Materiały na 08.06.2020r,
Propozycje do wykorzystania
DZIEŃ TEMAT: ZWIERZĘTA NA ŚWIECIE.
„Tam w Afryce” – zabawa z pokazywaniem.
Tam w Afryce rzeka Nil, (dziecko wskazują palcem jakiś obiekt przed nimi)
w niej krokodyl mały żył. (robi z dłoni paszczę krokodyla)
Z tatą krokodylem (kłapie „zębami” zrobionymi z dłoni)
pływał sobie Nilem, (naśladuje dłonią ruch płynącej ryby)
I śpiewał tak: (podskakuje)
Tam w Afryce….
„Joga ze zwierzętami” – naśladowanie zwierząt za pomocą ruchu. R. pokazuje zdjęcia różnych zwierząt (np. żyrafa, [.jpg, 72.33 kB] sowa [.jpg, 5.58 kB], żaba, [.jpg, 302.79 kB] nietoperz, [.jpg, 23.95 kB] wąż, [.jpeg, 482.81 kB] kot [.jpg, 168.80 kB]). Wspólnie ustala co będą robić. Przykładowo: wąż – dziecko kładzie się na ziemi i wije jak wąż, ręce trzyma przy ciele, lekko unosi głowę; sowa – stoi w rozkroku, podnosi ręce, zamyka oczy; nietoperz – kładzie się na plecach, podwija kolana na klatkę piersiową i chwyta je oburącz; żaba – kuca w rozkroku, podpiera się rękami; żyrafa – wspina się na palcach, złączone ręce wyciąga jak najmocniej ku górze; kot – robią koci grzbiet.
„ Kontynenty”- dziecko poznaje nazwy kontynentów na filmie „Poznajemy kontynenty- Szkoła profesora Szymona”
„Gdzie żyją zwierzęta?” – zajęcia dydaktyczne. Rodzic pokazuje dziecku zdjęcia zwierząt: żyrafa, [.jpg, 72.33 kB]słoń afrykański, [.jpg, 190.20 kB]zebra, [.jpg, 42.60 kB]lew, [.jpg, 41.03 kB]wielbłąd, [.jpeg, 122.83 kB]papuga, [.jpg, 72.39 kB]tukan [.jpg, 53.33 kB], goryl, [.jpg, 245.77 kB]tygrys [.jpg, 148.77 kB], rekin [.jpg, 51.74 kB], wieloryb [.jpg, 35.76 kB], meduza [.jpg, 31.33 kB], konik morski [.jpg, 46.05 kB], żółw morski [.jpg, 47.05 kB], błazenek [.png, 280.00 kB], pingwin, [.jpg, 49.39 kB]kangur [.jpg, 56.79 kB], struś [.jpg, 48.48 kB], koliber [.jpg, 20.39 kB], mors [.jpeg, 88.72 kB], sowa śnieżna [.jpg, 5.58 kB] , foka, [.jpg, 35.80 kB]renifer, [.jpg, 37.46 kB] niedźwiedź polarny, [.jpg, 99.07 kB] żubr [.jpg, 107.47 kB], nosorożec [.jpg, 37.25 kB] . Dziecko nazywa zwierzę i wskazuje zwierzę na mapie świata [.jpg, 98.54 kB] oraz podaje nazwę kontynentu. Rodzic ponownie pokazuje zdjęcia z wcześniejszej zabawy i prosi dziecko o określenie, czy zwierzę żyje w klimacie ciepłym czy zimnym. Pyta dziecko: Jakie elementy wyglądu zwierzęcia mogą świadczyć o tym, że żyje ono tam, gdzie jest zimno?
„Zwierzęta świata”- ćwiczenie pamięci słuchowej. Rodzic prosi dziecko o zapamiętanie jak najwięcej nazw zwierząt z piosenki „Zwierzęta świata” [.mp3, 3.31 MB]
Praca z Kartą Pracy nr 4. str.29 – dopasowanie zwierząt do środowisk ich życia.
„Ziemia, powietrze, woda, ogień” – zabawa ruchowa. Rodzic rzuca do dziecka piłkę, podając jedno z czterech haseł: woda, ziemia, powietrze, ogień. Na hasło: Ogień! – nie wolno złapać piłki. Przy pozostałych hasłach dziecko łapie piłkę i podaje dowolną nazwę zwierzęcia: odpowiednio żyjącego w wodzie, na lądzie lub w powietrzu.
„Zwierzęta afrykańskie” – zabawa dydaktyczna . Dziecko dobiera obrazek zwierzęcia do tekstury (skóry lub sierści zwierzęcia). karta 1 [.docx, 200.46 kB], karta 2. [.docx, 200.09 kB]
„Tukany” – zabawa matematyczna. Dziecko ma za zadanie policzyć tukanyna karcie [.docx, 177.53 kB]i zaklaskać tyle samo razy. Następnie koloruje dzioby tukanów skierowane w prawą stronę i liczy ile ich jest. Wszystkim tukanom, których dzioby skierowane są w lewą stronę wymyśla imię. Rodzic pyta: Czym charakteryzują się tukany? Jak wyróżniają się spośród innych zwierząt? Zwraca uwagę na ogromny dziób tukana pomagający przede wszystkim w termoregulacji.
„Tukan 3D” – praca plastyczna z wykorzystaniem kart przód [.docx, 110.60 kB], tył [.docx, 85.83 kB] lub jeśli dziecko posiada w domu Wyprawkę str.57.
„Wąż” – śpiewanka z elementem ruchowym. Dziecko naśladuje węża – ruchem wijącym dłoni z pozycji kucznej – unosząc się do góry w I części piosenki i opadając w dół w II części piosenki śpiewając przy tym do słów –aaaa, aaaa.
„Jakie to zwierzę?” – zabawa dydaktyczna. Dziecko kończy porównania podawane przez R. odpowiednią nazwą zwierzęcia, np.: Groźny jak… (lew) Głodny jak… (wilk) Uparty jak… (osioł) Mądry jak… (sowa) Łagodny jak… (baranek) Przebiegły jak… (lis) W wodzie czuję się jak… (ryba) Pracowity jak… (mrówka) Powolny jak… (żółw) Dumny jak… (paw) Łazi po płotach jak… (kot)
„Kameleony” – zabawa plastyczna z wykorzystaniem foliowego woreczka (torebki strunowej lub koszulki foliowej na dokumenty). Do środka wkładamy kartkę z obrazkiem kameleona. [.pdf, 172.98 kB]Dziecko obrysuje na woreczku czarnym, niezmazywanym markerem kameleona. Po wykonaniu zadania wyjmuje kartkę z woreczka. Rodzic do środka woreczka wlewa kolorowe farby i szczelnie zamyka worek. Dziecko rozprowadza palcami farbę w miejscu kameleona. Pyta dziecko: Czy kameleon może przybrać każdą barwę? (nie), Jakie kolory przybiera? (brązowy, zielony i jego odcienie), Dlaczego zmienia kolor? (żeby przypodobać się samicy, ze względu na temperaturę, światło, w obliczu zagrożenia). R. informuje, że kameleony to jaszczurki. Mówi, że najwięcej jest ich w Afryce. Dziecko przypomina położenie Afryki na mapie.
„Pingwiny” – Dziecko odgaduje zagadkę : Ten dość znany dziwny ptak elegancki nosi frak i we fraku swym na co dzień bierze kąpiel w zimnej wodzie. Wskazuje miejsce występowania pingwinów na mapie. Zabawa ruchowa – chodzenie jak pingwin z balonem między nogami przy piosence „Pingwinek”.
„Pożegnanie zwierząt”– zabawa dźwiękonaśladowcza. Dziecko naśladuje kolejne dźwięki wydawane przez wybrane dzikie zwierzęta. Można też pobawić się w ich rozpoznawanie.