Materiały na 24.06.2020r.
Propozycje do wykorzystania
W CO SIĘ BAWIĆ LATEM
Zabawa na powitanie z piosenką „Klaszczący RockN Roll”
Zapoznanie z wierszem „Lato”- Zdzisława Szczepaniaka.
No dzieciarnia – co wy na to?
Już od jutra mamy lato!
Ta wspaniała, ciepła pora
Trwa od rana do wieczora
Przez co najmniej dwa miesiące,
Gdy najmocniej grzeje słońce.
W tym to czasie, o tej porze
Każdy bawi się, jak może.
Z bratem, z siostrą, z kolegami.
Samotnicy wolą sami.
Malcy jeżdżą na rowerkach,
Trwa zabawa w piłkę, w berka.
Warczą wściekle motorynki.
Kto tak piszczy? To dziewczynki…
Przechwalają się chłopaki:
– Co tam guzy i siniaki!
Na trzepaku – gimnastyka.
Pół podwórka kozły fika,
A wódz Indian właśnie każe
Schwytać jakieś blade twarze
I przywiązać je do pala,
Choć współczucie nie pozwala…
Ktoś gdzieś chlipie:
– Ja się boję…
W odsiecz idą mu kowboje.
Inni znów za piłką gonią
(szyby już ze strachu dzwonią),
Komuś w biegu spadły buty
(nic nie szkodzi – to nie luty),
Ktoś gdzieś zginął, choć nie igła,
Lecą w górę bańki z mydła…
W piaskownicy góra piasku.
Dookoła pełno wrzasku.
– Hurra! Nie ma jak wakacje!
Głośno krzyczy (i ma rację):
Bolek z Kaziem, Włodek z Jackiem,
Andrzej z Rysiem, Wicek z Wackiem,
Mania z Halą, Wanda z Martą,
Gosia z Basią – no bo warto
Wykorzystać każdą chwilę,
Aby się zabawić mile,
Aby nie iść do przedszkola,
Aby strzelić wreszcie gola,
Aby w nosie mieć klasówki,
Dwójki, piątki, wywiadówki…
Można wreszcie się nie śpieszyć,
Można się z wszystkiego cieszyć.
Do momentu… gdy z balkonu
Tato krzyknie: „MARSZ DO DOMU!”.
W domu nas do wanny wsadzą,
Doszorują i wygładzą.
Potem każą siąść za stołem
i napychać brzuch z mozołem.
A gdy wreszcie wszystko zjemy,
Wykrztusimy: „Dziękujemy…”
Wówczas mama – dobra wróżka
– Zaprowadzi nas do łóżka.
Na dobranoc zaś koniecznie
Powie: „JUTRO BAW SIĘ GRZECZNIE…”.
Po przeczytaniu wiersza R. zadaje dziecku pytania: W co bawiły się dzieci z wiersza? W co Ty bawisz się latem? Jakie przedmioty do zabawy kojarzą się z latem?
Praca z Kartą Pracy nr 4 str. 39 a – układanie rytmów, doskonalenie percepcji wzrokowej i zdolności grafomotorycznych, przeliczanie, odwzorowywanie.
„Piłeczka” – zabawa w przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej. R. nakleja na podłodze kolorową taśmę, tworząc tor, po którym dziecko przedmuchuje piłeczkę pingpongową za pomocą słomki trzymanej w buzi.
„Piraci” – zabawa twórcza. R. zaprasza dziecko do zabawy w piratów. Wiąże dziecku na głowie bandamkę i daje jedną słomkę. Dziecko przygotowuje się do pirackiego rejsu. Zastanawia się, do czego może posłużyć słomka, w co może się zamienić. Podaje swoje pomysły (wiosło, luneta, szczotka do zamiatania pokładu, maszt, łyżka do zupy).
„Gra w Piratów”- zabawa z pokazywaniem przy piosence.
„Statek piracki” – doskonalenie umiejętności grafomotorycznych, rozpoznawanie figur geometrycznych, pobudzanie kreatywności, porównywanie liczby obiektów. Dziecko wycina z kolorowych brystoli trójkąty, koła, prostokąty, trapezy (wzór podany przez R.). Po wycięciu dużej liczby figur dziecko ma za zadanie przykleić figury na kartkę, tworząc statek piracki. Podaje nazwy ich elementów – figur geometrycznych. Przelicza je. Porównuje liczbę danych figur .
„Piracki rejs” – R. daje dziecku kocyk. Dziecko siada w klęku na złożonym na pół kocyku. Kocyk to łódź, a rączki dziecka to wiosła. Dziecko płynie, odpychając się od podłogi, w wakacyjną podróż tylko podczaspiosenki „Piraci” , zaś kiedy R. zatrzymuje muzykę dziecko przestaje wiosłować. R. zatrzymuje muzykę kilkakrotnie.
Praca z Kartą Pracy nr 4 str. 39 b – kodowanie, ćwiczenie logicznego myślenia.
„Poszukiwanie skarbów” – zabawa ruchowa. Podążanie za wskazówkami drugiej osoby, doskonalenie słuchu fonemowego, poruszanie się we wskazanym kierunku. Rodzic ukrywa w domu piracki skarb (dowolny przedmiot), dziecko– szuka skarbu zgodnie ze wskazówkami (zabawa w „ciepło zimno” lub podążanie za instrukcją słowną – trzy kroki w prawo, dwa kroki w lewo itd.)
„Pirat z talerzyka” – praca plastyczna. Doskonalenie sprawności manualnej. R. daje dziecku biały papierowy talerzyk i czerwoną wstążkę. Dziecko maluje na talerzyku czerwoną farbą chustę pirata i dokleja z boku jej zakończenie z czerwonej wstążki. Dorysowuje oczy, nos i buzię.
„Gra w Piratów”- zabawa z pokazywaniem przy piosence.
„Gra w statki”- proponujemy nauczyć dziecko gry w „Statki”. Zasady gry w „Statki” znajdziecie na filmie. Na początku można uprościć grę zmniejszając ilość pól w kwadracie oraz ilość umieszczonych statków. Gra bardzo dobrze znana dorosłym jest grą rozwijającą umiejętność kodowania, logiczne myślenie i utrwala znajomość liter i cyfr. Miłej zabawy!!!