Materiały na 5.05.2020r.
Propozycje do wykorzystania
MIASTA POLSKI
„Polskie miasta” – zabawa dydaktyczna z pocztówkami, kończenie nazw miast. R. pokazuje pocztówki z różnych miast Polski, mówi początek nazwy miasta (np. POZ [.doc, 117.00 kB], GDA [.doc, 166.00 kB], ZAKO [.doc, 229.50 kB], KRA [.doc, 96.50 kB], TOR [.doc, 287.00 kB], WAR) [.doc, 3.31 MB]. Dziecko odgaduje o jakie miasta chodzi. R. wyjaśnia, do czego służą pocztówki.
„Gdzie?” – odszukiwanie miast na mapie Polski, analiza wzrokowa wyrazów. R. mówi nazwę miasta, dziecko szuka ich na mapie.
„Palcem po mapie” – zabawy z mapą, rozmowa przy wykorzystaniu mapy. R. pyta dziecko: Jak na mapie zaznacza się miasta? Jakie inne polskie miasta zna? (dziecko szuka na mapie miast, które podało) Jakie duże miasto znajduje się w naszej okolicy?
„Stacyjkowo” – zadania na temat znajomości legend o największych polskich miastach. R. wyjaśnia, że będzie to podróż po różnych polskich miastach jak bohaterowie piosenki Podróżepo Polsce. Podróż zaczyna się w górach, a kończy nad morzem. W każdej miejscowości dziecko będzie miało do wykonania zadanie.
- Zakopane
„Wspinaczka górska” – zabawa ruchowa. Inscenizowanie ruchem wspinania się na wysoką górę – ruchy naprzemienne rąk i nóg. Unoszenie wysoko kolan. Po dotarciu na szczyt budowanie szczytu z drewnianych klocków.
- Kraków
„Smok” – Dziecko rysuje smoka wg własnego pomysłu.
- Warszawa
„Puzzle” – układanie obrazka. Dziecko składa obrazek z części. R. tnie na puzzle wcześniej wydrukowaną pocztówkę z Warszawy.
- Poznań
„Koziołki” – wysłuchanie i obejrzenie legendy o koziołkach i zabawa ruchowa – przepychanie się w parach (wspólnie z rodzeństwem bądź rodzicem)
- Toruń
„Pierniki” – zabawa plastyczna. Dzieci rysują i wycinają pierniki katarzynki. Ozdabiają je według własnego pomysłu.
- Gdańsk
„Wpływanie do portu” – zabawa manipulacyjna. R. umieszcza w przezroczystej butelce kawałek styropianu / kory / korka i nalewa wodę. Dziecko ma tak manipulować butelką, by okręt wpłynął do portu (szyjki butelki).
„Polskie miasta” – praca z książką cz.4, str. 11a, dopasowywanie symboli do miast, doskonalenie zdolności grafomotorycznych, poszerzanie wiedzy ogólnej, czytanie globalne.
„Stolica Polski” – wysłuchanie wiersza Juliana Tuwima Warszawa.
Jaka wielka jest Warszawa!
Ile domów, ile ludzi!
Ile dumy i radości
W sercach nam stolica budzi!
Ile ulic, szkół, ogrodów,
Placów, sklepów, ruchu, gwaru,
Kin, teatrów, samochodów
I spacerów i obszaru!
Aż się stara Wisła cieszy,
Że stolica tak urosła,
Bo pamięta ją maleńką,
A dziś taka jest dorosła.
Po przeczytaniu wiersza R. zadaje dziecku pytania: Jakie miasto jest stolicą Polski? Jak wygląda stolica przedstawiona w wierszu? Czy zna jakąś legendę dotyczącą Warszawy?
„Legenda o Syrence” – wysłuchanie legendy. Dziecko opowiada treść legendy własnymi słowami.
„Wycieczka po Warszawie” – R. mówi: Wsiadamy do tramwaju, którym przejedziemy się po
Warszawie. Na dźwięk muzyki dziecko porusza się po pokoju, na przerwę R. pokazuje ważne miejsca stolicy (zdjęcia tych miejsc), takie jak Kolumna Zygmunta, zamek królewski, Stare Miasto, pomnik Syrenki, Wisła, Łazienki Królewskie, PKiN, Centrum Nauki Kopernik,Pałac w Wilanowie. R. odgrywa rolę przewodnika, opowiada o atrakcjach.
„Syrenka” – praca plastyczna techniką płaskiego origami. Dziecko układa syrenkę z połówek kół w różnych kolorach.
„Orły” – zabawa ruchowa ćwicząca reagowanie na sygnał. Dziecko porusza się po pokoju przy dowolnej muzyce, naśladując lecące ptaki. Gdy R. wyłącza muzykę, orzeł ląduje, czyli kuca na podłodze i opuszczają ręce.
Polska - kodowanie [.pdf, 149.81 kB]