Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Materiały na dzień 17 kwietnia

„Bajka o prądzie”   Rodzic czyta bajkę.
Mamo! Powiedz, skąd się bierze w gniazdku prąd?
Jak się mieści w cienkim drucie?
I czy nie chce z niego uciec?
Czy to on w żarówce świeci?
Powiedz, bo pytają dzieci.
Tam w oddali
Widać dach potężnej hali.
Wewnątrz zaś turbiny duże
wirują w pary chmurze.
Tak się rodzi prąd –dosłownie.
Co widzimy? Elektrownię!

Mamo!
Powiedzże, czym jest prąd, bo wiedzieć chcę!
Prąd to małe elektrony,
Które gnają jak szalone.
Tylko w drutach pędzić lubią.
W drewnie, w gumie wnet się gubią.
I dlatego –sprawdźcie same,
Kable gumą są oblane.
Elektrony dzięki temu
Biegną prosto tam, gdzie chcemy: do czajnika, do lodówki, odkurzacza i żarówki.
I tak gnają, drogie dzieci,
Że w żarówce drut aż świeci
W odkurzaczu silnik wyje,
A zmywarka garnki myje.
Prąd pomaga w pracy mamie
Gdy chce sprzątać, zrobić pranie.

TERAZ NAJWAŻNIEJSZE SPRAWY: PRĄD NIE SŁUŻY DO ZABAWY,
WIĘC NIE RÓBCIE NIC NIM SAME.
LEPIEJ ZAWOŁAJCIE MAMĘ!
TERAZ ŚWIATŁO PSTRYK! ZGASIMY I OPOWIEŚĆ ZAKOŃCZYMY.

Rozmowa z dzieckiem na temat wiersza : czym jest prąd, gdzie produkowany jest prąd, do czego potrzebny jest prąd ?

Dzieci przed komputerem: wysłuchają podstawowych informacji na temat elektryczności:
co to jest, jak się ją wytwarza i jakie jest zastosowanie energii elektrycznej; dowiedzą się
o bezpiecznych zasadach związanych z użytkowaniem prądu elektrycznego i urządzeń
elektrycznych.

Film – „Skąd się bierze prąd?”

www.youtube.com/watch?v=rTkPZ67GePw

Rodzic wspólnie z dzieckiem wykonują  eksperyment - „Obwód elektryczny”.

Potrzebne materiały : kieszonkowa latarka na baterie, bateria 4,5V (tzw. płaska),
4 jednożyłowe druciki około 0,5 mm, 6 „krokodylków” – zacisków na druciki, mała żarówka

Rodzic prezentuje przedmioty niezbędne do wykonania eksperymentu, a dzieci próbują podać ich nazwy: kieszonkowa latarka na baterie, bateria 4,5V (tzw. płaska), 4 jednożyłowe druciki około 0,5 mm, 6 „krokodylków” – zacisków na druciki (nie są niezbędne, ale ułatwią dzieciom mocowanie całego obwodu), mała żarówka.

Rodzic rozkręca latarkę, pokazując, z jakich elementów jest zbudowana. Podaje ich nazwy. Następnie podaje dziecku żarówkę i baterię i prosi: Zrób tak, żeby żarówka się zaświeciła. Dziecko odkryje, że należy przymocować żarówkę do baterii. 

Następnie  rodzic proponuje: Teraz dam ci drucik. Zobacz, ma na końcu specjalny zacisk, żeby łatwiej było go przyczepić. Wykorzystaj go, żeby żarówka znowu się zaświeciła Jeśli żarówka się nie świeci, bo dziecko nie zamknęło obwodu, wspólnie  spróbują  poprawić połączenie.

Następnie rodzic podaje kolejne druciki, aby dziecko tworzyło obwód zamknięty.
Ważne, by dziecko samo zauważyło, że – niezależnie od liczby użytych drucików – prąd płynie jedynie wtedy, gdy wszystkie druciki są połączone w jeden zamknięty obwód.

Kiedy zostanie stworzony zamknięty układ , rodzic prosi o odłączanie po jednym druciku, ale w taki sposób, by żarówka nadal świeciła. Dzięki tym czynnościom wracamy do prostego układu: żarówka – bateria.

Rodzic porządkuje informacje, podkreślając, że prąd w tym układzie nie płynie z gniazdka elektrycznego, lecz z baterii. W ten sposób działa latarka.

Podsumowanie eksperymentu w formie plastycznej - „Narysuj obwód” .
Zadaniem dziecka jest schematyczne narysowanie, ewentualne podpisanie tego urządzenia.

Film – „Nie taki prąd straszny”.

www.youtube.com/watch?v=LmpLrMs44VQ&t=9s

Praca do wykonania:   

Podsumowanie wiadomości o prądzie. Samodzielna praca dziecka z KZ ( s.64-65)
KP4.3b- pisanie wyrazów po śladzie, łączenie wyrazów z obrazkami, rysowanie brakującego obrazka.