Materiały na 28 kwietnia 2020r.
Temat na dzień 28.04.2020r. – „W książce znajdziesz wszystko”
„Książka i książka” – rozmowa z dzieckiem. Rodzic prezentuje różnego rodzaju książki – dla dzieci, dla dorosłych, albumy, podręczniki, e-booki itp. Dziecko ogląda wszystkie te książki, a następnie rodzic zadaje pytania: Dla kogo przeznaczone są te książki?; Jak wyglądają te wszystkie książki?; Czym one się różnią?; Dlaczego należy czytać książki?. Następnie dziecko wybiera jedną książkę i określa, do jakiej kategorii ona należy. (Jeśli rodzic ma w domu różnego rodzaju książki pokazuje je dziecku, jeśli nie korzysta z ilustracji załączonych w załączniku).
Wiersz „Smutna książeczka” Olgi Adamowicz
Pewnego dnia ze swej półeczki,
skoczyły na ziemię wszystkie książeczki.
Razem tańczyły, razem śpiewały,
I bardzo dobrze się rozumiały.
Lecz jena książeczka w kącie została,
taka samotna i taka mała.
Bo wczoraj Basia, jedna z dziewczynek,
karteczki z niej powyrywała
i długopisem strony popisała.
Cichutko w kącie książeczka płakała,
bo do czytania się nie nadawała.
Pamiętajcie zatem dzieci kochane,
że książeczki chcą i lubią być szanowane.
Ilustracje do Wiersza: Ilustracja 1, Ilustracja 2, Ilustracja 3, Ilustracja 4, Ilustracja 5
Zasady korzystania z książek: Rodzic omawia z dzieckiem jak należy prawidłowo korzystać z książek, by nie uległy one zniszczeniu. Robi to na podstawie załączonych ilustracji.
1.Zawsze myj ręce przed czytaniem
2.Nie czytaj gdy pijesz i jesz
3.Nie pisz i nie rysuj po książce
4.Odkładaj książki na półkę
5.Nie wyrywaj i nie wyrzucaj kartek z książki
6.Używaj zakładki
7.Nie rzucaj, nie kop i nie siadaj na książkach
8.Staraj się naprawiać stare i zniszczone książki.
„Co będzie dalej?” – zabawa dydaktyczna. Dziecko ma swój komplet figur geometrycznych. Wybiera spośród nich wszystkie kwadraty i prostokąty. Najpierw wspólnie z rodzicem określają cechy każdej z figur (kształt i wielkość). Następnie rodzic układa początek rytmu. Dziecko kontynuuje rozpoczęty przez rodzica rytm.
„Z książki do książki” – zabawa ruchowa z elementem skoku. Rodzic rozkłada kółka gimnastyczne w dwóch kolorach, kładąc je naprzemiennie. Wyjaśnia, że kółka czerwone to książki z bajkami, a kółka niebieskie – książki naukowe. Zadaniem dzieci jest naprzemienne przeskakiwanie z jednej obręczy do drugiej obunóż.
Dla chętnych kolorowanka książki.
Propozycja piosenki do wysłuchania: Bajkowy Krawiec.
Praca z książką dla dzieci starszych – zeszyt grafomotoryczny str. 47- rysowanie zakładki do książki po śladzie i po kropkach. Praca w książce część 4 str. 2 – liczenie głosek w wyrazach, układanie książek od największej do najmniejszej.