Materiały na 7 maja 2020r.
Temat na dzień 07.05.2020r. – „To, co hasa po łące”
„Bocian i żaba” Agnieszka Frączek
Pewien bociek przed wieczorem
spotkał żabę nad jeziorem.
Żabim wdziękiem urzeczony
zaklekotał: – Szukam żony.
Może nawet być szalona,
byle skoczna i zielona!
Z taką pragnę niańczyć młode,
zatem proszę – wyraź zgodę!
Świerszcz urządzi nam przyjęcie,
czapla zrobi ślubne zdjęcie,
zaprosimy mnóstwo gości,
wszyscy będą nam zazdrościć.
Panna żabio się uśmiecha,
ale marna to pociecha,
skoro wciąż się nie chce zgodzić
i bociana za dziób wodzi!
– Ja za męża nie chcę draba –
odkumkuje, jak to żaba…
– Bowiem mąż pańskiego wzrostu
to jest dla mnie wstyd. Po prostu!
Bociek, chociaż ze zdziwienia
nagle zmalał i zzieleniał,
mimo wszystko trwa w zalotach:
– Ależ moja żabko złota,
ja ci będę znosić muszki
i klekotać do poduszki.
Z meszku utkam ci kalosze,
tylko zgódź się, bardzo proszę!
Żaba jednak jest uparta:
– Nie znam się na takich żartach.
Proszę skończyć już tę gadkę!
Nie chcę pańskim być obiadkiem.
Rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące tekstu:O co prosił bocian żabkę?; Co odpowiedziała żaba?; Co jedzą bociany?; Gdzie szukają jedzenia?.
„Bocian i żabki” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa. Rodzic rozkłada na dywanie małą obręcz lub kółko. Dziecko jest żabką. Przy skocznej melodii dziecko skacze „żabim skokiem” po dywanie. Na hasło: Bocian! dziecko szybko wskakuje do obręczy.
„Na łące” – zabawa plastyczna. Rodzic przygotowuje rozwodnione mocno farby plakatowe (kilka odcieni zieleni, żółty, czerwony, niebieski, fioletowy itp.), słomki do napojów, kredki pastelowe, kartki białe – najlepiej karton (taki, który nie chłonie szybko wody; może być szary papier). Dziecko na dole kartki rozlewa plamy z kolorów zielonych i rozdmuchuje słomką w górę – robi trawę. Następnie z innych kolorów robi małe plamki – kwiaty. Na koniec kredkami dorysowuje na górze kartki wymyślone przez siebie elementy, np. słońce, motyle, bociana.
„Zwierzęta na łące” – zabawa dydaktyczna. Rodzic przygotowuje dla dziecka obrazek przedstawiający zwierzątko zamieszkujące łąkę. Obrazek dzieli liniami pionowymi i poziomymi na 6 części. Dziecko przygląda się obrazkowi, rozcina go wzdłuż linii, a następnie składa ponownie i nakleja na przygotowaną kartkę.
„Biedronka” – masażyk wg Beaty Gawrońskiej do wiersza Marii Kownackiej. Zabawa rodzica z dzieckiem.
Spotkała się Kasia z biedronką (Kroczenie palcami od brzegów pleców w kierunku kręgosłupa)
Obie wyszły do ogródka na słonko (Kroczenie palcami od brzegów pleców w kierunku kręgosłupa)
Patrzy Kasia kręci głową (Rysowanie ślimaczków po obu stronach kręgosłupa)
Ubrane są jednakowo (Rysowanie ślimaczków po obu stronach kręgosłupa)
Obie mają sukieneczki (Stukanie palcami obu rąk po całych plecach)
Czerwone w czarne kropeczki (Stukanie palcami obu rąk po całych plecach)
Dzieci rysują ślimaczki obiema rękami w tym samym kierunku (w lewo) po całych plecach.
Dla chętnych karty pracy do druku:
Propozycje piosenek do wysłuchania:
Majowa łąka, Biedronka i muchomor.
Praca z książką dla dzieci starszych część 4 str. 8 – układanie historyjki obrazkowej składającej się z trzech obrazków ilustrujących etapy rozwoju żaby. Omówienie etapów rozwoju żaby.