Materiały na 7.05.20r.
Propozycje do wykorzystania
KRAJOBRAZ POLSKI
Słuchanie piosenki Podróże po Polsce [.mp3, 2.90 MB]. sł. Agnieszka Filipkowska, muz. Jędrzej Rochecki
Na dole mapy góry wysokie!
Mrugają Tatry nam Morskim Okiem.
Kto chciałby w wodzie stopy zamoczyć?
Choć lodowata, widok uroczy!
Ref.: Och, jaka piękna ojczyzna nasza!
W podróż po Polsce wszystkich zaprasza!
Wędrujcie ze mną – mówi Gagatek.
Zwiedzimy kraj nasz, palcem po mapie.
Przecina mapę nitka błękitna.
Jak się nazywa ta rzeka? Wisła!
Z gór nas zabierze ta rzek królowa
do Wawelskiego Smoka z Krakowa.
Ref.: Och, jaka piękna ojczyzna nasza!…
Na samej górze Bałtyckie Morze.
Roi się w morzu od dziwnych stworzeń.
Chodźmy na spacer piaszczystą plażą,
może się jakieś ryby pokażą?
Ref.: Och, jaka piękna ojczyzna nasza!…
„Mapa Polski” – przypomnienie wiadomości o mapie. Dziecko opowiada, jakie informacje o Polsce można odczytać z mapy. W razie potrzeby R. wyjaśnia, że Polska to kraj, który z jednej strony ma morze, a z drugiej góry.
„Pejzaże” – praca z książką cz.4, str.13b, doskonalenie percepcji wzrokowej, budowanie wypowiedzi.
„Polskie zwierzęta” – zabawa ruchowa utrwalająca przyporządkowywanie zwierząt danym krajobrazom. R. układa w czterech rogach pokoju zdjęcia krajobrazów (góry, morze, łąka, las), wypowiada kolejno nazwy zwierząt (niedźwiedź, kozica, orzeł, mewa, meduza, ryba, biedronka, motyl, konik polny, dzięcioł, lis, sarna), dziecko biegnie w kierunku jednego z pejzaży.
Wprowadzenie litery J, j:
- zaaranżowanie sytuacji, w której pojawi się wyraz podstawowy, np. zadanie pytania: Jakie owoce,można spotkać w polskim lesie? (jagody)
- wydzielenie pierwszej głoski, by utożsamić ją później z wprowadzaną literą w wyrazie „jagody”
- wypowiadanie całego wyrazu, wybrzmiewanie sylab, głosek
- wypowiadanie kolejnych sylab połączone z klaskaniem – liczenie sylab
- wypowiadanie kolejnych głosek (spółgłoska – klaśnięcie, samogłoska – rozłożenie rąk)
- liczenie głosek w wyrazie podstawowym
- określenie położenia głoski odpowiadającej wprowadzanej literze
- podawanie przykładowych wyrazów z taką samą głoską w nagłosie – jak w wyrazie podstawowym
- określenie rodzaju głoski odpowiadającej wprowadzanej literze (samogłoska, spółgłoska), (samogłoski wypowiadamy i wyśpiewujemy długo, spółgłoski zaś krótko).
- budowanie struktury dźwiękowej wyrazu z wykorzystaniem kartoników (czerwonych i niebieskich). Głoska J- kartonik niebieski, A- kartonik czerwony, G- niebieski, O- czerwony, D- niebieski, Y- czerwony
- liczenie samogłosek i spółgłosek.
- zastępowanie kartoników znanymi, wcześniej wprowadzonymi literami.
- wskazanie miejsca nowej litery w wyrazie i określenie rodzaju określanej przez nią głoski (samogłoska, spółgłoska)
- pokaz nowej litery [.png, 379.93 kB] drukowanej wielkiej i małej J,j, wodzenie palcem po małej i wielkiej literze drukowanej
Praca z Kartą Pracy cz.4, str.12 – ćwiczenie doskonalące zdolności grafomotoryczne, percepcję wzrokową i słuchową.
Ozdobienie szablonu litery [.doc, 23.50 kB]J [.doc, 23.50 kB] dowolnym materiałem plastycznym (kredki, farby, wycinanka, plastelina)
„Łamańce” – ćwiczenie sprawności językowej. Dziecko powtarza znane rymowanki, np.
- Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.
- Szedł Sasza suchą szosą.
- Chrząszcz brzmi w trzcinie w Szczebrzeszynie.
- Jola lojalna, nielojalna Jola.
- Cóż, że ze Szwecji?
- Stół z powyłamywanymi nogami.
- Czarna krowa w kropki bordo gryzła trawę kręcąc mordą.
- Żyła sobie żyła, a w tej żyle żyła żyła. Jak tej żyle pękła żyła, to ta żyła już nie żyła.
- Ząb - zupa zębowa, dąb - zupa dębowa.