MATERIAŁY z dnia 02.06.2020
MATERIAŁY z dnia 02 .06.2020r. - Z WIZYTĄ U MOICH RÓWIEŚNIKÓW
PIOSENKA –JESTEŚMY DZIEĆMI
KOLOROWY POCIĄG – WYSŁUCHANIE WIERSZA S. DARASZKIEWICZA -rozmowa na temat jego treści. Na stole kładziemy pięć kartek papieru ksero - to pociąg składający się z pięciu wagonów. Każdy wagon jest oznaczony flagą innego państwa (flagi RPA, Arabii Saudyjskiej, Chin, , Francji, Argentyny).
flaga Chin
flaga Francji
flaga Argentyny
flaga Południowej Afryki
flaga Arabii Saudyjskiej -
„Kolorowy pociąg” - S. Daraszkiewicz
Jedzie, jedzie pociąg dookoła świata,
w barwnych chorągiewkach, kolorowych kwiatach.
A w pociągu olbrzymia gromada,
i na każdej stacji ktoś jeszcze dosiada.
Wsiadajcie pasażerki i pasażerowie,
lecz niech każdy o sobie opowie.
Ja jestem Murzynka, mam kręcone włosy,
daję wam w podarku dwa duże kokosy,
a może nie wiecie, co to znaczy kokos?
To palmowy orzech, co rośnie wysoko
W niskim ukłonie czoło chylę,
mam dla was figi i daktyle.
Przyjeżdżam do was na wielbłądzie,
kto ma odwagę, niech wsiądzie.
Mam dwie pałeczki zamiast łyżeczki
i pałeczkami jem ryż z miseczki.
Piszą pędzelkiem, sypiam na matach,
a mój podarek – chińska herbata.
Na zielonym stepie stado wołów pasam,
łapię dzikie konie za pomocą lassa.
Lasso to jest długa, bardzo długa lina,
a moja ojczyzna zwie się Argentyna.
Francja jest złota i zielona,
Francja ma słodkie winogrona.
Rodacy moi z tego słyną,
że robią wino, dobre wino.
Jedzie, jedzie pociąg dookoła świata,
w barwnych chorągiewkach, w kolorowych kwiatach.
Kolorowy pociąg wesoła muzyka,
a więc proszę wsiadać, proszę drzwi zamykać.
Już ruszył nasz pociąg i gwiżdże, i mknie.
Jak dobrze, jak milo, że zabrał i mnie.
Śpiewamy piosenkę, bębenka nam brak,
a koła wirują: tak, tak, tak, tak, tak.
Rozmowa na temat treści wiersza:
Jakiej narodowości dzieci wsiadały kolejno do pociągu?
Jak nazywają się kraje, z których pochodziły?
Czy pamiętacie, w jakiej kolejności wsiadały dzieci?
Kto pierwszy wsiadł do pociągu?
Kto wsiadł ostatni?
Ja myślicie, kto przyjechał na wielbłądzie?
Kto je ryż pałeczkami?
Jak się jeszcze przedstawiło chińskie dziecko?
Jak spędza dzień dziecko w Argentynie?
Z czego słynie Francja?
Co można powiedzieć o dziecku z Polski – jak wygląda, co lubi robić, co lubi jeść?
Czy wszystkie dzieci w Polsce są takie same?
Czy w rzeczywistości dzieci opisane w wierszu zawsze tak wyglądają i się zachowują?
Rodzic zwraca uwagę na to, że dzieci niezależnie od regionu świata, który zamieszkują, mogą różnie wyglądać, lubić różne rzeczy. Wszystkie dzieci na świecie łączy chęć zabawy, miłość do opiekunów itp.
ZAPRASZAMY NA FILM - MY DZIECI ŚWIATA
TRENUJEMY PRZY PIOSENCE SHAKIRY - ZUMBA DLA DZIECI.
Potrzebne materiały: nadmuchany balon
„KRAJE I ICH MIESZKAŃCY”– ZABAWA JĘZYKOWA.
Potrzebne materiały: koperty, zapisane nazwy państw i narodowości, litery alfabetu.
Rodzic rozdaje dzieciom koperty, w których znajdują się nazwy krajów i ich mieszkańców. Dziecko dobiera napisy pasujące do siebie, np. Polska – Polak, Anglia – Anglik, Francja – Francuz, Turcja – Turek. Po rozmowie o tym, jakie są różnice w znaczeniu tych pojęć, rodzic. układa napis Polska. Prosi dziecko o jego odczytanie i ułożenie napisu z Alfabetu. Dzieci układają wyrazy Polka i Polak.
PREZENTACJA - DZIECI Z RÓŻNYCH STRON ŚWIATA, ICH DOMY I ZABAWY
PRACA Z KP4.31A – odszukiwanie obrazków postaci na podstawie ich sylwet.
PRACA Z KP4.31B – odnajdywanie wspólnych cech dzieci na zdjęciach, rysowanie symboli.
PIOSENKA – „KOLOROWE DZIECI” MAJKI JEŻOWSKIEJ.
Gdyby, gdyby moja mama
Pochodziła z wysp Bahama,
To od stóp po czubek głowy
Byłabym czekoladowa.
Mogłam przyjść na świat w Cejlonie,
Na wycieczki jeździć słoniem
I w Australii mieć tatusia,
I z tatusiem łapać strusie.
Ref.: Nie patrz na to w jakim kraju,
Jaki kolor dzieci mają
I jak piszą na tablicy,
To naprawdę się nie liczy!
Przecież wszędzie każda mama,
Każdy tata chce to samo,
Żeby dziś na całym świecie
Mogły żyć szczęśliwie dzieci!
Mogłam małą być Japonką,
Co ubiera się w kimonko
Lub w Pekinie z rodzicami
Ryż zajadać pałeczkami.
Od kołyski żyć w Tunisie,
Po arabsku mówić dzisiaj
Lub do szkoły biec w Mombasie,
Tam gdzie palmy rosną w klasie.
Ref.: Nie patrz na to…
Los to sprawił lub przypadek,
Że Hindusem nie był dziadek,
Tata nie był Indianinem
I nie w Peru mam rodzinę.
Ref.: Nie patrz na to…
Podczas słuchania zwrotki dzieci pląsają po pokoju. W czasie refrenu dobierają się w parę z rodzicem i klaszczą wzajemnie w dłonie – naprzemiennie we własne, w jedną, we własne, w drugą, w obie, we własne (na koniec dwa razy we własne).