Materiały na 16.04.2021r.
MALUJEMY MUZYKĘ
Propozycje do wykorzystania
„Kapela” – zabawa naśladowcza. Dziecko siedząc naśladuje ruchy podczas śpiewu piosenki
Kapela
sł. i muz. tradycyjne
- Zebrał cudną Jaś kapelę,
Jakich w świecie jest niewiele.
Są tam skrzypce, są tam basy,
Cóż to będą za hałasy!
Ref.: Dylu, dylu na badylu,
Firli, firli,
plum, plum,plum
Fiku-miku na patyku,
Tralalala,
bum, bum, bum!
- Na skrzypeczkach Jaś wygrywa,
Nowych gości wciąż przybywa.
Na skrzypeczkach i na basach
Przygrywają jak na wczasach.
Ref.: Dylu, dylu…
„Wiosenny krajobraz z brzozami” – zabawa muzyczno-plastyczna. Dziecko ma rozłożone
na stole kartkę, farby plakatowe , ale mocno rozwodnione, pędzel. R. wyjaśnia: Za chwilę usłyszysz muzykę. Zamień swój pędzel w tancerza, którzy przy tej muzyce będzie tańczyć, a przy okazji malować linie, wzory i inne esy-floresy. Wybierz dla siebie kolor. Podczas trwania muzyki nie dobieramy farby – tancerz nie może przerywać tańca. R. puszcza utwór muzykiklasycznej „Taniec Eleny” M. Lorenca [.mp3, 6.34 MB], a dziecko maluje. Gdy praca schnie, wydziera z białego papieru paski o szerokości 2–3 cm różnej długości i komponuje z nich pień brzozy – czarną kredką rysuje krótkie kreski. Kompozycję naklejają na kolorowy karton. Na koniec pęczkami patyczków do uszu maczanymi w jasnozielonej gęstej farbie plakatowej stempluje delikatnie liście.
„Wysoko – nisko” [.mp3, 431.50 kB] – [.mp3, 431.50 kB] zabawa słuchowo- ruchowa. Dziecko słysząc dźwięki wysokie porusza się przy muzyce na palcach z rękoma uniesionymi w górze, a słysząc niskie na całych stopach z opuszczonymi w dół rękoma.
„Do, re, mi”-piosenka o gamie dla dzieci”- poznajemy dźwięki gamy. Zachęcamy dziecko do zapamiętania i śpiewania piosenki.
„Gramy i śpiewamy o gamie C-dur”-
Czy ktoś z Was ma takie dzwonki w domu? Jestem pewna, że nazywacie je jednak inaczej. Tak, większość osób nazywa je cymbałkami, ale prawidłowa nazwa tego instrumentu to dzwonki. Jeśli nie macie takiego instrumentu w domu to zapraszam Was do próby grania na dzwonkach za pomocą tej strony internetowej. Wszystkie dzieci mogą zagrać melodię piosenki „Wlazł kotek na płotek” lub innych.
Można bawić się tam w inny sposób:
-Rodzic zadaje pytania dotyczące kolejności: Który z kolei jest kolor…? Jaki kolor ma czwarta płytka? Jaki kolor ma siódma płytka? (zwracamy uwagę dziecku, że liczymy zawsze od lewej strony)
-Rodzic naciska jeden z dźwięków i prosi: Zagraj wyżej, zagraj niżej.
- Rodzic gra prosty rytm i prosi o powtórzenie dziecko (zaczynamy od trzech dźwięków).
Możecie też tworzyć własne melodie do czego zachęcam!
Miłej zabawy!
Praca z L62– ćwiczenia w porównywaniu długości, wskazywanie prostokątów o tej samej długości, kolorowanie.( kredki)
„Artystyczna woda” – doświadczenie. (Do jego wykonania potrzebujemy: 6 szklanek, papierowe ręczniki, woda w dzbanku, farby lub kolorowe tusze, kartki, kredki, marker).
Rodzic kieruje polecenia: Do 3 szklanek nalej wodę tak, by sięgała do połowy szklanki. Zaznacz na szklankach poziom wody czarnym markerem. Wodę w każdej szklance zabarw innym kolorem farby. Ustaw szklanki w szeregu tak, by co druga była pusta. Z ręczników zwiń sznurki i połącz nimi szklanki w szeregu. Narysuj, jak wygląda doświadczenie. Dziecko rysuje 6 prostokątów, co drugi kolorowy, na górze łączą je liniami. Obserwuj, co się dzieje, a gdy będzie widać zmiany, zaznacza je na swojej karcie obserwacji. Dziecko wykonuje kolejne polecenia pod nadzorem R. Aby uzyskać efekt szybko, szklanki należy zapełnić do 2/3 wysokości. Dziecko odstawia szklanki i co jakiś czas sprawdza, rysując efekty. Na koniec podsumowuje swoje obserwacje.
„Kapela Jasia” – zabawa grafomotoryczna. R. pokazuje wzory, a dziecko ćwiczy rysowanie
każdego, z wolną recytacją fragmentu, do którego wzór się odnosi. Po kilkakrotnym narysowaniu razem z R. śpiewa i rysuje na tacy z kaszą manną wzory: