Materiały na dzień 28.05.2020
MATERIAŁY z dnia 28.05.2020r. – Z RODZINĄ NAJLEPIEJ
ROZMOWA O RODZINIE DZIECKA - „RODZINA”. Rodzic prowadzi rozmowę:
- Ile osób ma twoja rodzina? Policz je.
- Kto to są dziadkowie?
- Jak mają na imię twoje babcie i twoi dziadkowie?
- Ile dzieci mają twoi rodzice?
- Ile masz rodzeństwa, ile sióstr, ilu braci?
- Jak się nazywają?
- Czym różnią się członkowie rodziny? (płcią, wiekiem, wyglądem itd.)
- Kim jest dla was mama mamy i mama taty?
- Kim wy jesteście dla nich?
- Kim jest dla was tata mamy i tata taty?
- Kim wy jesteście dla nich?
- Kim jest dla was siostra mamy i siostra taty?
- Kim jest dla was brat mamy i brat taty?
- Jak spędzacie czas wolny z rodziną?
- Co najbardziej lubicie robić z rodziną?
- Jak dzielicie obowiązki w swoich rodzinach?
Zabawę można przeprowadzić w języku obcym, np. angielskim. N. prosi, aby dzieci obejrzały dokładnie zdjęcia rodzin, a następnie odpowiedziały na pytania, używając słów określających członków rodziny (mama – mother, tata – father, babcia – grandmother, dziadek – grandfather, ciocia – aunt, wujek – uncle, siostra – sister, brat – brother, rodzeństwo – siblings)
„CO SŁYCHAĆ W DOMU?” – ZAGADKI SŁUCHOWE. N. odtwarza nagranie odgłosów wiercenia wiertarką, telefon komórkowyprzybijania gwoździa,śmiechu mężczyzny, mycia zębów, odgłos gwizdania, chrapania, śmiechu dziecka, płaczu dziecka, zegara,pracy w kuchni, a dzieci próbują odgadnąć, co usłyszały.
„Które przedmioty należą do mamy, a które do taty” – wyodrębnianie głosek w słowach. N. pokazuje dzieciom obrazki z przedmiotami, które mogą należeć do taty i / lub do mamy. Prosi, by dzieci wskazały te przedmioty, które bardziej pasują do taty (lub do mamy). Uwaga, różne przedmioty mogą należeć do różnych osób! Gdy dane dziecko wskaże przedmiot, powinno podać jego nazwę, wyodrębnić głoskę w nagłosie i wygłosie słowa oraz znaleźć podpis do tego obrazka. • obrazki przedstawiające różne domowe przedmioty i akcesoria wraz z podpisami
„Podskocz, jeśli usłyszysz głoskę…” – zabawa ruchowa. N. wyjaśnia dzieciom, że mają podskoczyć, kiedy usłyszą wyraz rozpoczynający się głoską m. Podaje różne słowa. Gdy słowo nie rozpoczyna się na m, dzieci stoją nieruchomo. Głoski można dowolnie zmieniać.
Praca z KP4.27a – czytanie zdań, kolorowanie ramek prawidłowych podpisów ilustracji.
Praca z KP4.27b – rysowanie po śladzie, wyklejanie obrazka kawałeczkami kolorowego papieru.
Praca z KZ75 – czytanie tekstu z poznanych liter.
MOJA WESOŁA RODZINKA – SŁUCHANIE PIOSENKI.Rodzic zachęca dziecko do wysłuchania piosenki i policzenie, ile razy występuje w niej słowo mama. Następnie powtarzają refren piosenki wers po wersie.
MOJA WESOŁA RODZINKA SŁ. STANISŁAW KARASZEWSKI, MUZ. TOMASZ STRĄK
1.My rodzinę dobrą mamy,
zawsze razem się trzymamy!
I choć czasem czas nas goni,
my jak palce jednej dłoni!
Ref.: Mama, tata, siostra, brat
i ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
to wesoły jest mój świat!
2.Mama zawsze kocha czule,
ja do mamy się przytulę,
w bólu, żalu i rozterce,
o ma mama wielkie serce!
Ref.: Mama, tata, siostra, brat…
Z tatą świetne są zabawy,
z nim świat robi się ciekawy!
Tata ma pomysłów wiele,
jest najlepszym przyjacielem!
Ref.: Mama, tata, siostra, brat…
Gdy napsocę i nabroję,
siedzę w kącie, bo się boję!
Tata skarci, pożałuje,
a mamusia pocałuje!
Ref.: Mama, tata, siostra, brat…
Kiedy nie mam taty, mamy,
wszyscy sobie pomagamy!
I choć sprzątać nie ma komu,
jest wesoło w naszym domu!
Ref.: Mama, tata, siostra, brat…
ZABAWA W SKOJARZENIA -„Dom to…” Rodzic prosi, aby dziecko kończy zdanie „Dom to…”.