Materiały na 05.06.2020r.
Propozycje do wykorzystania
PRAWA DZIECKA
Zabawa na powitanie przy piosence „Podajmy sobie ręce”
„UNICEF” – zapoznanie dziecko z logo i działalnością UNICEF-u oraz sposobami wspierania tej organizacji. Rozmowa na temat praw i obowiązków. Zapoznanie dzieci z prawami dziecka.
R. pokazujelogo UNICEFU [.jpg, 17.44 kB]. Pyta dziecko: Co przedstawiono na logotypie? Czy wiesz, do jakiej organizacji należy to logo? Czym zajmuje się UNICEF? Jak można wspierać tę organizację? R. opowiada dziecku o działalności UNICEF-u - przykład działalności UNICEFU na filmie(UWAGA : film z napisami).
Następnie R. przechodzi do rozmowy o prawach i obowiązkach. Pyta: Co to są prawa? Czym różnią się prawa od obowiązków? Czy dzieci też mają obowiązki i prawa? Jakie?
Rodzic prezentujeplakat Konwencji Praw Dziecka. [.pdf, 1.65 MB] Następnie dziecko próbuje odgadnąć pokazane na nich prawa:
– prawo do życia i tożsamości (posiadania imienia),
– prawo do informacji,
– prawo do wychowania w rodzinie,
– prawo do wyrażania własnych poglądów,
– prawo do prywatności,
– prawo do edukacji (nauki),
– prawo do godziwych warunków socjalnych,
– prawo do odpoczynku (zabawy),
– ochrona przed przemocą,
– ochrona przed konfliktem,
– ochrona w procesie karnym,
– prawo do znajomości swoich praw i powoływania się na nie.
„Jakie prawa mają dzieci”- prezentacja praw.
Można omówić tylko podstawowe prawa, a inne pominąć. R. podczas rozmowy z dzieckiem, daje mu szansę wypowiedzi na temat przestrzegania i łamania omawianych praw.
„Prawa dziecka”- film oparty na treści bajek pozwoli zrozumieć na czym polega przestrzeganie praw i odszukać konkretne przykłady praw w rzeczywistości.
„Co to za prawo?” – kalambury. Dziecko pokazuje wybrane prawo, a rodzic próbuje zgadnąć, co zobaczył. R. zagaja rozmowę o tym, do kogo dzieci mogą się zwrócić, gdy ich prawa są łamane.
„Prawo do zabawy” – zabawa plastyczna, rysowanie pod stołem, doskonalenie motoryki małej. R. przykleja pod dowolnym mały stolik dużą kartkę (na spodzie stołu). Dziecko leży na dywanie i tworzy rysunek o dowolnej tematyce.
„Piosenka o prawach dziecka”- utrwalenie praw dziecka.
„Zabawa z piłką” – kończenie słów. R.: Mam prawo do…, Nie mam prawa do… R. rzuca do dziecka piłkę i prosi dziecko o skończenie zdania.
„Dzieci w trudnej sytuacji - R. pokazuje zdjęcia smutnego [.jpg, 144.92 kB] i uśmiechniętego dziecka [.jpg, 216.89 kB]. [.jpg, 216.89 kB] R. pyta: Dlaczego nie wszystkie dzieci na świecie są szczęśliwe w Dniu Dziecka? Co może powodować taki stan? Rozmowa o dzieciach samotnych, biednych, głodnych, w trudnej sytuacji życiowej, pracujących itp. – uwrażliwianie na losy innych.
„Piosenka o pomaganiu”- po wysłuchaniu piosenki warto porozmawiać o pomaganiu innym dzieciom.
Praca z Kartą Pracy nr 4.str 28 – doskonalenie zdolności grafomotorycznych i koordynacji wzrokowo-ruchowej, percepcji wzrokowej, odwzorowanie.