Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Materiały na 31.03.2020r.

Propozycje do wykorzystania

 

SKĄD SIĘ BIORĄ JAJKA?

 

„Ptaki i ich jaja”

R. zadaje dziecku pytania: Jakie zwierzęta znoszą jajka? Czy są to tylko ptaki?

R. pokazuje dziecku zdjęcia jaj różnych ptaków (jajo kurze, przepiórcze, strusie) i zdjęcia przepiórki, strusia, kury. Dziecko dopasowuje zdjęcia jaj do ptaków. Na koniec porównuje wielkość i kolory jaj. R. pyta, czym różni się kura od koguta. Następnie pokazuje zdjęcia kury i koguta, dziecko szuka między nimi różnic i podobieństw.

Na koniec R. przekazuje kilka ciekawostek o kurze: jest ptakiem, który kiepsko lata, nie ma gruczołów potowych, zniesienie jajka zajmuje jej mniej więcej dobę.

 

Skąd się biorą jajka?” - cykl życia kury, 

 

 „Jak wygląda pisklę?” – zabawa plastyczna

Wykonanie kurczaczków techniką stemplowania. R. przygotowuje kontur kurczaka, stempel z korka,  dziecko macza korek w żółtej farbie i wypełnia kontur, dorysowuje nogi, dziób, oczy i skrzydełka – powstaje pisklę.

 

Kodowanie dla chętnych - pisklak mały, pisklak duży

 

"Żółty kurczaczek" - piosenka.

 

„Jaja” – poszerzanie wiedzy o jajkach. Dziecko przygląda się jajom lub pudełkom po jajkach, szuka na nich numerów. Zauważa, że numery na jajkach się powtarzają. R. wyjaśnia znaczenie tych liczb: 3 – chów klatkowy, 2 – chów ściółkowy, 1 – chów na wolnym wybiegu,  0 – chów ekologiczny.

 

 „Z czego składa się jajo?”

R. pyta dziecko, z czego składa się jajko. Dziecko może rozbić jajko i wyszczególnić białko i żółtko. Omawia wyniki eksperymentu z poprzedniego dnia.

R. pyta: Jak wygląda jajko po umieszczeniu w occie?

Dlaczego jajko zrobiło się gumowate? (ocet wchłonął cały wapń zawarty w skorupce).

R. podświetla jajko, dzieci mogą dostrzec białko i żółtko.

Na koniec (dla chętnych) R. zrzuca jajko z dużej wysokości.

 

„Jakie potrawy można zrobić z jajek?”

Dziecko tworzy książkę kucharską, zawierającą potrawy z jaj, rysuje swoje pomysły (jajecznica, jajko sadzone, jajko na twardo, jajka faszerowane, kogel-mogel itp.).

Pracę można omówić, uporządkować i połączyć za pomocą wstążki w książkę kucharską.

R. pyta dziecko, jak robi się jajko na miękko i na twardo, po czym może ugotować jajka na miękko i twardo. Dziecko obserwuje, co stało się z żółtkiem i białkiem. Na koniec próbuje jaj, a R. opowiada o ich wartościach odżywczych.

 

„W zagrodzie” – zabawa ruchowo - naśladowcza

Dziecko porusza się po pokoju (w miarę możliwości), a na polecenie R. naśladuje ruchy i głos danego zwierzęcia:

Piesek szczeka: Hau, hau, hau.

Kotek miauczy: Miau, miau, miau.

Kura gdacze: Ko, ko, ko.

Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.

Gąska gęga: Gę, gę, gę.

Owca beczy: Be, be, be.

Koza meczy: Me, me, me.

Indor gulgocze: Gul, gul, gul.

Krowa ryczy: Mu, mu, mu.

Konik parska: Prr, prr, prr.

A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.

 

„Pisklęta” – zabawa plastyczna

Dziecko moczy jedną dłoń w żółtej farbie, odciska ją na kartce i wycina. Na środku odcisku dłoni rysuje lub przykleja oczy i dziób. Przyklejaj wyciętą dłoń do żółtej słomki do napojów. Następnie składa w harmonijkę pomarańczowe paski papieru. Przykleja je do pracy tak, by imitowały nogi pisklęcia. Całość można dodatkowo ozdobić żółtymi piórkami.

 

Zabawa ruchowa - „Koci spacer”

Dziecko wykonuje ćwiczenie równoważne na tasiemce, stopa za stopą, ręce w bok. Następnie wykonuje to samo ćwiczenie: z akcentowaniem palcami po każdym kroku, z uginaniem nogi w przód.

 

Dla dzieci, które posiadają książki z przedszkola

Praca z książką, karta pracy:

Str.31, cz.3 – doskonalenie sprawności grafomotorycznej, percepcji wzrokowej, dekodowanie.

Str.32a, cz.3 -  zapoznanie z cyklem życia kury, ćwiczenie logicznego myślenia, poszerzanie wiedzy przyrodniczej, rytmy.

Str.32b, cz.3 – utrwalenie stosunków przestrzennych, doskonalenie percepcji wzrokowej i słuchowej.