Materiały na dzień 14.04.2021r.
Temat na dzień 14.04. 2021r. : „Wielkie sprzątanie”
„Co to znaczy dbać o środowisko?” – Rodzic prosi dziecko o dokończenie rozpoczętego zdania . Dbać o środowisko to znaczy… .(Rodzic może nakierować dziecko na podany temat).
„Smutny widok” – Rodzic dokonuje prezentacji zdjęć przedstawiających tereny piękne i czyste oraz zanieczyszczone - obrazki do pobrania: łąka [.jpg, 153.55 kB], las, [.jpg, 154.14 kB]wysypisko śmieci [.jpg, 121.19 kB], dno morza [.jpg, 141.39 kB], dymiące kominy [.jpg, 120.39 kB], wypalanie liści [.jpg, 146.91 kB]
„Robimy porządki” – praca z wierszem. Rozmowa z dzieckiem dotycząca treści wiersza.
„Robimy porządki” - autor nieznany
Wszystkie dzieci, nawet duże
Posprzątają dziś podwórze
A dorośli pomagają
Śmieci w workach wyrzucają.
Pierwszy worek jest zielony
Cały szkiełkiem wypełniony
W żółtym worku jest bez liku
Niepotrzebnych już plastików.
A niebieski worek – wiecie papierowe zbiera śmieci.
My przyrodę szanujemy
Śmieci więc segregujemy
Z ekologią za pan brat
Mama, tata, siostra, brat.
Siostra, mama, tata, brat.
Rozmowa dotycząca treści wiersza: Co postanowiły zrobić dzieci w wierszu?; Kto im w tym pomagał?; Co było im potrzebne do robienia porządków?; Jakiego koloru były worki do których dzieci zbierały śmieci?; A do czego służą brązowe worki?
Obrazki przedstawiające prawidłową segregacje śmieci: Ilustracja 1, Ilustracja 2, Ilustracja 3, Ilustracja 4, Ilustracja 5, Ilustracja 6, Ilustracja 7
Proponowana piosenka do wysłuchania: Duszki,duszki leśne [.mp3, 2.24 MB]
„Co by było, gdyby…” – rozwijanie twórczego myślenia. Rodzic zadaje pytania dziecku: Co by było, gdyby ludzie wyrzucali wszystkie śmieci na ulicę? Co by było, gdyby zabrakło czystej wody do picia? Co by było, gdyby dym tak zanieczyścił niebo, że nie dałoby się zobaczyć słońca? Co by było, gdyby wycięto wszystkie drzewa? Co by było, gdyby spłonęły wszystkie łąki? Co by było, gdyby nie było zwierząt? Dziecko stara się udzielić odpowiedzi.
„Jak pomóc naszej planecie?” – dziecko zastanawia się, jak może pomóc naszej planecie i rysuje swoje pomysły na załączonym druku – druk do pobrania karta pracy [.jpg, 122.88 kB]
Ciekawostki dla dzieci - Jak długo rozkładają się poszczególne grupy śmieci? :
pogięty rysunek (papier) – 1–6 miesięcy
ogryzek jabłka (bio) 1–5 miesięcy
reklamówka (plastik) – nawet 400 lat
puszka (metal) – 50 lat
plastikowa butelka (plastik) – 400–450 lat
słoik (szkło) – nigdy
papierek po cukierku (plastik) – 400 lat
gazeta (papier) – 6 tygodni
skórka od banana (bio) – rok
chusteczka higieniczna (papier) – 2–4 tygodnie
Praca z książką część 3 str. 28 – rozwijanie logicznego myślenia, segregowanie śmieci, szeregowanie puszek od najmniejszej do największej.
Praca z książką dla dzieci starszych – Książka część 3 str.28 – prezentacja liter w, W na podstawie wyrazów: worek, Wanda. Wyszukiwanie litery w w tekście, analiza i synteza słuchowa wyrazów; próby odczytywania sylab z poznanych wcześniej liter i całych prostych wyrazów; rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej
Dla chętnych:
„Ekoludek” – praca plastyczno-techniczna. Wykonanie wymyślonego Ekoludka z materiałów wtórnych np. z butelek plastikowych, gazet, pojemników po jogurtach. Nadanie imienia swojej postaci.
Proponowane bajki edukacyjne z zakresu ekologii do obejrzenia: bajka 1, bajka 2