Materiały na 08.06.2020r,
Propozycje do wykorzystania
DZIEŃ TEMAT: ZWIERZĘTA NA ŚWIECIE.
„Tam w Afryce” – zabawa z pokazywaniem.
Tam w Afryce rzeka Nil, (dziecko wskazują palcem jakiś obiekt przed nimi)
w niej krokodyl mały żył. (robi z dłoni paszczę krokodyla)
Z tatą krokodylem (kłapie „zębami” zrobionymi z dłoni)
pływał sobie Nilem, (naśladuje dłonią ruch płynącej ryby)
I śpiewał tak: (podskakuje)
Tam w Afryce….
„Joga ze zwierzętami” – naśladowanie zwierząt za pomocą ruchu. R. pokazuje zdjęcia różnych zwierząt (np. żyrafa, sowa, żaba, nietoperz, wąż, kot). Wspólnie ustala co będą robić. Przykładowo: wąż – dziecko kładzie się na ziemi i wije jak wąż, ręce trzyma przy ciele, lekko unosi głowę; sowa – stoi w rozkroku, podnosi ręce, zamyka oczy; nietoperz – kładzie się na plecach, podwija kolana na klatkę piersiową i chwyta je oburącz; żaba – kuca w rozkroku, podpiera się rękami; żyrafa – wspina się na palcach, złączone ręce wyciąga jak najmocniej ku górze; kot – robią koci grzbiet.
„ Kontynenty”- dziecko poznaje nazwy kontynentów na filmie „Poznajemy kontynenty- Szkoła profesora Szymona”
„Gdzie żyją zwierzęta?” – zajęcia dydaktyczne. Rodzic pokazuje dziecku zdjęcia zwierząt: żyrafa,słoń afrykański,zebra,lew,wielbłąd,papuga,tukan, goryl,tygrys, rekin, wieloryb, meduza, konik morski, żółw morski, błazenek, pingwin,kangur, struś, koliber, mors, sowa śnieżna , foka,renifer, niedźwiedź polarny, żubr, nosorożec . Dziecko nazywa zwierzę i wskazuje zwierzę na mapie świata oraz podaje nazwę kontynentu. Rodzic ponownie pokazuje zdjęcia z wcześniejszej zabawy i prosi dziecko o określenie, czy zwierzę żyje w klimacie ciepłym czy zimnym. Pyta dziecko: Jakie elementy wyglądu zwierzęcia mogą świadczyć o tym, że żyje ono tam, gdzie jest zimno?
„Zwierzęta świata”- ćwiczenie pamięci słuchowej. Rodzic prosi dziecko o zapamiętanie jak najwięcej nazw zwierząt z piosenki „Zwierzęta świata”
Praca z Kartą Pracy nr 4. str.29 – dopasowanie zwierząt do środowisk ich życia.
„Ziemia, powietrze, woda, ogień” – zabawa ruchowa. Rodzic rzuca do dziecka piłkę, podając jedno z czterech haseł: woda, ziemia, powietrze, ogień. Na hasło: Ogień! – nie wolno złapać piłki. Przy pozostałych hasłach dziecko łapie piłkę i podaje dowolną nazwę zwierzęcia: odpowiednio żyjącego w wodzie, na lądzie lub w powietrzu.
„Zwierzęta afrykańskie” – zabawa dydaktyczna . Dziecko dobiera obrazek zwierzęcia do tekstury (skóry lub sierści zwierzęcia). karta 1, karta 2.
„Tukany” – zabawa matematyczna. Dziecko ma za zadanie policzyć tukanyna karciei zaklaskać tyle samo razy. Następnie koloruje dzioby tukanów skierowane w prawą stronę i liczy ile ich jest. Wszystkim tukanom, których dzioby skierowane są w lewą stronę wymyśla imię. Rodzic pyta: Czym charakteryzują się tukany? Jak wyróżniają się spośród innych zwierząt? Zwraca uwagę na ogromny dziób tukana pomagający przede wszystkim w termoregulacji.
„Tukan 3D” – praca plastyczna z wykorzystaniem kart przód, tył lub jeśli dziecko posiada w domu Wyprawkę str.57.
„Wąż” – śpiewanka z elementem ruchowym. Dziecko naśladuje węża – ruchem wijącym dłoni z pozycji kucznej – unosząc się do góry w I części piosenki i opadając w dół w II części piosenki śpiewając przy tym do słów –aaaa, aaaa.
„Jakie to zwierzę?” – zabawa dydaktyczna. Dziecko kończy porównania podawane przez R. odpowiednią nazwą zwierzęcia, np.: Groźny jak… (lew) Głodny jak… (wilk) Uparty jak… (osioł) Mądry jak… (sowa) Łagodny jak… (baranek) Przebiegły jak… (lis) W wodzie czuję się jak… (ryba) Pracowity jak… (mrówka) Powolny jak… (żółw) Dumny jak… (paw) Łazi po płotach jak… (kot)
„Kameleony” – zabawa plastyczna z wykorzystaniem foliowego woreczka (torebki strunowej lub koszulki foliowej na dokumenty). Do środka wkładamy kartkę z obrazkiem kameleona.Dziecko obrysuje na woreczku czarnym, niezmazywanym markerem kameleona. Po wykonaniu zadania wyjmuje kartkę z woreczka. Rodzic do środka woreczka wlewa kolorowe farby i szczelnie zamyka worek. Dziecko rozprowadza palcami farbę w miejscu kameleona. Pyta dziecko: Czy kameleon może przybrać każdą barwę? (nie), Jakie kolory przybiera? (brązowy, zielony i jego odcienie), Dlaczego zmienia kolor? (żeby przypodobać się samicy, ze względu na temperaturę, światło, w obliczu zagrożenia). R. informuje, że kameleony to jaszczurki. Mówi, że najwięcej jest ich w Afryce. Dziecko przypomina położenie Afryki na mapie.
„Pingwiny” – Dziecko odgaduje zagadkę : Ten dość znany dziwny ptak elegancki nosi frak i we fraku swym na co dzień bierze kąpiel w zimnej wodzie. Wskazuje miejsce występowania pingwinów na mapie. Zabawa ruchowa – chodzenie jak pingwin z balonem między nogami przy piosence „Pingwinek”.
„Pożegnanie zwierząt”– zabawa dźwiękonaśladowcza. Dziecko naśladuje kolejne dźwięki wydawane przez wybrane dzikie zwierzęta. Można też pobawić się w ich rozpoznawanie.