Materiały na 14.05.2020r.
MUZYKA RELAKSACYJNA
Na powitanie proponujemy zabawę przy muzyce - Rytmiczna rozgrzewka.
„Po co nam muzyka?” – burza mózgów, doskonalenie myślenia przyczynowo –skutkowego. R. włącza fragmenty różnej muzyki (muzyka relaksacyjna [.mp3, 5.09 MB], muzyka elektroniczna [.mp3, 6.62 MB], rock&roll [.mp3, 2.30 MB]) [.mp3, 2.30 MB] , a dziecko decyduje, do czego mogłaby być dobra .
„Namalujmy muzykę!” – malowanie dziesięcioma palcami do muzyki (muzyka z gatunkuheavy metal) [.mp3, 6.13 MB]. R. rozkłada duży arkusz papieru dla dziecka. Dziecko swobodnie maluje farbami, wykorzystując wszystkie palce i całe dłonie – ilustruje muzykę. Następnie R. powtarza ćwiczenie z muzyką relaksacyjną. [.mp3, 5.27 MB] Dziecko prezentuje swoją prace. R. zadaje dziecku pytania: Czym różnią się te prace? Które są spokojne, a które nie? Czy łatwo rozpoznać, które były malowane, podczas którego utworu? Dlaczego?
„Muzyka łagodzi obyczaje” – rozmowa z dzieckiem. R. pyta: Co oznacza to powiedzenie?. Prosi o podanie przykładów sytuacji.
Wprowadzenie litery H, h:
- zaaranżowanie sytuacji, w której pojawi się wyraz podstawowy np. zagadka
Dziurki sznurkiem powiązane,
a czemu to służy?
Abyś latem odpoczywał,
gdy Cię upał znuży. (hamak)
- wydzielenie pierwszej głoski, by utożsamić ją później z wprowadzaną literą w wyrazie „hamak”;
-wypowiadanie całego wyrazu, wybrzmiewanie sylab, głosek.
- wypowiadanie kolejnych sylab połączone z klaskaniem – liczenie sylab.
- wypowiadanie kolejnych głosek (spółgłoska – klaśnięcie, samogłoska – rozłożenie rąk).
- liczenie głosek w wyrazie podstawowym.
- określenie położenia głoski odpowiadającej wprowadzanej literze.
- podawanie przykładowych wyrazów z taką samą głoską w nagłosie – jak w wyrazie podstawowym.
- określenie rodzaju głoski odpowiadającej wprowadzanej literze (samogłoska, spółgłoska), (samogłoski wypowiadamy i wyśpiewujemy długo, spółgłoski zaś krótko).
- budowanie struktury dźwiękowej wyrazu z wykorzystaniem kartoników (czerwonych i niebieskich). Głoska h- kartonik niebieski, a- kartonik czerwony, m- niebieski, a- czerwony, k- niebieski.
- liczenie samogłosek i spółgłosek.
- zastępowanie kartoników znanymi, wcześniej wprowadzonymi literami.
- wskazanie miejsca nowej litery w wyrazie i określenie rodzaju określanej przez nią głoski (samogłoska, spółgłoska).
- pokaz nowej litery [.jpg, 323.51 kB] drukowanej wielkiej i małej H, h, analiza pokazywanej litery i jej elementów ,wodzenie palcem po małej i wielkiej literze drukowanej, ozdobienie szablonu [.docx, 10.27 kB] litery dowolnym materiałem.
Praca z Kartą Pracy nr 4.str.17a – doskonalenie zdolności grafomotorycznych i percepcji wzrokowej.
Praca z Kartą Pracy nr 4.17b – doskonalenie percepcji słuchowej, koordynacji wzrokowo –ruchowej, ćwiczenia w czytaniu.
Zabawa słuchowa – dziecko zamyka oczy i próbuje zapamiętać jak najwięcej dźwięków, które słyszało (np. rodzic puka palcem w stół, tupie, klaszcze, dzwoni kluczami).
„Rytm” – zabawa matematyczna z wykorzystaniem kredek lub klocków; utrwalenie aspektu porządkowego liczby. R. układa trzyelementowy wzór. Zadaniem dziecka jest ułożenie takiego samego wzoru i kontynuowanie go. R. zadaje pytania: Jaki kolor ma 4 / 8 / 7 element z kolei?
UWAGA DLA RODZICA
Dziś poznaliśmy ostatnią literę w tym roku -H,h. Jest ona trudna- nie tyle ze względu na wygląd, ile na swą bezdźwięczność, przez co dziecku trudno ją usłyszeć w niektórych słowach. Zachęcamy do przeprowadzenia różnego rodzaju zabaw wspomagających rozwój słuchu fonemowego. Proponujemy np. grę „Kto więcej”, polegającą na wyszukiwaniu słów rozpoczynających się daną głoską- wygrywa ten, kto znajdzie ich więcej.