Materiały na dzień 14 kwietnia
Nowa moda – słuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści. Zachęćcie dzieci do uważnego słuchania wiersza, sygnalizując, na jakie informacje powinny zwrócić uwagę:
1. Postarajcie się zapamiętać, którzy członkowie rodziny wzięli udział w wycieczce.
2. Policzcie, proszę, o ilu środkach transportu rozmawiali.
Nowa moda
Małgorzata Strzałkowska
W domu Oli oraz Ali
wszyscy razem się zebrali,
aby wspólnie pogawędzić,
jak sobotę miło spędzić.
Uradzili, jedząc ciasto,
że pojadą gdzieś za miasto,
lecz z powodu tej wycieczki
do solidnej doszło sprzeczki.
Autem!- mówi wujek Tadek.
Na motorach!- woła dziadek.
Na to babcia:- Autobusem!
Mama:- Lepiej minibusem!
Ala z Olą grzmią donośnie,
że taksówką jest najprościej.
Tylko tata głową kiwa,
po czym nagle się odzywa:
Samochody, autobusy
motocykle, minibusy-
każdy z nich okropnie smrodzi,
a to Ziemi naszej szkodzi.
Po co spalin jej dokładać?
Lecz jest na to dobra rada-
pojedziemy rowerami,
bo nie trują spalinami.
Poprzez lasy, łąki, pola
pędzi Ala, za nią Ola,
mama, tata, babcia, dziadek,
a na końcu wujek Tadek.
Nowa moda jest w rodzinie
i rodzina z tego słynie,
że w sobotę się wybiera
na wycieczkę na rowerach.
Ziemia też oddychać musi,
bo inaczej się udusi.
Pytania do utworu:
1. Jakie plany miała rodzina występująca w wierszu?
2. Ilu było członków tej rodziny?
3. Czy potraficie ich wymienić?
4. Jakimi środkami transportu chcieli pojechać na wycieczkę?
5. Ile środków transportu wymienili członkowie rodziny?
6. Dlaczego wybrali rowery?
7. Co znaczy słowo „moda”?
8. Co oznacza słowo „ekologiczny”?
Drodzy Rodzice spróbujcie pokierować rozmową w taki sposób, by dzieci stworzyły definicję słowa „ekologiczny” nie tylko jako czegoś zgodnego z naturą, chroniącego środowisko itp., lecz także jako powiązania pomiędzy środowiskiem i wszystkimi organizmami, które w nim funkcjonują.
„Czas dla Ziemi” – zabawa ruchowa. Poproście dziecko, aby stanęło pod ścianą. Z drugiej strony pokoju umieśćcie duży symbol kuli ziemskiej i zegar lub planszę z ilustracją zegara i zaproście dzieci do zabawy: ziemia, zegar
W przypadku, gdy czytane zdanie jest prawdziwe dziecko wykonuje dwa kroki do przodu, gdy jest fałszywe cofa się o krok.
Propozycje zdań o tematyce ekologicznej do wypowiedzenia przez Rodzica w zabawie:
Czyste powietrze jest potrzebne nie tylko ludziom, lecz także zwierzętom.
Rower nie produkuje spalin.
Torebki foliowe szybko się rozkładają i nie szkodzą przyrodzie.
Woda w oceanie może być brudna – to nikomu nie szkodzi.
Autobus jest bardziej ekologicznym środkiem transportu niż samochód, którym jedzie tylko jedna osoba.
Filtry na kominach nie pomagają w oczyszczaniu dymu, który z nich leci.
Wylewanie ścieków z fabryk do rzeki szkodzi rybom.
Ludzie mogą się zatruć, jedząc ryby pływające w ściekach.
Zabawa kończy się w momencie, gdy dzieciom uda się dotrzeć do sylwety Ziemi zawieszonej na ścianie.
„Z jak zegar” – prezentacja litery w wyrazie.
1. Pokażcie dzieciom planszę z monografią litery z. plansza 1 [.pdf, 111.89 kB]
2. Podzielcie wyraz zegar na sylaby (wyklaskanie słowa zgodnie z modelem sylabowym: ze-gar. Dzieci wraz z Rodzicem liczą sylaby zawarte w wyrazie).
3. Podzielcie wyraz zegar na głoski. Dzieci przeliczając głoski mogą wspomagać się polami na planszy(w książce). Wyszukują głoski odpowiadające literom, które już znają.
4. Zastanówcie się, czy znacie inne słowa zaczynające się głoską z, spróbujcie je wymienić i podzielić na sylaby i głoski.
5. Rodzic prezentuje sposób pisania liter Z i z na tablicy - zwróćcie uwagę dzieci na kierunek pisania litery oraz na jej miejsce w liniaturze. Dzieci mogą zapisać literę na tacy z mąką.
Na koniec dziecko może ułożyć na podłodze literę Z ze skakanki, a następnie przechodzi po niej stopa za stopą.
Praca z książką:
Praca z KP4.1a – kolorowanie wskazówek, szukanie takich samych podpisów.
Praca z KP4.1b – wykreślanie liter z nazwami obrazków, odczytywanie hasła, pisanie litery Z, z po śladzie.
Dla chętnych : pokoloruj [.png, 34.68 kB]