Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Materiały na 30.03.2020r.

Propozycje do wykorzystania

 

ZWIERZĘTA WIEJSKIE

 

Wiersz „Na wiejskim podwórku” Stanisława Kraszewskiego.

 

Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:

Krowa – łaciate cielątko, (1)

Koza – rogate koźlątko, (2)

Owca – kudłate jagniątko, (3)

Świnka – różowe prosiątko, (4)

Kurka – pierzaste kurczątko, (5)

Gąska – puchate gąsiątko, (6)

Kaczka – płetwiaste kaczątko, (7)

Każda prowadzi swoje dzieciątko!

Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.

Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.

Krowa – łaciate cielątko,

Koza – rogate koźlątko,

Owca – kudłate jagniątko,

Świnka – różowe prosiątko,

Kurka – pierzaste kurczątko,

Gąska – puchate gąsiątko,

Kaczka – płetwiaste kaczątko,

Każda zgubiła swoje dzieciątko!

Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.

Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.

Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”.

Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:

Krowę – łaciate cielątko,

Kozę – rogate koźlątko,

Owcę – kudłate jagniątko,

Świnkę – różowe prosiątko,

Kurkę – pierzaste kurczątko,

Gąskę – puchate gąsiątko,

Kaczkę – płetwiaste kaczątko,

Znalazło mamę każde dzieciątko.

 

Po przeczytaniu wiersza R. zadaje dziecku pytania:

Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?

Co wydarzyło się w wierszu?

Kto spowodował kłopoty?

Co zrobił gospodarz?

 

Następnie R. ponownie czyta wiersz z włączeniem dziecka. R. czyta: krowa – łaciate… itd., a dziecko dopełnia zdanie nazwą młodego zwierzęcia. R. może pokazać zdjęcia zwierząt wymienionych w wierszu oraz ich młodych. Podczas pokazywania zdjęć dziecko podaje nazwy zwierząt.

 

W następnej kolejności dziecko próbuje podać nazwy miejsc, w których mieszkają zwierzęta z utworu, np. kurnik, chlew, stodoła. Na końcu na podstawie zdjęć dziecko próbuje określić liczbę nóg każdego zwierzęcia, sumuje liczbę nóg matki i młodego, porównuje wyniki.

 

 

„Odgłosy zwierząt” – R. zadaje dziecku pytanie:

Jakie zwierzęta można spotkać na wiejskimpodwórku?

Jakie odgłosy wydają? (odgłosy)

 

Eksperyment „Gumowe jajko”. Dziecko zanurza jajko w occie (można także dodać do octu barwnik spożywczy). Efekt sprawdza na drugi dzień.

 

„A sio” – zabawa terapeutyczna. Dziecko stoi po drugiej stronie dywanu niż R. klaszcze, dziecko idzie w jego stronę i mówi:

Idą koguty, dziobać buty – gdy jest już blisko, R. woła: A sio, koguty!, a dziecko krzyczy: Kukuryku, kukuryku.

Idą kury do stolika – gdy jest już blisko, R. mówi: A sio, kury!, a dziecko odpowiada: Ko, ko, ko.

Idą indory do komory – gdy jest już blisko, R. woła: A sio, indory!, a dziecko krzyczy: Gul, gul, gul

Idą psiaki łobuziaki – gdy jest już blisko, R. mówi: Do budy psiaki!, a dziecko zaczyna ujadać: Hau, hau.

 

Stary Donald farmę miał – zabawa rozwijająca pamięć i sprawność językową

 

 

 „Zwierzakowe cienie” – odrysowywanie cieni zwierząt wiejskich, doskonalenie percepcji wzrokowej i motoryki małej. Do zabawy są potrzebne plastikowe lub drewniane figurki zwierząt wiejskich. Ustawiamy zabawki w rzędzie. Oświetlamy je latarką, tak żeby powstał cień. Odrysowujemy cienie i wypełniamy ich kontury. (przykład)

 

„Patyczkowe zagrody” – zabawa plastyczna. Dzieci rysują kredkami zwierzęta wiejskie, wycinają je i przyklejają do wykałaczek. Na koniec wbijają patyczki w kawałek styropianu i tworzą płotek z wykałaczek.

 

Zapoznanie z obrazem graficznym litery "Ł, ł"

 

Dla dzieci, które posiadają książki z przedszkola

Praca z książką, karta pracy:

Str.29, cz.3 – wprowadzanie litery Ł, ł, doskonalenie zdolności grafomotorycznych, percepcji wzrokowej i słuchowej, ćwiczenia w czytaniu.

Str.30a, cz.3 – ćwiczenia logicznego myślenia, doskonalenie zdolności grafomotorycznych, przeliczanie.

Str.30b, cz.3 – budowanie wypowiedzi, doskonalenie zdolności grafomotorycznych