Materiały na 8.04.2020r.
Propozycje do wykorzystania
CO SIĘ KRYJE W ŚWIĘCONCE
„Co włożysz do koszyczka?”
Omówienie tradycji obchodzenia Wielkiej Soboty, R. pyta dziecko, jak obchodzi się Wielką Sobotę i co zabiera się do kościoła. Można rozłożyć na dywanie koszyk wielkanocny i różne pokarmy, więcej niż wkładamy do koszyka. Wśród nich powinno znaleźć się siedem pokarmów, które powinny znaleźć się w koszyczku (chleb, jajko, ser, wędlina, chrzan, ciasto, sól). Dziecko ma wybrać produkty i włożyć do koszyczka tylko te, które powinny znaleźć się w święconce.
Można wyjaśnia znaczenie poszczególnych potraw w koszyczku:
– chleb – symbolizuje ciało Pana Jezusa, a także dobrobyt
– jajko – to symbol życia i zwycięstwa nad śmiercią, podzielenie się jajkiem miało umacniać więzi
rodzinne
– wędlina – miała zapewnić płodność i zdrowie
– sól – to symbol oczyszczenia, miała chronić przed złem
– ser – ma zapewnić rozwój stada zwierząt domowych
– chrzan – miał zapewniać siłę fizyczną
– ciasto (babka) – symbolizuje umiejętności i doskonałość
„Nasze koszyczki” – zabawa ruchowa.
Dziecko trzyma kolorowe jajka plastikowe lub symbole jajek wycięte z kolorowego papieru. Porusza się z pisankami w ręce po dywanie przy muzyce. Na pauzę w muzyce tworzy koszyczki składające się z pisanek (każdy koszyk musi zawierać wszystkie pisanki, każdą w innym kolorze). Koszykami mogą być pudełka (liczba koszyków dowolna).
„Koszyczek wielkanocny z pasków” – strony do druku 1 [.pdf, 216.33 kB], 2 [.pdf, 138.62 kB], praca plastyczna
„Zbieramy pisanki” – zabawa matematyczno-ruchowa.
R. rozrzuca po podłodze kolorowe pisanki wycięte z kartonu. Na jego hasło: Zbieraj jajka! dziecko w określonym czasie zbiera jajka. Po zebraniu przelicza. Czas należy zmieniać i zwrócić uwagę dziecka na to, że w krótszym czasie zbiera mniej, w dłuższym więcej.
Dla dzieci, które posiadają książki z przedszkola
Praca z książką, karta pracy:
Str.35, cz.3 – doskonalenie sprawności manualnej, ćwiczenie logicznego myślenia, cechy wielkościowe.