Materiały na 8.06.20r.
Materiały do wykorzystania
KIM BĘDĘ, GDY DOROSNĘ - LEKARZ
Poćwiczmy razem – poranna rozgrzewka. (muzyka)
„U pana doktora” – słuchanie wiersza M. Terlikowskiej. (ilustracja [.pdf, 240.45 kB])
Przed drzwiami pana doktora, czeka kolejka dość spora.
Pawełka boli brzuszek, Marek skaleczył paluszek.
Dorotka także jest chora, bo bardzo kaszle od wczoraj.
Małgosię wciąż boli głowa. Lalka także nie jest zdrowa.
Wchodzi Pawełek. No śmiało! Badanie nie będzie bolało.
Trzeba otworzyć buzię raz – dwa, Pokazać język, powiedzieć a – a – a.
Oddychać, stanąć na wadze, potrzymać termometr – i już.
Więc płakać nikomu nie radzę – Chyba, że jesteś tchórz.
Pan doktor zna różne sposoby, żeby przepędzić choroby,
– przepiszę ci proszki, Pawełku, różowe w niebieskim pudełku.
Pan doktor smaruje palec, śmiesznym lekarstwem fioletowym.
– Bolało Marku? – Prawie wcale. I palec Marka będzie zdrowy.
A co dla kaszlącej Dorotki? Syrop. Naprawdę słodki.
Małgosia pójdzie na naświetlanie. A lalka? Czy nic nie dostanie?
Prawda lalka jest trochę blada... Ale Małgosia sama ją zbada.
Przecież Małgosia pamięta. Jak doktor bada pacjenta.
Po wysłuchaniu utworu R. zadaje pytania dotyczące treści: Na co chorowały dzieci w wierszu?; Kogo dzieci poprosiły o pomoc?; Jak nazywa się lekarz, który bada dzieci?; Czy dzieci samo mogą iść do lekarz?; Dlaczego?; Kto to jest pacjent?; Jak nazywa się osoba, która pomaga lekarzowi?; Czy dzieci same mogą zażywać lekarstwa?
„Jedzie karetka” – zabawa ruchowa. Przed rozpoczęciem zabawy dziecko słucha zagadki dźwiękowej – sygnału karetki pogotowia [.mp3, 76.12 kB]. Następnie R. wyjaśnia, kiedy karetka pogotowia włącza sygnał (kiedy jedzie do chorego lub nagłego wypadku), co powinni zrobić kierowcy, gdy usłyszą ten sygnał (kierowcy powinni zjechać z drogi, zatrzymać się i ułatwić przejazd karetce). Następnie R. daje dziecku krążek – to kierownica i wyjaśnia przebieg zabawy. Dziecko swobodnie porusza się po pokoju i naśladuje jazdę samochodem. Na dźwięk sygnału karetki pogotowia samochód zjeżdża na bok i zatrzymuje się, aby karetka mogła swobodnie przejechać.
„Czego potrzebuje lekarz?” zabawa dydaktyczna – porządkowanie przedmiotów i wybieranie tych, które kojarzą się z chorobą i lekarzem R. przygotowuje :bandaż, termometr, plaster opatrunkowy oraz inne które mamy pod ręką, oraz rzeczy nie związane z lekarzem. Dziecko segreguje rzeczy wkładając je do dwóch koszyków – lekarskiego i nielekarskiego.
„Karetka pogotowia” – piosenka do wysłuchania.
„Z wizytą u lekarza” – zabawa tematyczna z dzieckiem w domu.
„U lekarza” – bajka.