Materiały na dzień 01.04.2021r.
Temat na dzień 01.04. 2021r.: „Wielkanocny koszyczek”
„Co włożysz do koszyczka?”- rozmowa na temat tradycji przygotowania koszyczka wielkanocnego.
Omówienie tradycji obchodzenia Wielkiej Soboty. Rodzic pyta dziecko, jak obchodzi się Wielką Sobotę i co zabiera się do kościoła? Można rozłożyć na dywanie koszyk wielkanocny i różne pokarmy, więcej niż wkładamy do koszyka. Wśród nich powinno znaleźć się siedem pokarmów, które powinny znaleźć się w koszyczku (chleb, jajko, ser, wędlina, chrzan, ciasto, sól). Dziecko ma wybrać produkty i włożyć do koszyczka tylko te, które powinny znaleźć się w święconce.
„Koszyczek wielkanocny” – obrazki przedstawiające produkty, które wkładamy do koszyczka: pisanka, chleb, sól, pieprz, kiełbasa, słodycze, chrzan, ser, woda, babka, baranek , masło, bukszpan, szynka, koszyczek wielkanocny.
Można wyjaśnić znaczenie poszczególnych potraw w koszyczku:
– chleb – symbolizuje ciało Pana Jezusa, a także dobrobyt
– jajko – to symbol życia i zwycięstwa nad śmiercią, podzielenie się jajkiem miało umacniać więzi
rodzinne
– wędlina – miała zapewnić płodność i zdrowie
– sól – to symbol oczyszczenia, miała chronić przed złem
– ser – ma zapewnić rozwój stada zwierząt domowych
– chrzan – miał zapewniać siłę fizyczną
– ciasto (babka) – symbolizuje umiejętności i doskonałość
Propozycja piosenki do wysłuchania: Skarby Wielkanocne
„Jajko do koszyka”- zabawa ruchowo – zręcznościowa. Dziecko ma papierowy talerzyk i piłkę ping-pongową. Jego zadaniem jest przeniesienie piłki na talerzyku i włożenie jej do przygotowanego koszyka wiklinowego. Dziecko, jeśli zgubi po drodze piłkę, podnosi ją, kładzie na talerzyku i niesie dalej. Czynność można powtarzać.
Praca w książce : Zeszyt grafomotoryczny str. 41 - ozdabianie łowickiej pisanki według własnego pomysłu.
Praca z książką dla dzieci starszych: Piszę i liczę str. 54 – ćwiczenia grafomotoryczne.
Zabawa matematyczna dla dzieci starszych i chętnych:
Rodzic czyta treść zadania, dziecko oblicza za pomocą liczmanów (np. nakrętki po napojach, kredki,sztućce) . Chętne dzieci mogą zapisywać działania.
- W pewnym domu do świątecznego śniadania zasiadły następujące osoby: mama, tata, ciocia Basia z wujkiem Piotrem i dwiema córeczkami, babcia Frania i mały Michaś. Ile osób siadło do świątecznego śniadania?
- Basia ozdabiała świąteczny mazurek. Przygotowała 8 migdałów. Po chwili przyszedł Maciek i zjadł 2 migdały. Ile migdałów zostało Basi do ozdobienia mazurka?
- Na stole leżało siedem jajek. Mama zjadła jedno, a tata dwa. Ile jajek zostało na stole?
- Zosia robiła wielkanocną palmę. Przyczepiła na niej 3 czerwone kwiaty, 2 żółte kwiaty i 4 fioletowe. Niestety, klej był zbyt słaby i 2 kwiaty się odczepiły. Ile kwiatów zostało na palmie?
Dodatkowo dla chętnych „Koszyczek wielkanocny” – wzór do druku pod linkiem: koszyczek wielkanocny