Materiały na 30 marca 2020r.
Proponowana tematyka na ten tydzień „U rolnika na wsi”
Temat na dzień 30.03. 2020r.: „W gospodarstwie”
„Patrz uważnie”- zabawa dydaktyczna rozwijająca pamięć wzrokową. Należy przygotować 5 par takich samych obrazków przedstawiających dowolne pojedyncze przedmioty. Najpierw wspólnie z dzieckiem nazwać je, opowiedzieć, co przedstawiają. Następnie pokazywać pojedynczo obrazek przez 2, 3 sekundy i schować. Dziecko ma za zadanie podać nazwę tego, co przedstawia obrazek. Na koniec ułożyć szereg z 5 obrazków którym przygląda się dziecko następnie zasłonić je, a dziecko ma za zadanie dokładnie ułożyć w takiej samej kolejności swoje obrazki aby było do pary. Wyeksponować pojęcia: para, do pary.
„W gospodarstwie” – słuchanie opowiadania Olgi Masiuk Gospodarstwo ekologiczne. Wycieczka do gospodarstwa ekologicznego była zaplanowana od dawna. Dzieci próbowały się dowiedzieć, co znaczy słowo „ekologiczne”, ale ponieważ odpowiedzi „zdrowe”, „naturalne” niewiele wyjaśniały, postanowiły sprawę zbadać dopiero na miejscu. Jazda małym autobusem była bardzo przyjemna. Po godzinie pojazd zatrzymał się przed niewielkimi zabudowaniami. Tup, oczywiście, wytuptał pierwszy. – Ale tu pięknie pachnie! – zawołał zdziwiony. Na spotkanie dzieciom wyszła uśmiechnięta pani. – Pachnie kwiatami i świeżym powietrzem – wyjaśniła. – Chodźcie, wszyscy już na was czekają. – Kto na nas czeka? – zainteresowała się Elizka. – Ktoś w oborze, ktoś w kurniku i ktoś na polu – zaśmiała się pani. – Hej, hej, dzieci – dał się nagle słyszeć głos. Wszystkie głowy zwróciły się w stronę pola, skąd dochodziły okrzyki. Stał tam pan i przyjaźnie machał ręką. – O, to właśnie jeden z oczekujących – rzekła pani. – Mój mąż. Pokaże wam, czym się zajmujemy. Tup oczywiście był pierwszy. – Tylko uważaj, żebyś niczego nie podeptał – powiedział pan. – Musisz iść bardzo ostrożnie. – Na co mam uważać? – zdziwił się zając. – Zobacz, dopiero niektóre warzywa wychodzą z ziemi. Tup nachylił się. I rzeczywiście, widać było niewielkie zielone listki różnych kształtów. Małe krzaczki sałaty, rzodkiewki, nieśmiałe jeszcze pióropusze marchewek. Tup nachylił nos i po chwili zakrzyknął uradowany: – Jak te marchewki pięknie pachną! W życiu nie czułem tak smakowitego zapachu! – Pachną tak, ponieważ są zdrowe. Bardzo o nie dbamy. Rosną w czystej ziemi i oddychają czystym powietrzem. – A co tam jest? – zapytał Kuba wskazując na dwa budynki obok. – Tam mieszkają zwierzęta – odpowiedziała pani. – W oborze krowy i świnie, a w kurniku… – Jajka! – krzyknął Tup, zanim pani dokończyła zdanie. I wszyscy udali się do obory. – Specjalnie czekałam na was z wyprowadzeniem krów na pastwisko. Trawa jest jeszcze słabiutka, ale pogoda piękna, więc krowy nie chcą siedzieć w oborze. Pomożecie mi – powiedziała pani. Szczypior, który był najodważniejszy ciągnął sznurek i krowa potulnie ruszyła za nim. – A teraz pójdziemy szukać jajek – rzekł pan. W kurniku na grzędach siedziały kury. Rozbiegły się, kiedy zobaczyły dzieci i można było szukać jajek. Zosia znalazła dwa, Kuba trzy, więc pani zaproponowała, żeby iść do kuchni zrobić jajecznicę. Dzieci pomagały wbijać jajka na patelnię i kroić chleb, który był puszysty i chrupała mu skórka. Tup przytknął kromkę do nosa. – Znowu pięknie pachnie! – krzyknął. – Już wiem, co to znaczy ekologiczny – roześmiał się. – To znaczy, że pachnie.
Zadajemy dziecku pytania dotyczące tekstu: Gdzie pojechały dzieci?; Co widziały; Po co poszły do kurnika; Co robiły w oborze? itp.
Propozycja piosenki do wysłuchania bądź wspólnego śpiewania „Stary Donald farmę miał”(uczę.pl).
„Wiejska zagroda”- praca plastyczna z wykorzystaniem elementów z Wyprawki plastycznej nr 43 i 44. Po wykonaniu zagrody dziecko nazywa poszczególne budynki oraz zwierzęta jakie mogą w nich mieszkać.
„Na wiejskim podwórku”- zagadki słuchowe połączone z ćwiczeniami ortofonicznymi. Należy odtworzyć z nagrania odgłosy zwierząt spotykanych na wiejskim podwórku. Dziecko podaje nazwy rozpoznanych zwierząt, a następnie próbuje te zwierzęta naśladować ruchem i głosem.
Praca z książką cz.2 str. 14 – dopełnianie zbiorów do wskazanej liczby elementów (5).
Zabawy dowolne dziecka z wykorzystaniem puzzli, układanek, klocków bądź kolorowanek (ćwiczenie małej motoryki). Porządkowanie miejsca zabawy po jej zakończeniu