Materiały na dzień 11.05.2020r.
Najlepszy instrument – Rodzic czyta dziecku wiersz. Przed przeczytaniem utworu prosi, aby dziecko zwróciło uwagę na to, w jakich sytuacjach może grać instrument, o którym pisze autor.
„Najlepszy instrument” Wojciech Próchniewicz
Jest taki instrument na świecie,
Dostępny nawet dla dzieci.
Wygrywa wszystkie melodie
Najładniej, najłagodniej.
Gdy nutki wpadną do ucha,
On ucha bardzo się słucha.
Bo najgrzeczniejszy jest przecież,
Słucha się w zimie i w lecie,
W upał i gdy deszcz leje,
On wtedy nawet się śmieje!
Chodzi wraz z tobą wszędzie
już tak zawsze będzie.
Nawet za złota trzos
Nie zniknie — bo to TWÓJ GŁOS.
Więc gdy jest ci nudno, nie ziewaj.
Pamiętaj o nim — zaśpiewaj!
On się natychmiast odezwie
I zagra czysto i pewnie.
Opowie ci zaraz radośnie
Na przykład o słonku lub wiośnie.
Bo lubi i dobrze zna cię,
Twój wierny, dźwięczny przyjaciel.
Pytania do wiersza:
Co autor wiersza nazywa najlepszym instrumentem?
Czy każdy z nas ma taki instrument?
W jakich sytuacjach, według autora, możemy go używać?
Czym się różni od tradycyjnych instrumentów?
W czym jest podobny?
Jeśli dziecko ma trudność z odpowiedzią na któreś pytania, rodzic może przeczytać odpowiedni fragment wiersza jeszcze raz.
"Grająca woda"- zabawa badawcza
Przygotujcie kieliszek na nóżce i butelkę lub inne naczynie z wodą. Rodzic prosi, aby dziecko suchym palcem pocierało wokół krawędzi kieliszka – szybko i powoli. Odpowiedzcie na pytanie: Czy słyszycie jakieś dźwięki? Suchym palcem nie wydobędziemy dźwięków z kieliszka. Następnie dziecko wykonuje tę samą czynność, ale tym razem palec powinien być mokry. Należy trzymać kieliszek mocno za nóżkę, żeby się nie przesuwał, ale nadal powinien stać na stole. Jeśli dziecko wykonało ćwiczenie prawidłowo – usłyszy dźwięk. Następnie dzieci wlewają do kieliszka trochę wody i ponownie próbują grać na nim mokrym palcem. Z kieliszka wydobywa się dźwięk. Zachęćcie dzieci, by spróbowały porównać dźwięki, jeśli np. do trzech kieliszków wleją różną ilość wody. Spróbujcie sprawdzić, od czego zależy wysokość dźwięku.
Po zakończeniu zabawy spróbujcie odpowiedzieć na pytania: Jak myślicie, dlaczego, gdy pocieraliśmy kieliszek suchym palcem, nie było słychać dźwięków? A dlaczego dźwięki są różne, gdy wlejemy mniej i więcej wody? Pamiętacie, jak robiliście w przedszkolu telefon telefon? Czy pamiętacie, co to jest fala dźwiękowa? Rodzicu, powiedz dziecku, że palec wprawia w drganie szkło kieliszka, które z kolei pobudza do drgań powietrze znajdujące się w środku. Wewnątrz kieliszka powstają fale dźwiękowe. Gdy do kieliszka nalewamy więcej wody, wysokość dźwięku się obniża.
Aby pokazać drgania szkła, można przyczepić do kieliszka piłeczkę pingpongową na nitce i zademonstrować dzieciom raz jeszcze wprawianie kieliszka w drganie. Podczas pocierania palcem brzegu kieliszka piłeczka będzie się odchylać.
„Jak je podzielić?”
Rodzic prezentuje dziecku różne instrumenty: trójkąt,marakasy, klawesy i inne. Zaprasza dziecko do zabawy: Czy znasz nazwy tych instrumentów? Spróbuj podzielić ich nazwy na głoski. Wybierz takie instrumenty, które są do siebie podobne. Co je łączy? Czym się różnią? Dlaczego tak wybraliście? W tym ćwiczeniu nie ma jednej odpowiedzi – jeśli dziecko potrafi uzasadnić stworzenie zbioru, odpowiedź jest poprawna. Jeśli wybrane dziecko ma trudność z odpowiedzią,rodzic może dawać wskazówki.
http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/01/instrumenty10.jpg
http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/01/instrumenty8.jpg
http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/01/instrumenty6.jpg
http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/01/instrumenty11.jpg
http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/01/instrumenty9.jpg
„H jak harfa” – prezentacja litery w wyrazie.
Rodzic prezentuje litery h, H. wskazuje ilustrację, następnie model wyrazu z podziałem na sylaby. Prosi dziecko o wyklaskanie słowa zgodnie z modelem sylabowym: har-fa, jednocześnie wskazuje kolejne pola na planszy. Dziecko wraz z rodzicem liczą sylaby w wyrazie.
Następnie rodzic wskazuje na planszy model głoskowy wyrazu, spółgłoski należy pokolorować na niebiesko, a samogłoski na czerwono, i prowadzi zabawę z analizą głoskową tak jak wcześniej z sylabową. Dziecko przeliczają głoski, wspomagając się polami widocznymi na tablicy.
Rodzic prezentuje sposób pisania liter H, h. Prosi dziecko, by napisało litery palcem na dywanie i w powietrzu. Zwraca uwagę na kierunek pisania litery oraz na jej miejsce w liniaturze. W tym celu może narysować na kartce trzy linie zwieńczone dachem. Środkową linię powinien pogrubić – to jest parter. Linia pod nią – to piwnica, a nad nią – strych. Rodzic pisząc wielką i małą literę, może posługiwać się określeniami „strych”, „piwnica”, „parter”, aby obrazowo utrwalić miejsce litery H, h w liniaturze.
Model litery H, Karta pracy 1 [.jpg, 141.41 kB], karta pracy 2 [.jpg, 125.43 kB]
„Spacer po h”
Rodzic układa ze sznurka kształt litery h w różnych rozmiarach (3–4 litery, w oddaleniu od siebie). Prosi dziecko o zdjęcie kapci i spacer stopa za stopą po linie, zgodnie z kierunkiem pisania.
Praca z KP4.16a – identyfikowanie i zakreślanie liter H, h, rysowanie pętli wokół obrazków.
Praca z KP4.16b – pisanie liter H, h po śladzie, czytanie zdań metodą sylabową.
Praca z KP4.20a
„Walc kwiatów” – taniec ze wstążkami według pomysłów dzieci do utworu Piotra Czajkowskiego Walc kwiatów.