Materiały na 30.04.2020r.
Propozycje do wykorzystania
BIBLIOTEKA
„Jak wyglądają książki?” – poszerzanie słownika o przymiotniki, mapa skojarzeń. Dziecko podaje różne określenia książek, ich wyglądu, materiału, z jakiego są zrobione itd. Rodzic może podsunąć pytanie: Czy książki są tylko papierowe? Gdy dziecko poda swoje pomysły, R. prezentuje książki materiałowe, plastikowe, e–booki, audiobooki. Pyta, czy dziecko wie, co to są audiobooki i e–booki. Włącza przykładowy audiobook. Bajki czytane przez aktorów dostępne na stronie Narodowego Instytutu Audiowizualnego (ninateka.pl, zakładka: Literatura – Słuchowiska – Bajka)
„Od… do…” – matematyczna zabawa dydaktyczna, doskonalenie umiejętności porównywania. Rodzic przygotowuje dla dziecka książki różniące się wysokością, szerokością, grubością, rodzajem okładki, wielkością liter, papierem (po pięć egzemplarzy): Zadanie 1. Dziecko ma za zadanie ułożyć książki od najwyższej do najniższej. Do oceny ich wysokości nie używa żadnych przyborów.
Zadanie 2. Dziecko ma za zadanie ułożyć książki od najcieńszej do najgrubszej. Do oceny ich grubości nie używa żadnych przyborów.
Zadanie 3. Dziecko ma za zadanie ułożyć książki od najlżejszej do najcięższej. Do oceny ich wagi nie używa żadnych przedmiotów.
Następuje dziecko otrzymuje linijkę, centymetr krawiecki oraz wagę (jeśli brak wagi, R. wykonuje konstrukcję z wieszaka i dwóch torebek foliowych). Za pomocą tych przedmiotów dziecko sprawdza, czy poprawnie wykonało poprzednie zadanie.
„Na półce” – praca z Kartą Pracy nr 4 .str. 8 a, segregowanie książek wg pierwszej litery tytułu.
„W bibliotece” – wycieczka dzieci do biblioteki oraz pasowanie na czytelnika.
„Znajdź” – zabawa dydaktyczna , wyszukiwanie książek. Wykonanie „zadania specjalnego” jak w prawdziwej bibliotece. Wykorzystujemy książki z pierwszej zabawy. Rodzic prosi dziecko - Znajdź książkę o tytule na literę S lub -Znajdź książkę autora o nazwisku na literę T.itd. w zależności od posiadanego księgozbioru. Zabawa uczy dziecko rozróżniania tytułu i nazwiska autora, ale też rozpoznawania liter znanych dzieciom i rozwija percepcję wzrokową.
Praca z Kartą Pracy nr 4. str. 9 a – ćwiczenie spostrzegawczości, dostrzeganie różnic w obrazkach.
Zabawa ruchowa „W bibliotece” – dziecko zajmuje dowolne miejsca na dywanie. Leży na boku. Na hasło R.: Książka się otwiera! – przechodzi do leżenia na wznak, wyciąga na boki wyprostowane ręce i nogi. Na hasło: Kartki się przewracają! – klaszcze w dłonie (R. mówi, ile stron ma książka, a dziecko tyle razy klaszcze). Na hasło: Książka się zamyka! – powraca do pozycji wyjściowej – leżenie na boku, nogi podkurczone. Gdy R. powie: Książka stoi na regale, przechodzi do stania na baczność.
„Królewna i rycerz”- praca plastyczna. Dziecko wycina i koloruje szablony [.docx, 89.45 kB] królewny i rycerza. Do każdej postaci podkleja patyczek lub kredkę , aby powstały kukiełki teatralne. Zapraszamy dziecko do wymyślenia bajki o „Królewnie i rycerzu” oraz przedstawienia jej w formie teatrzyku dla rodziny.
„Po liniach” [.docx, 167.36 kB] – zabawa ćwicząca umiejętności grafomotoryczne; dziecko może też odtworzyć wzory na swej kartce.
„Rymy” – zabawa językowa z wykorzystaniem karty pracy [.jpg, 171.40 kB] . Dziecko wśród kartoników szuka rymu do słowa wypowiedzianego przez rodzica.
Wysłuchanie piosenki pt. „Poczytaj mi tato, poczytaj mi mamo” [.mp3, 1.90 MB] jako zaproszenie do przeczytania dziecku wybranej bajki.