Materiały na dzień 17 kwietnia
„Bajka o prądzie” Rodzic czyta bajkę.
Mamo! Powiedz, skąd się bierze w gniazdku prąd?
Jak się mieści w cienkim drucie?
I czy nie chce z niego uciec?
Czy to on w żarówce świeci?
Powiedz, bo pytają dzieci.
Tam w oddali
Widać dach potężnej hali.
Wewnątrz zaś turbiny duże
wirują w pary chmurze.
Tak się rodzi prąd –dosłownie.
Co widzimy? Elektrownię!
Mamo!
Powiedzże, czym jest prąd, bo wiedzieć chcę!
Prąd to małe elektrony,
Które gnają jak szalone.
Tylko w drutach pędzić lubią.
W drewnie, w gumie wnet się gubią.
I dlatego –sprawdźcie same,
Kable gumą są oblane.
Elektrony dzięki temu
Biegną prosto tam, gdzie chcemy: do czajnika, do lodówki, odkurzacza i żarówki.
I tak gnają, drogie dzieci,
Że w żarówce drut aż świeci
W odkurzaczu silnik wyje,
A zmywarka garnki myje.
Prąd pomaga w pracy mamie
Gdy chce sprzątać, zrobić pranie.
TERAZ NAJWAŻNIEJSZE SPRAWY: PRĄD NIE SŁUŻY DO ZABAWY,
WIĘC NIE RÓBCIE NIC NIM SAME.
LEPIEJ ZAWOŁAJCIE MAMĘ!
TERAZ ŚWIATŁO PSTRYK! ZGASIMY I OPOWIEŚĆ ZAKOŃCZYMY.
Rozmowa z dzieckiem na temat wiersza : czym jest prąd, gdzie produkowany jest prąd, do czego potrzebny jest prąd ?
Dzieci przed komputerem: wysłuchają podstawowych informacji na temat elektryczności:
co to jest, jak się ją wytwarza i jakie jest zastosowanie energii elektrycznej; dowiedzą się
o bezpiecznych zasadach związanych z użytkowaniem prądu elektrycznego i urządzeń
elektrycznych.
Film – „Skąd się bierze prąd?”
www.youtube.com/watch?v=rTkPZ67GePw
Rodzic wspólnie z dzieckiem wykonują eksperyment - „Obwód elektryczny”.
Potrzebne materiały : kieszonkowa latarka na baterie, bateria 4,5V (tzw. płaska),
4 jednożyłowe druciki około 0,5 mm, 6 „krokodylków” – zacisków na druciki, mała żarówka
Rodzic prezentuje przedmioty niezbędne do wykonania eksperymentu, a dzieci próbują podać ich nazwy: kieszonkowa latarka na baterie, bateria 4,5V (tzw. płaska), 4 jednożyłowe druciki około 0,5 mm, 6 „krokodylków” – zacisków na druciki (nie są niezbędne, ale ułatwią dzieciom mocowanie całego obwodu), mała żarówka.
Rodzic rozkręca latarkę, pokazując, z jakich elementów jest zbudowana. Podaje ich nazwy. Następnie podaje dziecku żarówkę i baterię i prosi: Zrób tak, żeby żarówka się zaświeciła. Dziecko odkryje, że należy przymocować żarówkę do baterii.
Następnie rodzic proponuje: Teraz dam ci drucik. Zobacz, ma na końcu specjalny zacisk, żeby łatwiej było go przyczepić. Wykorzystaj go, żeby żarówka znowu się zaświeciła Jeśli żarówka się nie świeci, bo dziecko nie zamknęło obwodu, wspólnie spróbują poprawić połączenie.
Następnie rodzic podaje kolejne druciki, aby dziecko tworzyło obwód zamknięty.
Ważne, by dziecko samo zauważyło, że – niezależnie od liczby użytych drucików – prąd płynie jedynie wtedy, gdy wszystkie druciki są połączone w jeden zamknięty obwód.
Kiedy zostanie stworzony zamknięty układ , rodzic prosi o odłączanie po jednym druciku, ale w taki sposób, by żarówka nadal świeciła. Dzięki tym czynnościom wracamy do prostego układu: żarówka – bateria.
Rodzic porządkuje informacje, podkreślając, że prąd w tym układzie nie płynie z gniazdka elektrycznego, lecz z baterii. W ten sposób działa latarka.
Podsumowanie eksperymentu w formie plastycznej - „Narysuj obwód” .
Zadaniem dziecka jest schematyczne narysowanie, ewentualne podpisanie tego urządzenia.
Film – „Nie taki prąd straszny”.
www.youtube.com/watch?v=LmpLrMs44VQ&t=9s
Praca do wykonania:
Podsumowanie wiadomości o prądzie. Samodzielna praca dziecka z KZ ( s.64-65)
KP4.3b- pisanie wyrazów po śladzie, łączenie wyrazów z obrazkami, rysowanie brakującego obrazka.