MATERIAŁY z dnia 16.06.2020
MATERIAŁY z dnia 16.06.2020r. – BURZA
POWITANIE I ROZGRZEWKA
FILM - prezentujący burzę.
Zapraszamy dziecko do wysłuchania zagadki Marcina Przewoźniaka.
ZAGADKA – „BURZA” Marcin Przewoźniak
Co się dzieje tam u góry?
Wielką wojnę toczą chmury?
Wciąż na siebie nacierają I strzelają, i błyskają?
Co się tam na górze dzieje?
Że się nam na głowy leje?
Od błyskawic niebo trzeszczy,
A nam w butach chlupie deszczyk.
Ciemne niebo dudni, świeci…
Co się dzieje tam na górze?
Wiedzą to na pewno dzieci:
Oglądamy groźną… (burzę).
Po przeczytaniu zagadki rodzic prosi dziecko, aby nazwało dźwięki, które w niej opisano.
Następnie prowadzi rozmowę: Jak należy się zachować w czasie burzy? Dzieci formułują swoje przypuszczenia lub dzielą się swoją wiedzą. Następnie rodzic podsumowuje zdobyte informacje.
ĆWICZENIA SŁUCHOWE - „Co słyszysz?”
Dzieci słuchają nagranie z odgłosami: ulewy, grzmotu, ulewny deszcz, gradobicie, letnia burza . Dzieci starają się rozpoznać, co słyszą, i podać nazwy tych zjawisk.
Grzmot" dźwięki i efekty dźwiękowe.
PROPONUJEMY PRZEPROWADZENIE EKSPERYMENTU : „Skąd się bierze burza?”.
Potrzebne materiały: słoik, zakrętka słoika, balonik, kawałek wełnianej tkaniny.
Instrukcja:
1. Na suchym słoiku umieszczamy zakrętkę,
2. Nadmuchujemy balonik,
3. Pocieramy energicznie balonik wełnianą szmatką i kładziemy go na zakrętce,
4. Zbliżamy palec do brzegu zakrętki.
Pytamy dziecko: Co zauważyłeś? (przepływ prądu)
Rodzic wyjaśnia dzieciom zaobserwowaną sytuację i zjawisko fizyczne, które nastąpiło.
- Jak to wytłumaczyć? (W wyniku pocierania balonika wytworzyły się ładunki elektryczne – prąd, i przeskoczyła iskra, którą można porównać do małej błyskawicy).
„BURZA” – przypomnienie poznanych wiadomości o burzy.
Rodzic rozmawia z dzieckiem:
– Jak należy zachować się podczas burzy, gdy jesteśmy w domu? (pozamykać okna, wyłączyć: telewizor, komputer, radio, nie rozmawiać przez telefon, ponieważ uderzenie pioruna w urządzenie elektryczne lub telekomunikacyjne może spowodować porażenie)
– Co należy zrobić, gdy burza zaskoczy nas poza domem? (schronić się w bezpiecznym miejscu, w budynku, w jaskini, w aucie itp.)
– Co chroni budynki przed uderzeniem pioruna? (piorunochron)
– Czego należy unikać podczas burzy? (nie wolno chować się pod drzewami, nie wolno stać w wodzie itp.)
PRACA Z KP4.39B – poruszanie się zgodnie z kodem, kolorowanie obrazków
ZABAWA „POKRZYWA” . Rodzic rzuca do dziecka piłkę wymieniając nazwy warzyw, owoców, krzewów. Na słowo „pokrzywa” nie można złapać piłki. Jeżeli dziecko się pomyli, robi trzy pompki. Potem następuje zamiana ról.
PRZYDATNE LINKI.
Dla chętnych dzieci. Wiele ciekawych zadań i gier dla dzieci na poziomie przedszkola.
https://szaloneliczby.pl/przedszkole/
http://pisupisu.pl/przedszkole/odkrywankam-4