Materiały na 30.03.2020r.
Propozycje do wykorzystania
ZWIERZĘTA WIEJSKIE
Wiersz „Na wiejskim podwórku” Stanisława Kraszewskiego.
Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:
Krowa – łaciate cielątko, (1)
Koza – rogate koźlątko, (2)
Owca – kudłate jagniątko, (3)
Świnka – różowe prosiątko, (4)
Kurka – pierzaste kurczątko, (5)
Gąska – puchate gąsiątko, (6)
Kaczka – płetwiaste kaczątko, (7)
Każda prowadzi swoje dzieciątko!
Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.
Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda zgubiła swoje dzieciątko!
Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.
Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”.
Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:
Krowę – łaciate cielątko,
Kozę – rogate koźlątko,
Owcę – kudłate jagniątko,
Świnkę – różowe prosiątko,
Kurkę – pierzaste kurczątko,
Gąskę – puchate gąsiątko,
Kaczkę – płetwiaste kaczątko,
Znalazło mamę każde dzieciątko.
Po przeczytaniu wiersza R. zadaje dziecku pytania:
Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?
Co wydarzyło się w wierszu?
Kto spowodował kłopoty?
Co zrobił gospodarz?
Następnie R. ponownie czyta wiersz z włączeniem dziecka. R. czyta: krowa – łaciate… itd., a dziecko dopełnia zdanie nazwą młodego zwierzęcia. R. może pokazać zdjęcia zwierząt wymienionych w wierszu oraz ich młodych. Podczas pokazywania zdjęć dziecko podaje nazwy zwierząt.
W następnej kolejności dziecko próbuje podać nazwy miejsc, w których mieszkają zwierzęta z utworu, np. kurnik, chlew, stodoła. Na końcu na podstawie zdjęć dziecko próbuje określić liczbę nóg każdego zwierzęcia, sumuje liczbę nóg matki i młodego, porównuje wyniki.
„Odgłosy zwierząt” – R. zadaje dziecku pytanie:
Jakie zwierzęta można spotkać na wiejskimpodwórku?
Jakie odgłosy wydają? (odgłosy)
Eksperyment „Gumowe jajko”. Dziecko zanurza jajko w occie (można także dodać do octu barwnik spożywczy). Efekt sprawdza na drugi dzień.
„A sio” – zabawa terapeutyczna. Dziecko stoi po drugiej stronie dywanu niż R. klaszcze, dziecko idzie w jego stronę i mówi:
– Idą koguty, dziobać buty – gdy jest już blisko, R. woła: A sio, koguty!, a dziecko krzyczy: Kukuryku, kukuryku.
– Idą kury do stolika – gdy jest już blisko, R. mówi: A sio, kury!, a dziecko odpowiada: Ko, ko, ko.
– Idą indory do komory – gdy jest już blisko, R. woła: A sio, indory!, a dziecko krzyczy: Gul, gul, gul
– Idą psiaki łobuziaki – gdy jest już blisko, R. mówi: Do budy psiaki!, a dziecko zaczyna ujadać: Hau, hau.
„Stary Donald farmę miał” – zabawa rozwijająca pamięć i sprawność językową
„Zwierzakowe cienie” – odrysowywanie cieni zwierząt wiejskich, doskonalenie percepcji wzrokowej i motoryki małej. Do zabawy są potrzebne plastikowe lub drewniane figurki zwierząt wiejskich. Ustawiamy zabawki w rzędzie. Oświetlamy je latarką, tak żeby powstał cień. Odrysowujemy cienie i wypełniamy ich kontury. (przykład)
„Patyczkowe zagrody” – zabawa plastyczna. Dzieci rysują kredkami zwierzęta wiejskie, wycinają je i przyklejają do wykałaczek. Na koniec wbijają patyczki w kawałek styropianu i tworzą płotek z wykałaczek.
Zapoznanie z obrazem graficznym litery "Ł, ł"
Dla dzieci, które posiadają książki z przedszkola
Praca z książką, karta pracy:
Str.29, cz.3 – wprowadzanie litery Ł, ł, doskonalenie zdolności grafomotorycznych, percepcji wzrokowej i słuchowej, ćwiczenia w czytaniu.
Str.30a, cz.3 – ćwiczenia logicznego myślenia, doskonalenie zdolności grafomotorycznych, przeliczanie.
Str.30b, cz.3 – budowanie wypowiedzi, doskonalenie zdolności grafomotorycznych