Materiały na 4.05.2020r.
Propozycje do wykorzystania
POLSKA TO MÓJ DOM
„Nasz kraj” – zabawa matematyczna, szeregowanie liczb od najmniejszej do największej.
R. rozkłada na podłodze kartki z liczbami od 1 do 6. Dziecko układa liczby w szeregu od najmniejszej do największej. Następnie odwraca kartki. Na drugiej stronie jest napis – POLSKA. Dziecko dzieli wyraz na sylaby, na głoski, przelicza litery i głoski. Próbuje podać inne wyrazy – kojarzące mu się z Polską – które zaczynają się na poszczególne litery wyrazu POLSKA.
„Ukryty wyraz” – doskonalenie spostrzegawczości. R. rozkłada wyrazy POLSKA, zapisane różnymi krojami pisma i wielkością, ale również podobne, np. ROLSKA, POŁSKA, POLZKA, POLSZKA, BOLSKA. Dziecko ma za zadanie odszukać wszystkie poprawnie napisane wyrazy. (WYRAZY [.doc, 23.50 kB])
„Rozsypanka” – składanie rozsypanki literowej. Dziecko otrzymuje koperty z rozsypankami literowymi wyrazów: GODŁO, FLAGA (mogą być wydrukowane na kartkach innego koloru, by się nie pomieszały). Układa wyrazy, a następnie próbuje odczytać.
R. pyta: Co oznaczają te wyrazy? Dlaczego mówimy o nich jednocześnie? Jakiego jeszcze symbolu
brakuje?
„Symbole narodowe” – wyjaśnienie dziecku pojęć: symbole narodowe, godło, flaga, hymn.
Rozmowa na temat tych symboli.
Wiersz Katechizm polskiego dziecka Władysława Bełzy – rozmowa na temat wiersza i pamięciowe
opanowanie tekstu.
Katechizm polskiego dziecka
Władysław Bełza
– Kto ty jesteś?
– Polak mały.
– Jaki znak twój?
– Orzeł biały.
– Gdzie ty mieszkasz?
– Między swemi.
– W jakim kraju?
– W polskiej ziemi.
– Czym ta ziemia?
– Mą ojczyzną.
– Czym zdobyta?
– Krwią i blizną.
– Czy ją kochasz?
– Kocham szczerze.
– A w co wierzysz?
– W Polskę wierzę.
– Czym ty dla niej?
– Wdzięczne dziecię.
– Coś jej winien?
– Oddać życie.
Po przeczytaniu tekstu R. zadaje dziecku pytania na temat wiersza: O czym jest wiersz? O jakich
symbolach była mowa w wierszu? Kto to jest Polak? Kim jest patriota?
„Godło Polski” – praca z książką, cz4, str.10a, doskonalenie zdolności grafomotorycznych
„Biel i czerwień” – praca z książką, cz.4, str.10b, szukanie podobieństw na flagach państw sąsiadujących z Polską, doskonalenie percepcji wzrokowej, logicznego myślenia i zdolności grafomotorycznych, rytmy.
„Narodowy quiz”– zabawa dydaktyczna sprawdzająca wiedzę na temat symboli narodowych.
Dziecko odpowiada na zdania czytane przez R. jest prawdziwe, czy fałszywe.
Zdania:
– Moją ojczyzną jest Polska.
– Godłem Polski jest orzeł w koronie.
– Ojczyzna to miasto.
– Godło to biało–czerwony materiał.
– Flaga Polski składa się z dwóch kolorów: czerwonego u góry, białego na dole.
– Polska to nasza stolica.
Polska - zagadki tematyczne, utrwalenie wiadomości.
„Pieniądze” – giełda pomysłów.
R. zadaje dziecku pytania: Gdzie jeszcze – poza godłem –znajduje się wizerunek orła? Na czym jest?
Można do worka / pudełka włożyć monety. Dziecko próbuje odgadnąć, co jest w środku po dźwięku, a następnie po dotyku.
„Orzeł i reszka” – oglądanie monet przez lupę, omówienie ich wyglądu.
„Monety i banknoty” – zabawa, porównywanie zbiorów, zabawy matematyczne z monetami.
Dziecko układa przed sobą monety i banknoty. Dzieli swój zbiór na podzbiory: monet 1 zł, 2 zł, 5 zł oraz banknotów. Porównuje swoje zbiory. R. zadaje dziecku pytania: Ile masz monet: jedno–, dwu–, pięciozłotowych? Jak wygląda moneta 1 zł, czym się różnie od 2 zł i 5 zł? Dziecko układa przed sobą pięć monet o nominale 1 zł, R. prosi, by dołożyło jeszcze 2. Pyta, ile zł ma razem.
„Sklep” – zapoznanie z aspektem monetarnym. R. pokazuje dziecku zabawkę i mówi, że kosztuje
ona 2 zł. Prosi, by dziecko wyłożyło tyle pieniędzy, ile potrzeba, by ją kupić. Następnie pokazuje
zabawki: za 5 zł, za 4 zł itd. R. pyta dziecko: Czy zna jeszcze inne banknoty? Jakiemają nominały? Jak wyglądają?
„Legenda o Lechu, Czechu i Rusie” – wysłuchanie legendy
Polska - sudoku [.pdf, 724.45 kB]