Materiały na 25.05.2020r.
Propozycje do wykorzystania
MOJA MAMA
„Czym będziemy się zajmować?” – wnioskowanie o temacie zajęć. Dziecko dostaje cztery karteczki ponumerowane od 1 do 4 i rysuje przedmioty na karteczce z nr 1- motyla , na karteczce nr 2- autobus, na karteczce nr 3 – młotek, na karteczce nr 4- arbuz., których nazwy zaczynają się od głosek wchodzących w skład wyrazu MAMA. Dziecko układa obrazki w kolejności od najmniejszej liczby do największej i z pierwszych liter nazw obrazków tworzy hasło będące tematem zajęć – MAMA.
„Słoneczko z mamą” – poszerzanie słownika, podawanie nazw cech. Na dużej kartce R. zapisuje wyraz MAMA. Dziecko podaj przymiotniki kojarzące mu się z tym słowem. Uzupełniają zdanie: Moja mama jest… R. zapisuje przymiotniki w formie słoneczka. . Dopuszcza się przymiotniki nacechowane pozytywnie, ale też negatywnie. Mama może być zmęczona, zniecierpliwiona itd.
„Moja mama…” – doskonalenie umiejętności wypowiadania się, dzielenia doświadczeniami i emocjami, technika niedokończonych zdań. Dziecko kończy zdania dotyczące mamy, np. Moja mama jest… Moja mama lubi… Moja mama nie lubi.… Ulubionym kolorem mojej mamy jest… Z mamą lubię najbardziej… Moja mama jest najlepsza, ponieważ…
Praca z Kartą Pracy nr 4. str.22 – portret i opis mamy, doskonalenie umiejętności opisu, zdolności grafomotorycznych i logicznego myślenia, odwzorowywanie.
„Zawody mam”– przypomnienie nazw zawodów wykonywanych przez mamy. R. zadaje dziecku pytanie, czy wszystkie mamy pracują zawodowo. Pyta, czym zajmują się jego mama. Rozmowa na temat różnych zawodów wykonywanych przez kobiety.
„Mama w pracy” – rysowanie przez dziecko własnej mamy w pracy. Rozmowa na temat wykonywanych zawodów. Pytanie do dziecka, czy wszystkie mamy wykonują typowo żeńskie zawody. Czy są mamy, które wykonują zawody określane jako męskie?
„Jak mogę pomóc mamie?” – uwrażliwienie dzieci na konieczność pomocy rodzicom w domu. R. zadaje pytania: Czy mamy pracują tylko poza domem? Jakie obowiązki wykonują mamy w domu? W których obowiązkach mogą im pomóc dzieci?
„Kalambury” – czynności wykonywane przez mamy. Naśladowanie, wyrażanie ciałem danych czynności, zagadki. Dziecko pokazuje, rodzic odgaduje.
Dziecko śpiewa dla mamy piosenkę Podarujmy mamie.
Podarujmy mamie dziś,
jak winogron słodkich kiść,
to co w sercach naszych gdzieś głęboko tkwi.
To, co dla swej mamy ma,
każde dziecko tak jak ja,
miłość, której godna jesteś tylko ty. (bis)
Pamiętajmy o tym, że
tylko mama liczy się
i możemy mieć ją w życiu tylko raz.
Więc nie traćmy cennych chwil,
ją kochajmy z całych sił.
Niech na zawsze przetrwa wielka miłość w nas. (bis)
I choć minie wiele lat,
choć się zmieni cały świat,
nie wygaśnie w sercach naszych nigdy już.
Żar jej ciągle w nas się tli,
najważniejsza jesteś ty,
nie ma w życiu dwóch zbliżonych bardziej dusz. (bis)
Zabawy ruchowe z rodzicem:
„Podróż samochodem do przedszkola” – dzieci i rodzice naśladują jazdę samochodem, starają się nie zderzać. Na hasło R. Czerwone światło! – stają w miejscu, na słowa Korek! – naśladują dźwięk klaksonów.
„W obcym mieście” – piesi chodzą w różnych kierunkach, bez potrącania, patrząc kolejno: na podłogę, na stopy, kolana, brzuchy innych, uśmiechają się do siebie, pozdrawiają się skinieniem głowy, machają ręką, witają się uściśnięciem dłoni, mówią Dzień dobry .
„Tunel” – rodzic tworzy tunel w klęku podpartym, dziecko przeczołguje się pod nim .