Materiały na dzień 3 kwietnia
Od wiosny do wiosny
Hanna Zdzitowiecka
Na niebie jaśnieje słońce,
dni płyną, płyną miesiące…
Z lodu uwalnia się rzeka
i ze snu budzą się drzewa,
ptaki wracają z daleka,
będą wić gniazda i śpiewać.
Sady zabielą się kwieciem…
To wiosna! Wiosna na świecie!
Na niebie jaśnieje słońce,
dni płyną, płyną miesiące…
Dni coraz dłuższe, gorętsze
pod lipą ciche pszczół brzęki,
woń siana płynie powietrzem,
z pól żniwne słychać piosenki,
zakwitły malwy przed chatą…
Lato na świecie! Już lato!
Na niebie jaśnieje słońce,
dni płyną, płyną miesiące…
W sadzie już jabłko dojrzewa
niebem sznur ptaków mknie długi.
Liście się złocą na drzewach
idą jesienne szarugi
wiatr nagle drzewa gnie w lesie…
Jesień na świecie! Już jesień!
Na niebie jaśnieje słońce,
dni płyną, płyną miesiące…
Długie i ciemne są noce
śniegową włożył świerk czapę
śnieg w słońcu tęczą migoce
i sople lśnią pod okapem,
rzekę pod lodem mróz trzyma…
Zima na świecie! Już zima!
Na niebie jaśnieje słońce,
dni płyną, płyną miesiące…
Ze snu się budzi leszczyna
i nową wiosnę zaczyna!
Pytania do wiersza:
Jakie pory roku są przedstawione wierszu?
Co oznacza sformułowanie „płyną miesiące”?
Jakie prace gospodarskie wykonuje się w ogrodzie lub w polu wiosną, latem, jesienią a jakie zimą?
Wiosna na wsi film
https://www.youtube.com/watch?v=I6EGdIPn8Lg
Co robi rolnik przez cały rok?
Przyjrzyjcie się poniższym zdjęciom. Spróbujcie opisać, co przedstawiają i dopasować je do pory roku. Zastanów się, czy jakieś zajęcia rolnik może wykonywać przez cały rok?
„Karmimy kurki” – zabawa usprawniająca aparat mowy. Potrzebne będą kartki papieru, nożyczki i słomka do napojów
Przygotujcie kartki, na których dzieci narysują duże koła, a później je wytną. Niepotrzebne fragmenty papieru należy pociąć na niewielkie kawałki (wielkości paznokcia kciuka) – będą udawać pokarm kurek. Następnie dzieci za pomocą słomek przenoszą papierowe ścinki na wycięte koła, przeliczają je, mogą wykonywać zadania matematyczne, dodając do siebie ziarenka, które przeniosły na dwa duże koła lub odejmując, zdejmując słomką ziarenka z dużego koła i przeliczając ile zostało.
„Krzyżówka” – zabawa językowa
spróbujcie wspólnie z dziećmi ułożyć krzyżówkę, zapisujcie na kartce wyrazy, które mogą krzyżować się pionowo i poziomo. Byłoby wspaniale jeśli w krzyżówce znalazły się wyrazy związane ze wsią i pracą rolnika. Na koniec dzieci odczytują ułożone wyrazy, przeliczają je. Jeśli macie w domu alfabet/ kartoniki z literami możecie je wykorzystać do zabawy.
Praca z książką:
KP3.47b – odnajdywanie elementów niepasujących do prezentowanej pory roku, nalepianie nazwy pory roku.
KP3.48b – kącik grafomotoryczny-uzupełnianie tabeli symbolami według wzoru, kolorowanie sekwencji kwadratów.