Materiały na 31.03.2020r.
Propozycje do wykorzystania
SKĄD SIĘ BIORĄ JAJKA?
„Ptaki i ich jaja”
R. zadaje dziecku pytania: Jakie zwierzęta znoszą jajka? Czy są to tylko ptaki?
R. pokazuje dziecku zdjęcia jaj różnych ptaków (jajo kurze, przepiórcze, strusie) i zdjęcia przepiórki, strusia, kury. Dziecko dopasowuje zdjęcia jaj do ptaków. Na koniec porównuje wielkość i kolory jaj. R. pyta, czym różni się kura od koguta. Następnie pokazuje zdjęcia kury i koguta, dziecko szuka między nimi różnic i podobieństw.
Na koniec R. przekazuje kilka ciekawostek o kurze: jest ptakiem, który kiepsko lata, nie ma gruczołów potowych, zniesienie jajka zajmuje jej mniej więcej dobę.
„Skąd się biorą jajka?” - cykl życia kury,
„Jak wygląda pisklę?” – zabawa plastyczna
Wykonanie kurczaczków techniką stemplowania. R. przygotowuje kontur kurczaka, stempel z korka, dziecko macza korek w żółtej farbie i wypełnia kontur, dorysowuje nogi, dziób, oczy i skrzydełka – powstaje pisklę.
Kodowanie dla chętnych - pisklak mały, pisklak duży
"Żółty kurczaczek" - piosenka.
„Jaja” – poszerzanie wiedzy o jajkach. Dziecko przygląda się jajom lub pudełkom po jajkach, szuka na nich numerów. Zauważa, że numery na jajkach się powtarzają. R. wyjaśnia znaczenie tych liczb: 3 – chów klatkowy, 2 – chów ściółkowy, 1 – chów na wolnym wybiegu, 0 – chów ekologiczny.
„Z czego składa się jajo?”
R. pyta dziecko, z czego składa się jajko. Dziecko może rozbić jajko i wyszczególnić białko i żółtko. Omawia wyniki eksperymentu z poprzedniego dnia.
R. pyta: Jak wygląda jajko po umieszczeniu w occie?
Dlaczego jajko zrobiło się gumowate? (ocet wchłonął cały wapń zawarty w skorupce).
R. podświetla jajko, dzieci mogą dostrzec białko i żółtko.
Na koniec (dla chętnych) R. zrzuca jajko z dużej wysokości.
„Jakie potrawy można zrobić z jajek?”
Dziecko tworzy książkę kucharską, zawierającą potrawy z jaj, rysuje swoje pomysły (jajecznica, jajko sadzone, jajko na twardo, jajka faszerowane, kogel-mogel itp.).
Pracę można omówić, uporządkować i połączyć za pomocą wstążki w książkę kucharską.
R. pyta dziecko, jak robi się jajko na miękko i na twardo, po czym może ugotować jajka na miękko i twardo. Dziecko obserwuje, co stało się z żółtkiem i białkiem. Na koniec próbuje jaj, a R. opowiada o ich wartościach odżywczych.
„W zagrodzie” – zabawa ruchowo - naśladowcza
Dziecko porusza się po pokoju (w miarę możliwości), a na polecenie R. naśladuje ruchy i głos danego zwierzęcia:
Piesek szczeka: Hau, hau, hau.
Kotek miauczy: Miau, miau, miau.
Kura gdacze: Ko, ko, ko.
Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: Gę, gę, gę.
Owca beczy: Be, be, be.
Koza meczy: Me, me, me.
Indor gulgocze: Gul, gul, gul.
Krowa ryczy: Mu, mu, mu.
Konik parska: Prr, prr, prr.
A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.
„Pisklęta” – zabawa plastyczna
Dziecko moczy jedną dłoń w żółtej farbie, odciska ją na kartce i wycina. Na środku odcisku dłoni rysuje lub przykleja oczy i dziób. Przyklejaj wyciętą dłoń do żółtej słomki do napojów. Następnie składa w harmonijkę pomarańczowe paski papieru. Przykleja je do pracy tak, by imitowały nogi pisklęcia. Całość można dodatkowo ozdobić żółtymi piórkami.
Zabawa ruchowa - „Koci spacer”
Dziecko wykonuje ćwiczenie równoważne na tasiemce, stopa za stopą, ręce w bok. Następnie wykonuje to samo ćwiczenie: z akcentowaniem palcami po każdym kroku, z uginaniem nogi w przód.
Dla dzieci, które posiadają książki z przedszkola
Praca z książką, karta pracy:
Str.31, cz.3 – doskonalenie sprawności grafomotorycznej, percepcji wzrokowej, dekodowanie.
Str.32a, cz.3 - zapoznanie z cyklem życia kury, ćwiczenie logicznego myślenia, poszerzanie wiedzy przyrodniczej, rytmy.
Str.32b, cz.3 – utrwalenie stosunków przestrzennych, doskonalenie percepcji wzrokowej i słuchowej.