Materiały na dzień 1 kwietnia
Wiejskie produkty
W dniu dzisiejszym z powodu ograniczeń związanych z ruchem na świeżym powietrzu oraz swobodnych zabaw na placach zabaw, proponujemy Państwu przeprowadzenie ćwiczeń gimnastycznych w domu Rodzic- Dziecko.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
„Noszenie wody”. Dziecko ustawia się przed rodzicem. Rodzic wydaje polecenie w prawo zwrot i rozdaje przyrząd do ćwiczeń ( może to być kij od szczotki skakanka bądź inne wedle możliwości, jakie posiadamy w swoich domach) pomaga dziecku włożyć je między łopatki. Dziecko naśladuje pracę rolnika noszącego wodę. Prostuje się, patrzy przed siebie, wspina się na palcach i stoi na całych stopach. Idzie raz na piętach, raz na palcach.
„Koszenie trawy”. Dziecko przyjmuje pozycję na czworakach, rodzic obwiązuje je w pasie skakanką i prowadzi do wyznaczonego miejsca.
„Pług”Dziecko stoi naprzeciw rodzica w rozkroku, rodzic czołga się pod jego nogami. Następnie następuje zamiana ról. Wygrywa ten komu szybciej uda się przejść.
„Taczki”.Dziecko klęka, podpiera się na rękach i wyciąga do tyłu wyprostowane, rozstawione nogi. Rodzic staje między nim, łapie za kolana i unosi nogi koleżanki lub kolegi. W pozycji „taczki” pary muszą przejść na drugi koniec pokoju. W drodze powrotnej następuje zmiana ról.
„Maszyny rolnicze”. Dziecko wykonuje polecenia rodzica Na sygnał rodzica, np.: traktor, kombajn, wóz z konikiem naśladuje maszynę rolniczą głosem i ruchem.
Rolnik sam w dolinie. Dziecko wspólnie z rodzicem śpiewa piosenkę „Rolnik sam w dolinie”, poznaną na ostatnich zajęciach z rodzicem.
Inne przykładowe ćwiczenia gimnastyczne: https://www.youtube.com/watch?v=Odud3Q9dr8o
„W gospodarstwie”– zabawa organizacyjno-porządkowa. Wyznacza w domu miejsce – podwórko (salon) i budynki gospodarskie(stajnię, owczarnię, oborę, kurnik, chlew, budę dla psa) –oznaczając je obrazkami przedstawiającymi zwierzęta lub napisami. Dziecko losuje obrazek, na którym jest przedstawione jedno zwierzę z gospodarstwa. Dziecko będzie naśladowało w czasie zabawy ruch i głos tego zwierzęcia. „Zwierzęta” chodzą po podwórku. Rodzic odgrywa rolę gospodarza. Gdy podnosi rękę, „zwierzęta” cichną, nie przerywając ruchu i czekają na jego polecenie. Gdy „gospodarz” mówi: Wszystkie konie zapraszam do...: stajni i wciąż naśladując konia, udaje się do wyznaczonego miejsca, aby tam odpocząć. Zabawa toczy się dalej, aż wszystkie zwierzęta znajdą się w odpowiedniej części zagrody. Obrazki przedstawiające zwierzęta gospodarskie: konie, owce, kury, świnie, psa; albo kartki z nazwami: stajnia, obora, kurnik, chlew, buda dla psa.
„Konie i wózki” – zabawa ruchowa. Dziecko ustawia się dwójkami z rodzicem, jedno za drugim, tworzą wózki i konie. Rodzic podaje ręce do tyłu dziecku. Biegają lub chodzą po salonie w różnym tempie. Po pewnym czasie zamieniają się rolami. Rodzic rozpoczyna rozmowę:
- O jakim zwierzęciu będziemy teraz mówić?
- Jakie kolory mogą mieć konie?
- Jakie odgłosy wydają konie?
- Co jedzą konie? Po co ludzie hodują konie? Jak nazywa się mały konik?
„Odgłosy zwierząt z podwórka” – zabawa słuchowa.(odgłosy) Rodzic prosi by dziecko posłuchało odgłosów z wiejskiego podwórka i powiedziało:
- Jakie zwierzęta było słychać? A o jakich jeszcze nie mówiliśmy? (kura, kogut, kaczka).
- Do jakiej grupy zwierząt możemy zaliczyć kurę, kaczkę, koguta?
- Czym te ptaki się odżywiają?
- Jakie odgłosy wydaje kura, kogut, kaczka?
- Gdzie mieszkają?
- Po co ludzie hodują te ptaki?
- Jeszcze mamy takiego jednego ptaka,
a jaki to ptak dowiecie się odgadując zagadkę:
Nie dziewczyna to wcale, ale nosi korale.
Wachlarz w krąg rozkłada i gul-gul-gul gada. (indor)
„Tajemnicze pudełko” – rozmowa na temat produktów pochodzenia zwierzęcego. Rodzic przygotowuje kartonowe pudełko z niewielkim otworem przez który można włożyć rękę. Dziecko wyciągają z niego różne produkty pochodzenia zwierzęcego. Podaje ich nazwy, a następnie wskazuje na obrazku zwierzę, od którego dany produkt pochodzi, np. jajko, mleko w kartonie, miód w słoiku, kłębek wełny, pióro.
„Co można z nich zrobić?” do samodzielnego wydruku z podanej strony:
http://przedszkolnepomysly.blogspot.com/2018/04/wies-plansze-dydaktyczne.html
dziecko podaje propozycje, do czego można wykorzystać produkty wyciągnięte z pudełka, np. jajka: kanapki, sałatka, jajka w majonezie, ciasto; mleko: kakao, ser, budyń; miód: kanapki, ciasto; wełna: sweter, czapka, rękawiczki; pióro: poduszka, pierzyna. Rodzic zapisuje słowa podane przez dziecko na kartce. Następnie prosi dziecko o ułożenie wybranego wyrazu z liter Alfabetu (wydrukowane litery) i podskoczenie tyle razy na jednej nodze, ile ten wyraz ma liter. Rodzic może sprawdzić, czy dzieci rozumieją znaczenie ułożonych wyrazów.
Praca z KP3.46a – zapisywanie i rozwiązywanie działań arytmetycznych, dodawanie w zakresie 10.
Praca z KP3.46b – czytanie sylab i pisanie utworzonych z nich wyrazów.