Materiały na 3.04.2020r.
Propozycje do wykorzystania
PO CO HODUJEMY KROWY?
„Zgaduj-zgadula”
R. pokazuje obrazek krowy włożony do koperty z wyciętymi okienkami. Odsłania kolejne okienka, a dziecko stara się zgadnąć, jakie zwierzę jest ukryte w kopercie. Opisuje, jak wyglądają krowa, byk i cielę.
„Cielę do mamy” – zabawa ruchowa.
Dziecko podskakuje po dywanie, kiedy muzyka ustaje cielątko biegnie do swojej mamy. Zabawa jest wielokrotnie powtarzana.
„Ogromna krowa” – praca plastyczna,
Malowanie dłońmi. Dziecko wspólnie z R. wykonują krowę w rozmiarze XXL. Następnie po
kolei odciskają swoje dłonie umoczone w czarnej farbie, tworząc czarne łaty.
„Co daje krowa?” - piosenka
Dziecko wysłuchuje piosenki. R. pyta dziecko, co daje krowa? Dziecko (nie mające uczulenia i alergii) smakuje różnych rodzajów mleka (tłustego, odtłuszczonego, bez laktozy, jeśli takie jest w domu), określa ich kolor, smak i zapach. Porównuje je i szuka różnic. R. pokazuje dziecku produkty mleczne (ser biały, ser żółty, masło, jogurt, śmietanę, lody) oraz produkty bezmleczne (warzywa, owoce, ryby, pieczywo). Dziecko ma za zadanie nazwać wszystkie produkty i wybrać tylko te, które powstają z mleka.
Przyrządzanie masła w słoiku
Dziecko otrzymuje mały słoik z zakrętką, do którego wlewa tłustą śmietanę. Po intensywnym potrząsaniu słoikiem przez kilka minut powstanie domowe masło.
„Czy mleko jest zdrowe?”
Porównywanie kartonów po mleku, pogadanka na temat wartości odżywczych mleka. R. pokazuje różne opakowania po mleku. Dziecko zastanawia się, co oznaczają
procenty na opakowaniach. Następnie R. rozmawia z dzieckiem na temat rodzajów mleka (tłuste, półtłuste itd.). Na koniec pyta, czy mleko jest zdrowe, czy wszyscy mogą pić mleko i kto w szczególności powinien je pić.
"Jak powstaje ser?" - film.
„Dojenie krowy” – zabawa w parach.
R. przynosi plastikowe rękawiczki i zakłada je sobie. W rękawiczkach robi wcześniej maleńkie dziurki. Wypełnia rękawiczki wodą. Dziecko trzyma rękawiczkę nad pojemnikiem, i doi „krowę”.
„Tęcza z mleka” – zabawa plastyczna
Zabarwianie mleka różnymi barwnikami. Dziecko tworzy różne wzory.
Dla dzieci, które posiadają książki z przedszkola
Praca z książką, karta pracy:
Str.33a, cz.3 – przeliczanie, utrwalenie grafemów, doskonalenie zdolności grafomotorycznych i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Str.33b, cz.3 – poszerzanie wiedzy ogólnej, ćwiczenie logicznego myślenia, kodowanie, ćwiczenia w czytaniu, doskonalenie zdolności grafomotorycznych i percepcji wzrokowej.