Materiały na 7.05.20r.
Propozycje do wykorzystania
KRAJOBRAZ POLSKI
Słuchanie piosenki Podróże po Polsce. sł. Agnieszka Filipkowska, muz. Jędrzej Rochecki
Na dole mapy góry wysokie!
Mrugają Tatry nam Morskim Okiem.
Kto chciałby w wodzie stopy zamoczyć?
Choć lodowata, widok uroczy!
Ref.: Och, jaka piękna ojczyzna nasza!
W podróż po Polsce wszystkich zaprasza!
Wędrujcie ze mną – mówi Gagatek.
Zwiedzimy kraj nasz, palcem po mapie.
Przecina mapę nitka błękitna.
Jak się nazywa ta rzeka? Wisła!
Z gór nas zabierze ta rzek królowa
do Wawelskiego Smoka z Krakowa.
Ref.: Och, jaka piękna ojczyzna nasza!…
Na samej górze Bałtyckie Morze.
Roi się w morzu od dziwnych stworzeń.
Chodźmy na spacer piaszczystą plażą,
może się jakieś ryby pokażą?
Ref.: Och, jaka piękna ojczyzna nasza!…
„Mapa Polski” – przypomnienie wiadomości o mapie. Dziecko opowiada, jakie informacje o Polsce można odczytać z mapy. W razie potrzeby R. wyjaśnia, że Polska to kraj, który z jednej strony ma morze, a z drugiej góry.
„Pejzaże” – praca z książką cz.4, str.13b, doskonalenie percepcji wzrokowej, budowanie wypowiedzi.
„Polskie zwierzęta” – zabawa ruchowa utrwalająca przyporządkowywanie zwierząt danym krajobrazom. R. układa w czterech rogach pokoju zdjęcia krajobrazów (góry, morze, łąka, las), wypowiada kolejno nazwy zwierząt (niedźwiedź, kozica, orzeł, mewa, meduza, ryba, biedronka, motyl, konik polny, dzięcioł, lis, sarna), dziecko biegnie w kierunku jednego z pejzaży.
Wprowadzenie litery J, j:
- zaaranżowanie sytuacji, w której pojawi się wyraz podstawowy, np. zadanie pytania: Jakie owoce,można spotkać w polskim lesie? (jagody)
- wydzielenie pierwszej głoski, by utożsamić ją później z wprowadzaną literą w wyrazie „jagody”
- wypowiadanie całego wyrazu, wybrzmiewanie sylab, głosek
- wypowiadanie kolejnych sylab połączone z klaskaniem – liczenie sylab
- wypowiadanie kolejnych głosek (spółgłoska – klaśnięcie, samogłoska – rozłożenie rąk)
- liczenie głosek w wyrazie podstawowym
- określenie położenia głoski odpowiadającej wprowadzanej literze
- podawanie przykładowych wyrazów z taką samą głoską w nagłosie – jak w wyrazie podstawowym
- określenie rodzaju głoski odpowiadającej wprowadzanej literze (samogłoska, spółgłoska), (samogłoski wypowiadamy i wyśpiewujemy długo, spółgłoski zaś krótko).
- budowanie struktury dźwiękowej wyrazu z wykorzystaniem kartoników (czerwonych i niebieskich). Głoska J- kartonik niebieski, A- kartonik czerwony, G- niebieski, O- czerwony, D- niebieski, Y- czerwony
- liczenie samogłosek i spółgłosek.
- zastępowanie kartoników znanymi, wcześniej wprowadzonymi literami.
- wskazanie miejsca nowej litery w wyrazie i określenie rodzaju określanej przez nią głoski (samogłoska, spółgłoska)
- pokaz nowej litery drukowanej wielkiej i małej J,j, wodzenie palcem po małej i wielkiej literze drukowanej
Praca z Kartą Pracy cz.4, str.12 – ćwiczenie doskonalące zdolności grafomotoryczne, percepcję wzrokową i słuchową.
Ozdobienie szablonu litery J dowolnym materiałem plastycznym (kredki, farby, wycinanka, plastelina)
„Łamańce” – ćwiczenie sprawności językowej. Dziecko powtarza znane rymowanki, np.
- Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.
- Szedł Sasza suchą szosą.
- Chrząszcz brzmi w trzcinie w Szczebrzeszynie.
- Jola lojalna, nielojalna Jola.
- Cóż, że ze Szwecji?
- Stół z powyłamywanymi nogami.
- Czarna krowa w kropki bordo gryzła trawę kręcąc mordą.
- Żyła sobie żyła, a w tej żyle żyła żyła. Jak tej żyle pękła żyła, to ta żyła już nie żyła.
- Ząb - zupa zębowa, dąb - zupa dębowa.