – zabawa doskonaląca percepcję słuchową. R. wolno czyta wybrane opowiadanie lub wiersz. Robi pauzę po każdym zdaniu. Dziecko liczy, ile jest wyrazów w każdym zdaniu.
„Pożegnamy się wesoło” - piosenka