Materiały na dzień 24 marca
„W domu najlepiej”
Agnieszka Frączek
Dorsz Dionizy, jak bociany,
chciał mieć gniazdo pod chmurami,
lecz, gdy znalazł się na dachu,
zaraz drapnął w dół ze strachu.
Ślimak Dyzio chciał się ukryć,
hen na drzewie, w dudka dziupli,
a ów dudek z marnym skutkiem
wtykał czubek w kundla budkę.
Pies się do muszelki wciskał,
ale zmieścił tam ćwierć pyska.
Dzik w pośpiechu siadł na grzędzie
-spadł z niej dwa razy prędzej.
Pomyśleli... podumali...
I do domów się udali.
Pytania do wiersza:
Czy ten wiersz was rozbawił? Dlaczego?
Które zwierzę was najbardziej rozbawiło?
Posłuchajcie wiersza jeszcze raz i powtórzcie rymujące się słowa.
O jakich zwierzętach jest mowa w wierszu?
Gdzie zwykle mieszkają te zwierzęta? Dlaczego właśnie tam?
Gdzie chciało zamieszkać każde z tych zwierząt?
Jak się zakończyły próby zamieszkania w innych niż zwykle miejscach?
Czy były to domy odpowiednie dla nich? Dlaczego?
Co by było, gdyby człowiek chciał zamieszkać w tych miejscach, które wybrały zwierzęta?
Po co zwierzęciu potrzebny jest dom?
Jak się nazywają domy znanych wam zwierząt (kury, świni, krowy, konia)?
„Tyle kroków”
Wypowiadajcie nazwy zwierząt: krowa, kot, kura, indyk, koń, owca, a dzieci dzielą je na głoski i wykonują tyle kroków do przodu, ile głosek jest w poszczególnych słowach.
Zabawa z rodzicem lub rodzeństwem „Tajemnicze zwierzę”, potrzebne będą kartki formatu A4 i kolorowe kredki.
Każde z was otrzymuje kartkę A4, którą składa w pionie dwa razy na pół, następnie rozkłada i po liniach zgięcia układa w harmonikę z czterema polami. Na pierwszym polu należy narysować przód dowolnego zwierzęcia (głowę i przednie łapy), następnie odwrócić harmonijkę na następne pole i zaznaczyć miejsca, w których na pierwszym polu zaczyna się i kończy tułów zwierzęcia. W takiej formie trzeba zamienić się pracami w parach. Drugie osoba z pary nie widzi początku zwierzęcia, ale na podstawie zaznaczonych miejsc dorysowuje dalszy fragment – tułów. Odwraca harmonijkę na następne pole i zaznacza liniami miejsca, w których zaczyna się i kończy tułów. W takiej formie ponownie zamieniacie się pracami. Pierwsze osoba z pary dorysowuje kolejny fragment zwierzęcia – jego tylne łapy i zad, i oznacza miejsce na ogon na kolejnym polu harmonijki. Po kolejnej wymianie należy dorysować zwierzęciu ogon. Gdy praca jest skończona dzieci otwierają harmonijkę i oglądają powstałe zwierzęta. Nadają im nazwy, wymyślają dla nich domy.
„Matematyka w zagrodzie” – W tej zabawie potrzebne będą liczmany, czyli przedmioty, które dzieci będą przeliczać, np. nakrętki po napojach. Jeżeli posiadacie w domu liczydło możecie śmiało je wykorzystać:)
Dzieci układają liczmany zgodnie z treścią zadań i przeliczają, np.:
W gospodarstwie pani Marysi są: 2 krowy, 3 kozy i 1 koń. Ile pani Marysia ma zwierząt?
Na słońcu wygrzewają się 2 koty i 3 pieski. Ile zwierząt wygrzewa się na słońcu?
Po podwórku chodzi 1 krowa, 2 konie, 4 pieski i 1 kot. Ile zwierząt jest na podwórku?
Po stawie pływają 3 kaczki i 5 gęsi. Ile ptaków pływa po stawie?
Ćwiczenia w książce str 36 a- łączenie w pary zwierząt z ich domami, pisanie po śladzie; 36b- rysowanie na planszy pionka zgodnie z liczbą wyrzuconych oczek.