Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Materiały na 4.05.2020r.

Propozycje do wykorzystania

 

POLSKA TO MÓJ DOM

 

„Nasz kraj” – zabawa matematyczna, szeregowanie liczb od najmniejszej do największej.

R. rozkłada na podłodze kartki z liczbami od 1 do 6. Dziecko układa liczby w szeregu od najmniejszej do największej. Następnie odwraca kartki. Na drugiej stronie jest napis – POLSKA. Dziecko dzieli wyraz na sylaby, na głoski, przelicza litery i głoski. Próbuje podać inne wyrazy – kojarzące mu się z Polską – które zaczynają się na poszczególne litery wyrazu POLSKA.

 

„Ukryty wyraz” – doskonalenie spostrzegawczości. R. rozkłada wyrazy POLSKA, zapisane różnymi krojami pisma i wielkością, ale również podobne, np. ROLSKA, POŁSKA, POLZKA, POLSZKA, BOLSKA. Dziecko ma za zadanie odszukać wszystkie poprawnie napisane wyrazy. (WYRAZY)

 

„Rozsypanka” – składanie rozsypanki literowej. Dziecko otrzymuje koperty z rozsypankami literowymi wyrazów: GODŁO, FLAGA (mogą być wydrukowane na kartkach innego koloru, by się nie pomieszały). Układa wyrazy, a następnie próbuje odczytać.

R. pyta: Co oznaczają te wyrazy? Dlaczego mówimy o nich jednocześnie? Jakiego jeszcze symbolu

brakuje?

 

„Symbole narodowe” – wyjaśnienie dziecku pojęć: symbole narodowe, godło, flaga, hymn.

Rozmowa na temat tych symboli.

Wiersz Katechizm polskiego dziecka Władysława Bełzy – rozmowa na temat wiersza i pamięciowe

opanowanie tekstu.

 

Katechizm polskiego dziecka

Władysław Bełza

– Kto ty jesteś?

– Polak mały.

– Jaki znak twój?

– Orzeł biały.

– Gdzie ty mieszkasz?

– Między swemi.

– W jakim kraju?

– W polskiej ziemi.

– Czym ta ziemia?

– Mą ojczyzną.

– Czym zdobyta?

– Krwią i blizną.

– Czy ją kochasz?

– Kocham szczerze.

– A w co wierzysz?

– W Polskę wierzę.

– Czym ty dla niej?

– Wdzięczne dziecię.

– Coś jej winien?

– Oddać życie.

 

Po przeczytaniu tekstu R. zadaje dziecku pytania na temat wiersza: O czym jest wiersz? O jakich

symbolach była mowa w wierszu? Kto to jest Polak? Kim jest patriota?

 

„Godło Polski” – praca z książką, cz4, str.10a, doskonalenie zdolności grafomotorycznych

„Biel i czerwień” – praca z książką, cz.4, str.10b, szukanie podobieństw na flagach państw sąsiadujących z Polską, doskonalenie percepcji wzrokowej, logicznego myślenia i zdolności grafomotorycznych, rytmy.

 

„Narodowy quiz”– zabawa dydaktyczna sprawdzająca wiedzę na temat symboli narodowych.

Dziecko odpowiada na zdania czytane przez R. jest prawdziwe, czy fałszywe.

 

Zdania:

– Moją ojczyzną jest Polska.

– Godłem Polski jest orzeł w koronie.

– Ojczyzna to miasto.

– Godło to biało–czerwony materiał.

– Flaga Polski składa się z dwóch kolorów: czerwonego u góry, białego na dole.

– Polska to nasza stolica.

 

Polska - zagadki tematyczne, utrwalenie wiadomości.

 

„Pieniądze” – giełda pomysłów.

R. zadaje dziecku pytania: Gdzie jeszcze – poza godłem –znajduje się wizerunek orła? Na czym jest?

Można do worka / pudełka włożyć  monety. Dziecko próbuje odgadnąć, co jest w środku po dźwięku, a następnie po dotyku.

 

„Orzeł i reszka” – oglądanie monet przez lupę, omówienie ich wyglądu.

 

„Monety i banknoty” – zabawa, porównywanie zbiorów, zabawy matematyczne z monetami.

Dziecko układa przed sobą monety i banknoty. Dzieli swój zbiór na podzbiory: monet 1 zł, 2 zł, 5 zł oraz banknotów. Porównuje swoje zbiory. R. zadaje dziecku pytania: Ile masz monet: jedno–, dwu–, pięciozłotowych? Jak wygląda moneta 1 zł, czym się różnie od 2 zł i 5 zł? Dziecko układa przed sobą pięć monet o nominale 1 zł, R. prosi, by dołożyło jeszcze 2. Pyta, ile zł ma razem.

 

„Sklep” – zapoznanie z aspektem monetarnym. R. pokazuje dziecku zabawkę i mówi, że kosztuje

ona 2 zł. Prosi, by dziecko wyłożyło tyle pieniędzy, ile potrzeba, by ją kupić. Następnie pokazuje

zabawki: za 5 zł, za 4 zł itd. R. pyta dziecko: Czy zna jeszcze inne banknoty? Jakiemają nominały? Jak wyglądają?

 

„Legenda o Lechu, Czechu i Rusie” – wysłuchanie legendy

 

Polska - sudoku