Materiały na 29.04.2020r.
Propozycje do wykorzystania
JESTEŚMY AUTORAMI!
Na dzień dobry- zabawa przy muzyce na powitanie.
„Rodzaje książek” – wprowadzenie klasyfikacji książek ze względu na rodzaj. Rodzic układa na podłodze stos książek (różne rodzaje i tematyka, np. książki kucharskie, atlasy, albumy, przewodniki, słowniki, książki dla dzieci z obrazkami, bez obrazków, wiersze, proza) – jedna na drugiej, tak by nie było widać okładek. Dziecko kolejno wybiera po jednej książce i opisuje, jak wygląda wybrana przez nie książka: Co ma na okładce? Jaki ma tytuł? (Jeśli dziecko potrafi go przeczytać). Co zawiera w środku? O czym jest? Następnie R. wyjaśnia, że książki mogą się różnić wyglądem, tematem, rodzajem, budową, sposobem zapisu czy przeznaczeniem. (poezja, proza, książki dla dzieci, atlasy, książki kucharskie, albumy, przewodniki itp.)
„Dla kogo?” – kończenie rozpoczętego zdania, budowanie logicznej wypowiedzi. Rodzic wykorzystując książki z poprzedniej zabawy, wybiera jedną i rozpoczyna zdanie , które kończy dziecko: „Ta książka mogłaby być dla kogoś, kto lubi…
Praca z Kartą Pracy nr 4.str. 6a – doskonalenie zdolności grafomotorycznych i percepcji wzrokowej, dekodowanie.
„Części książki” – wprowadzenie słownictwa do czytania globalnego dotyczącego budowy książek. (Drukujemy wyrazy [.docx, 10.40 kB] do czytania globalnego i rozcinamy pojedynczo). Rodzic prezentuje wyrazy do czytania globalnego. Dziecko odczytuje pierwszą literę, następnie R. czyta cały wyraz, a dziecko go powtarza: autor, okładka, grzbiet, ilustracja, tytuł, numer strony, spis treści. Następnie dziecko próbuje przykleić wylosowane karteczki w odpowiednich miejscach książki. W razie potrzeby R. udziela pomocy i poprawia.
„Quiz” – rozpoznawanie zdań prawdziwych i fałszywych, doskonalenie logicznego myślenia. R. czyta zdania na temat budowy książek, a dziecko za pomocą gestów TAK – przytakuje głową pionowo/ NIE – zaprzecza kręcąc głową w poziomie ,określa, czy są to zdania prawdziwe, czy fałszywe. Przykładowe zdania: – Okładka to zewnętrzna część książki. – Autor to osoba, która napisała książkę. – Każda książka ma 5 stron. – Spis treści to miejsce, gdzie jest umieszczone nazwisko autora. – Ilustracja to rysunek w książce. – Ilustracje zawsze muszą być kolorowe. – Grzbiet książki to inna nazwa pierwszej strony. – Spis treści pozwala zobaczyć, co zawiera książka i na których stronach. – Okładka jest w środku książki.
„Moja książka” – praca z Kartą Pracy nr 4. str. 7b, doskonalenie twórczego myślenia i zdolności grafomotorycznych, przypomnienie rodzajów książek (kucharskie, przewodniki, dla dzieci, albumy, atlasy, słowniki itp.). Dziecko decyduje, jaki rodzaj książki chciałoby stworzyć. Następnie wykonuje zadanie z karty pracy i prezentuje swoją okładkę rodzicowi, który próbuje odgadnąć , o czym może być ta książka, co może zawierać.
„Ilustracja” – praca plastyczna w dowolnej technice. Dziecko tworzy ilustrację do swojej książki z wykorzystaniem dowolnej techniki, np. farb, pasteli, kredek, mazaków, wyklejanek. Podpisuje się na odwrocie kartki , jeśli potrafi .
„Dlaczego lubimy książki?” – zachęcanie dziecka do wypowiedzi na temat zalet książki, np.: Dzięki książkom poznajemy ciekawe historie i postaci. Uczymy się nowych słów. Uczymy się wyrażać myśli i rozumieć innych. R. zadaje dziecku pytania: Lubisz, kiedy ktoś czyta Ci książki? Jakie są twoje ulubione?
Zabawa rytmiczna do utworuLa Raspa [.mp3, 3.18 MB]. [.mp3, 3.18 MB] Zabawa rytmiczna z elementami orientacyjno–porządkowymi:
I.cz.: Dzieci idą w rytmie: nóżka, nóżka, stop.
II.cz.: Dzieci podskakują.
I.cz.: Dzieci rytmicznie idą na kolanach.
II.cz. :Dzieci podskakują.
I.cz. : Dzieci rytmicznie idą do tyłu.
II.cz. : Dzieci podskakują.
I.cz.: Dzieci rytmicznie idą na kolanach i łokciach.
II.cz. : Dzieci podskakują.
Karta Pracy [.docx, 312.36 kB]- policz postacie. Doskonalenie liczenia i percepcji wzrokowej.
„Pamięć” – zabawa doskonaląca pamięć. Dziecko siedzi na dywanie . Na środku leżą różne rodzaje książek (np. album, kucharska, słownik, przewodnik, bajka, powieść). Dziecko przygląda się ułożonym przed nim książkom i po chwili zamyka oczy, nie podgląda. Rodzic zakrywa kawałkiem materiału jedną z książek i zadaje pytanie: Której książki brakuje?. Można utrudniać zadanie, np. zamieniając kolejność ułożonych elementów. W razie trudności R. może podpowiadać: podać kolor okładki, grubość i wielkość książki.
Wysłuchanie piosenki pt. „Poczytaj mi tato, poczytaj mi mamo” [.mp3, 1.90 MB] jako zaproszenie do przeczytania dziecku wybranej bajki.