Materiały na 7.04.2020r.
Propozycje do wykorzystania
ALE JAJA
„Wielkanocne jajka” – porównywanie różnego rodzaju jajek dekoracyjnych: kraszanek, pisanek, wydmuszek, zapoznanie z symboliką jaja. R. pyta dziecko, z jakim produktem spożywczym najsilniej kojarzy im się Wielkanoc, przypomina, czego symbolem jest jajko. Pokazuje dziecku różnego rodzaju jajka: kraszanki (w całości zabarwione na jeden kolor), pisanki, wydmuszki itp.(mogą być zdjęcia). Dziecko porównuje jajka, wskazuje podobieństwa i różnice między nimi.
„Jak barwimy jajka?” – dobieranie koloru kraszanki do zdjęcia produktu, za pomocą którego
można zabarwić jajko na dany kolor. R. pyta dziecko, czy zna sposoby barwienia jajek. Na ziemi rozkłada papierowe sylwety jajek w kolorach oraz pokazuje zdjęcia roślin. Dziecko ma dobrać zdjęcia do jaj w taki sposób, aby pokazać, jak uzyskać dany kolor kraszanki.
– żółty – suche łupinki cebuli
– czerwony – kora dębu, owoce czarnego bzu, suszone jagody, suche łupiny cebuli
– różowy – sok z buraka
– pomarańczowy – marchew, dynia
– brązowy – łupiny orzecha
– niebieski – owoce tarniny
– fioletowy – płatki ciemnej malwy
– zielony – trawa, pokrzywa
– czarny – wygotowane olchowe szyszki
Można ugotować jajka w skórkach buraków lub łupinkach cebuli i pokazać efekt dziecku.
„Pisanka z układanki” – praca plastyczna
R. rysuje na dużym brystolu pisankę. Dzieli ją na drobne fragmenty – puzzle, które rozcina dziecko i dowolnie ozdabia każdy element. Po ozdobieniu dopasowuje do siebie fragmenty układanki,
tworząc puzzle, które przykleja na duży brystol.
„Przysłowia i powiedzenia”
R. wyjaśnienia dziecku powiedzenia i przysłowia związane z jajkami:
– Jajko mądrzejsze od kury.
– Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci.
– Od jajka do jabłka.
– Jajko Kolumba.
– Kura znosząca złote jajka.
Wysłuchanie piosenki „Pisanki, jajka malowane” [.mp3, 1.33 MB]
„Jajka z pianki do golenia” – praca plastyczna.
Dziecko wykonuje jajka z pianki do golenia wyciśniętej na karton i zabarwionej barwnikiem. Macza w niej sylwety jaj i tworzy na nich wzorki wykałaczką lub patyczkiem do uszu. Na koniec pozostawia pracę do wyschnięcia.
Zabawy ruchowe
– „Skaczące pisanki” – dziecko stoi na wyznaczonej linii i skacze do końca pokoju, naśladując skaczącą pisankę. Po drodze wykonuje obrót dookoła siebie.
– „Zające na łące” – dziecko wykonuje zajęcze skoki (w przysiadzie – pierwsze ręce, później nogi) do wyznaczonego miejsca. Po drodze wykonuje obrót dookoła siebie.
– „Jajko na łyżce” – trzymając w ustach łyżkę, a na niej plastikowe jajko, pokonuje wyznaczoną drogę.
„Dywanowe pisanki” – zabawa manualna.
Dziecko dostaje tasiemkę i różne dostępne rzeczy, układa na dywanie tasiemkę w kształt pisanki i ozdabia ją otrzymanymi materiałami.
Dla dzieci, które posiadają książki z przedszkola
Praca z książką, karta pracy:
Str.34b, cz.3 – ćwiczenie percepcji wzrokowej i słuchowej, doskonalenie zdolności grafomotorycznych.